2 voor de prijs van 1 - BMW E39 540i & Honda Jazz

leon-cupra

Forumguru
@Tees budgetten liggen ook wel iets anders ;)
En aan dat tempo met die wagens in BE, dat is gewoon niet te doen naar taksen toe. Op de duur zou je meer aan taksen betaald hebben dan de waarde van de wagen.
 

Kanerr

Forumguru
Oei ja nee dat systeem vind ik zo achterhaald. Dat is in NL wel veel beter geregeld (lees: gewoon goed, alleen MRB betalen voor de dagen dat je hem op je naam hebt)
 

leon-cupra

Forumguru
@Kanerr in BE betaal je twee taksen. Inschrijvingtaks (1malig) en verkeersbelasting. De inschrijvingstaks betaal je volledig ongeacht het aantal tijd dat je met de wagen rijdt. Dus paar maand rijden met de wagen en verkopen ben je dat bedrag integraal kwijt.
De verkeersbelasting betaal je jaarlijks en bij aankoop van nieuwe wagen wordt er gekeken naar hoeveel tijd je in dat jaar gereden hebt (dus eigenlijk hetzelfde principe als in NL).

Het is gewoon die inschrijvingstaks die het enorm duur maakt om heel snel te verwisselen.
 

Kanerr

Forumguru
@Japanese Power thanks! Wilde vanavond foto's kopen maar dan hoef ik deze niet te kopen :D
@leon-cupra toch vind ik die inschrijftaksen idioterie hoor. Hier betaal je alleen plusmin 11 euro om de auto op je naam in te schrijven en dan betaal je maandelijks de wegenbelasting. Dikke prima en maakt mijn apenspel (telkens van auto's wisselen) behapbaar :laugh:
@eriktv thanks! Gewoon doen ;) Kost alleen een godsvermogen aan onderhoud en benzine :lezen:
 

Kanerr

Forumguru
Zo, update.

Afgelopen donderdag naar Crooke Tuning geweest om mijn uitlaat aan te passen.

De oude eigenaar had een m5 eindpot laten monteren en 1 weg laten halen (sodenote, de e39 m5 heeft 4 losse eind uitlaatpotten) wat resulteert in een zware maar geluidloze 540i….. helemaal niet fijn, want dat zijn de nadelen van een aftermarket uitlaat (gebrom) maar niet de voordelen ervan (een mooie brul :D )

Okay merk het al TLDR…

Goed, ik heb nu een Eisenmann einddemper voor een v8 en de middendemper is verwijderd.

9abb6ed0d28d4d55c51ae3464de9e5a3.jpg



1 woord, wauw!

Je kan volkomen beschaafd rondrijden maar als je wat dieper op t pedaal trapt dan is het zà líg!!!

a2b23e1d3da19ff48fc7f1338de6ec18.jpg


Verder niets bijzonders te melden behalve dat ik glanszwarte wielmoerdoppen heb gemonteerd want de nieuwe zilveren wielmoeren vielen heel erg op.

En ik wil toch spacers monteren want vooraan vallen ze erg naar binnen.
Volgende week worden de ramen getint want het is net een broeikas maar door het lichte leer valt het ook extreem op :eek:
 

JPs_OC2

Donateur
Zo, let je ff niet op :sterretjes:en er staat er bij @Kanerr een 540i in Nachtblau Metallic voor de deur en ff later alweer een andere 540i in Aspen Silver voor de deur.
Kon ook niet uitblijven natuurlijk als er bij nr.1 al wordt aangegeven dat je onder andere toch eigenlijk liever een handgeschakeld exemplaar zou willen hebben. Maar goed, dat de wisseling zo snel plaats zou vinden...verrassing!

Mooi dat bij deze 540i de volledige historie gedocumenteerd is. Goed inzicht in alles wat er gedaan is :thumbsup:
Dat gaan veel kilometers met Freude am Fahren worden :cool:
 

Kanerr

Forumguru
Tijdje offline geweest door drukte maar we zijn er weer met een update :)

Ik heb een 6 bak gevonden van een 540i met een M5 differentieel waar een OS Giken LSD in zit met tussen de twee een verlichte en verstevigde cardanas.
Deze zaterdag en gisteravond gemonteerd tezamen met een nieuwe cardanaslager en druklager (koppeling vliegwiel en drukgroep waren pas paar maanden oud)
Dat rijdt geweldig! Er zit ook een short shifter op dus je klikt zo door alle versnellingen heen en het geeft een genot :)

Vanavond nog een beurt uitvoeren en dan zou ik voorlopig wel klaar moeten zijn :pardon:
 

Kanerr

Forumguru
Hmm, okay.. Meer dan 3 maanden niet geupdate en er is zoveel veranderd in de tussentijd.

De BMW doet het nog aardig goed! Ik heb nu een overslag wanneer de motor koud en onder de 2000 toeren is. Toen ik bij de grote inspectie de bougies aan het vervangen was had ik al waargenomen dat de bobines niet heel nieuw zijn (lees: 5 bobines uit 1997, 2 uit 1996 en 1 uit 2000) en heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat mocht de auto niet lekker gaan lopen dat ik meteen alle bobines vervang.
Dus ja, heb HP ignition coils besteld uit Frankrijk en zal die dit weekend monteren.
Eind december moest ik in een bocht uitwijken voor een vrachtwagen die de bocht wel erg breed nam en helaas kwam ik zijwaarts tegen de 'stoep' van de middenberm aan. 2 velgen beschadigd en ik denk dat de wiellager achter nu ook stuk is. Stom maar niks aan te doen helaas.

Ik heb ook 2 maanden last gehad van een rood accu lampje probleem. De accu nagemeten en die liep af in voltage dus de dynamo was de boosdoener. Deze onderuit gehaald en laten reviseren en terug gemonteerd.
Na precies een maand kreeg ik weer een rood accu lampje :mad: Weer nagemeten en ja hoor, lage voltage. Als eerst de accu vervangen (hallo 100ah) en toen opnieuw gemeten en hij laadde bij! Nou prima, ben al gewend om bij al mijn auto's de accu's te vervangen. Later die avond wilde ik van de garage naar huis rijden en bij het starten weer accu lampje.. Grrrrrrr.... Met alle boosheid meteen de dynamo onderuit gesjorsd en deze naar de reviseur gebracht. Blijkt dat de voltage regelaar stuk is gegaan. Volgens hem komt het door de kapotte accu wat ik raar vind maargoed, onder garantie gerepareerd. Ik heb hier ook meteen de multiriemen (2) en alle spanrollen vervangen want die waren ook echt.. ahum.. op. Maar nu werkt alles weer en geen bijgeluiden meer :)

Voor de rest groeit mijn lijstje met wat ik allemaal nog moet doen, maargoed hieronder even korte opsomming van wat ik heb gedaan en wat nog moet gebeuren;
gedaan;
- 6bak conversie
- os giken diff met lsd
- facelift koplampen
- eissenmann race uitlaat
- individual interieur gemonteerd (welke ik er ook weer tzt uit ga halen, ik ben op zoek naar wat meer zij support zoals het sport interieur of de contour stoelen uit een 7 serie)
- ramen getint incl koplamp ppf
- radio gemonteerd (ahoewel ik misschien terug ga naar het originele 7" tft scherm.. Helderheid van het Android scherm blijft te hoog voor avond/ochtend ritten)
- grote beurt
- ruitenwissers
- airbag storing gefixt
- gereviseerde dynamo
- beide multiriemen incl 3 spanrollen vervangen
- kachelweerstand vv

en dan nog het lijstje wat ik allemaal moet doen :laugh:
- oem fl achterlichten
- BC Racing schroefset monteren (wacht op nieuwe toplagers van BC zelf..)
- stuurkolom vervangen (ivm defecte elektrische verstelling en het willen monteren van een facelift stuur)
- kleppendeksels pakkingen
- kleppendeksels spuiten
- kentekenverlichting incl behuizing vernieuwen
- stuurbekrachtigings olie flush, en mocht dat niet baten dan de pomp vervangen
- versnellingsbakolie verversen
- differentieel olie verversen
- nog een keer langs Crooke tuning gaan voor een uitlaatlek bij het spruitstuk wat opgelost moet worden.
eigenlijk is dat het wel zo een beetje voor de Aspen 540 :)

En dan nog random foto's van de auto:
1705047734794.png
Gespot door een vriend heel toevallig.

1705047765115.png
Winterset

1705047786040.png
de facelift achterlichten (niet gemonteerd) welke ik veel mooier vind

1705047813540.png
Nieuwe tijdelijke velgen; Artec velgen welke 10J breed zijn achteraan.

Wat is er verder gebeurd in huize Kaner? Mijn pa wilde al een langere tijd een hoge instap auto en na wat zoeken, wikken en wegen kwamen we uit om een VW Tiguan te importeren uit Duitsland en wel precies deze:
1705047469644.png

Het is een 1.4TSI 160pk 4 motion uit 2013 met 170k op de klok met van alles erop en eraan. Vies, gebruikt, en zag er wat moe uit. Na wat liefde (en de mooiste velgen voor een Tiguan IMO) en zweet ziet hij er al een stuk beter uit.
1705047507598.png
1705047579474.png
Pa blij, ik blij :D

De Honda Jazz is in de tussentijd verkocht omdat die bijna niet meer gebruikt werd. Die is nu ergens in Georgie :arghh:

En mijn vriendin zeurde al een hele lange tijd dat ze echt rugpijn kreeg in de Fiat Panda en ik was in de tussentijd natuurlijk al op zoek naar een vervanger maar ik had niet verwacht om hierop te komen. Een VW UP! 1.0TSI uit 2017 met 150k op de klok met bijna alle opties :yeah: Hij mist Beats audio en een achteruitrijcamera maar hij heeft piepers.
1705047616893.png
1705047638079.png

En dan onderweg naar huis nog even een snel kiekje;
1705047691579.png

Vriendin dus verrast met de auto en ze zag het echt niet aankomen wat wel leuk was :) Deze dus ook ingevoerd en ze kan er lekker km's mee maken.


En dan als laatst mijn zusje die ook ineens een auto wilde hebben (hoe zou het komen?). Het liefst een Polo tot ik onderstaande auto liet zien aan haar :maakmegek:
Een prachtige in Race Blue uitgevoerde Skoda Fabia 1.2TSI Sport huppeldepup editie met ook heel dik in de opties :) Uit 2017 met 160k op de klok van tweede (eigenlijk eerste) eigenaar.
1705047854923.png
1705047884457.png
Naast de polo van mijn pa

1705047910278.png
Helaas enige interieur foto die ik heb; de stoelen zijn ruitjespatroon welke echt subliem zitten.

Dat was het voor nu :pardon:
 

JeSko

Forumguru
Ten huize Kanerr wisselen ze van auto's zoals we dat elders van onderbroek doen :D jij bent aan dit tempo toch constant bezig aan en met auto's? Kan je er al beter je beroep van maken :ROFLMAO:

Nice makker, die BMW gaat echt dik zijn eens ie klaar is.
 
Bovenaan Onderaan