2 voor de prijs van 1 - BMW E39 540i & Honda Jazz

Kanerr

Forumguru
De 3 is alweer een tijdje geleden verkocht voor een HELE schappelijke prijs :cheers:

Mijn zwager is een e39 gek en heeft vele vrienden met ook een 5’er. Toevallig kreeg hij de week nadat ik de auto had verkocht van een vriend te horen dat hij zijn auto verkochtte met wat spoed en de volgende dag had ik de auto al gekocht :)

Ik heb een BMW E39 540i gekocht uit ‘97 (te oud voor mijn smaak, ik zocht eigenlijk een facelift model van 2002/2003) met leuke opties en in de individual kleur nachtblauw metallic.
Het is een automaat (en ik wil een handbak) maar goed rijdt verder subliem :D

Nog vele plannen en heb al heel wat gedaan maar dat zal ik allemaal uittypen op de pc, heb vrij weinig tijd gehad de laatste tijd tussen alles door.
Even kort wat ik heb gedaan;
- la en ra abs sensoren gewisseld
- beurtje
- nieuwe headunit
- andere armsteun
- velgen gekocht, styling 65’s die nu bij de poedercoater liggen
- kumho ps91 bandjes gekocht (waren vorige x heel erg bevallen)
- en een waslijst aan wat ik allemaal moet doen :laugh:

Maar dan even over de tweede auto, want dat is een rare!
Ik heb anderhalve week geleden een Honda Jazz gekocht voor 500 euro :maakmegek: kan nooit goed zijn.
Hij stond al een jaar stil, geen apk logischerwijs, heeft schade aan de rechterzijde en als cherry on top had hij lekstroom wat de (volgens vorige eigenaar) nieuwe accu leeg zou trekken!

WAAROM KOOP JE DIT?? Ja ehh simpel, ik ben al een tijd op zoek naar een goedkoop klein autotje voor erbij maar die zijn tegenwoordig asociaal duur (lees 2000 euro voor een 3 ton gelopen aygo van 15 jaar oud) en vind de Jazz wel erg geinig en handig. Daarnaast vond ik 500 euro voor een japanner die niet roest wel fair.

Wat allemaal gedaan?
- apk (met vlag en wimpel)
- klein beurtje (incl wissers want die waren rot)
- lekstroom opgezocht (na onderzoek bleek dus dat de accu geen 12,6+ v vasthield)
- nieuwe accu
- led koplampen
- nieuwe speakers en een mini under the seat woofertje van Pioneer
- andere velgen met nieuwe Vredestein bandjes gekocht en gemonteerd (puur vanwege het feit dat de velgen die er eerst onder zaten een verkeerde et waarde hadden waardoor ze teveel naar binnen vielen en hij een gevaarlijk onstabiele rijgedrag had)

Tja, ik weet het, idioterie maar het houdt me bezig :cheer:
 

leon-cupra

Forumguru
wel eens benieuwd naar de foto’s van de E39.

Mijn vader zijn eerste BMW was een E39 525tds. In die tijd de volle 136pk en dat was toen al redelijk “dik”. Herinner mij nog de donutjes die hij draaide op parkings (waar mijn moeder niet echt mee gediend was). Achteraf ook gehoord dat hij op-en afritten van autostrades dwars nam met de E39 :D ach … 30j geleden kon/mocht dat nog allemaal.
 

JeSko

Forumguru
Whahaha schitterend man :deuk:

Ik VOLG weeral met veel plezier, snel foto's van die dikke Duitser en betrouwbare Jap ;)
 

Kanerr

Forumguru
Zo,

Fototjes

9911b56660d4b97d72f970ab1b4c854e.jpg


De eerste foto van de funfer

Op deze fotos zie je de kleur beter, prachtig

ba229ad6a62681f1e6eef9f518616b95.jpg


a397ef7486ff509a6e01d148f9b37f0e.jpg


Interieur met de nieuwe headunit wat ook echt een drama was ivm het originele dsp systeem

3b811dfd707f021892242682807b16d8.jpg


66cc7ce71d5409bdfb9d1f19c7cf1384.jpg



Maar dan nu de showsteler!!!

dd416f97e1610b6f1cf0449c08d3aad4.jpg


2ef6ad0c27b910419bcbe9b82278b439.jpg


Originele 5zigen velgen, [mention]JeSko [/mention] weet dat deze best lastig te vinden zijn :D

Helaas verder geen andere fotos want ik heb ze beide nog niet eens goed gewassen omdat ik eerst het technische goed in orde moet hebben en ik echt weinig tijd heb (~70 uur in de week werken) maar dat zal nog wel volgen wanneer ik het wat rustiger heb :)
 

JeSko

Forumguru
Schitterende Bimmer! En die Jazz gaat je goed dienen normaal gezien, 5zigen wielen waar heb je die in godsnaam gevonden? Die kosten meer dan je Jazz :love:
 

Kanerr

Forumguru
En dan te bedenken dat ik 200 euro heb betaald voor die wielen :)

Maar inderdaad kosten meer dan de Jazz
Een boer had zijn corolla totalos gereden en de wielen nog ergens in een kippenschuur liggen, die kocht ik dan weer van hem :)
 

Tees

Donateur
Mooie BMW hoor! Midnight Blue is echt een topkleur, onder elke lichtval lijkt t weer een andere kleur, variërend van bijna zwart tot middenblauw. En ik vind dit model 5 echt tijdloos mooi! Zelf hou ik nog iets meer van de station, maar beiden zijn pareltjes.
 

Kanerr

Forumguru
Ja in de tussentijd heb ik mijn zoekfunctie nog open staan naar het volgende;
Een e39 540i station met een handbak uit het jaar 2001 of nieuwer, dat is echt voor mij ultiem! :love:
 

SteGo

Donateur
Het zal wel van wansmaak getuigen ... maar ik vind die Honda een stuk leuker dan de BMW. :D:thumbsup::maakmegek:

Wel even een keer haar 'oogjes' polijsten, dat zal het beestje goed doen. ;)
 

Kanerr

Forumguru
Zo..... Even goed uitschrijven wat er allemaal 'mis' is en wat ik al allemaal heb gedaan met deze twee 4 wielers

Laat ik beginnen met de BMW
- ABS probleem, zo heb ik de auto ook gekocht. Oude eigenaar vertelde me dat het de pomp is maar ik geloof er stug in dat het een sensor is. Ik heb INPA als uitleestool wat vergelijkbaar is als vagcom, dus hup aanslingeren en zoeken. Ging niet zo makkelijk want de auto heeft alleen een OBD1 poort, dus moest eerst een verloopstekker hebben... Goed, eenmaal aangekocht aangesloten en inderdaad maar 1 foutcode op een abs sensor linksachter. Deze gewisseld met rechtsachter en weer uitgelezen. Foutcode op rechtsachter! Mooi, sensor besteld :) Afgelopen vrijdag gemonteerd en volle moed alle foutcodes gewist en gestart... Hmm... Nog steeds een lampje op het dashboard... Dat klopt niet... Toch een testrit gedaan en ik wil afremmen bij het einde van mijn straat en ik voel het rempedaal heel hard trillen, hey dat is ABS! Terug gereden en uitgelezen en kreeg ineens nieuwe foutmeldingen waarbij ik al op het punt stond om de pomp te laten reviseren maar na wat zoekwerk naar de foutcode (het is allemaal in het Duits und mein Deutsch ist nicht gut) kwam ik erachter dat de pomp geen signaal krijgt van 1 van de sensoren. Dus moet even beide sensoren eruit halen, goed schoonmaken (incl. hun huisje) en alles terug monteren.
- R.A. raammechanisme is stuk, heel simpel vervangen.
- R.A. deur heeft last van loslatende blanke lak. Kan het op 2 manieren doen.. Of zelf nieuw laagje blanke lak overheen doen of laten spuiten. Twijfel twijfel..
- Ik heb een paar vogeltjes bij het onderstel zitten want hij piept als een malle over drempels en klinkerwegen. Geen idee wat het is, even zoeken..
- Nieuw stuurtje of deze repareren. Het leer is super poreus geworden dus voelt vies aan en brokkelt af.
- Interieurlijsten zijn imitatie en passen niet zo mooi. Wil het liefst originele lijsten terug plaatsen.
- Instrumentencluster werkt niet helemaal goed. Iemand heeft de cluster open gehad en daarbij zijn een paar tellers kapot gemaakt helaas. Ik heb per ongeluk (echt!) een X5 4.6 teller gekocht (semi M5 teller) alleen deze is in miles/kmpu maar hij was zo goedkoop dat ik het niet kon laten liggen. Ik ga deze waarschijnlijk inleren zodat ik in ieder geval fatsoenlijk werkende tellers heb.
- De hemelbekleding laat los en is erg vies. Deze wil ik opnieuw bekleden in zwart stof.
- Beurtje gedaan :D

Dat was het eigenlijk wel. En natuurlijk wat kleinigheidjes zoals een lampje hier of daar maar goed, dat is bijzaak :D

Dan nu de Jazz!
- De speakers waren echt om te huilen, brak en klonk voor geen meter. Ik heb een setje Pioneer speakers met een onder-de-stoel actieve subwoofertje op de kop getikt en deze geinstalleerd. Al een stuk beter en klinkt volwassen genoeg voor mij :)
- De velgen en banden waren van een Suzuki Ignis Sport maar helaas met een compleet verkeerde ET waarde waardoor ze te ver naar binnen stonden. Deze heb ik dus vervangen door een paar 16" 5Zigen velgen met hele knappe Vredestein banden. Rijdt al een stuk beter al vind ik hem soms nog steeds wat nerveus op de snelweg :pieker:
- Nieuwe H4 led lampen (met lens) geplaatst, wow!
- De koplampen moet ik echt opschuren en opnieuw lakken (of polijsten, ben ik nog niet over uit). Hopelijk worden ze dan mooi helder, want een setje glazen kosten 90 euro uit China of ik moet nieuwe koplampen kopen wat evenveel kost als de auto zelf...
- Interieur moet echt schoongemaakt worden (zwarte schimmel op de stoelen, bah)
- Deurbekleding links laat wat los, deze even terug lijmen
- Schade rechtsachter welke ik zelf wil oppakken. Na mijn eerdere ervaringen met de 3 denk ik dat het wel fatsoenlijk eruit kan zien, in ieder geval beter dan nu :laugh:
- Snel 1 staps polijsten, lak is wat dof door het stilstaan
- Even olie en filters vervangen
- Een centrale vergrendeling monteren en aansluiten (incl op afstand) want het is nu wel vermoeiend om alle deuren te controleren :maakmegek:
- Het grootste probleem wat ik had met de auto is lekstroom. Volgens de vorige eigenaar was de accu nieuw en was het vermoedelijk de radio. Goed, even op onderzoek uit! Eerste dag startte de auto meteen dus ik was blij want ik dacht bij mezelf, ja de auto moest gewoon even 2 uurtjes rijden :) Dag erna, nada... Hmm, toch maar gaan zoeken. Tweede dag de auto geparkeerd, 15 min gewacht en daarna in het zekeringkastje met mijn multimeter iedere zekering langsgelopen om te kijken of er ergens stroom doorheen gaat. Hm, wat gek, nergens amperage gemeten. Doe ik het wel goed? Even contact aan en ja hoor ik kan bij sommige zekeringen amperage aflezen. Oke, dus geen lekstroom bij zulke verbruikers. Toch de radio dan? Deze losgekoppeld en volgende dag gestart en ging goed! Score! Dacht ik... Dag erna weer accu plat. Oke nu zie ik ze vliegen, want ik was ten einde raad. Of is het... de accu? Opgezocht wat erin hoort te zitten, 40Ah is fabrieksaf en de vorige eigenaar heeft een 35Ah accu geplaatst waarvan de startcapaciteit onbekend is. Oke naja als hij het doet doet hij het wel. Even de accupolen losgekoppeld en gemeten hoeveel volt erop zat, 12,9v en na een kwartier 12,6v wat klopt voor een accu in ruststand. Volgende ochtend gemeten, 12,1v. Hey! Dat is niet goed, want hij hoort de 12,6v vast te houden. Nieuwe accu besteld en het probleem is opgelost :) Was de 'nieuwe' accu toch niet zo goed...

Zo is het wel een beetje eigenlijk, al met al leuke duo zo :pardon: De Jazz doet tot nu toe gemiddeld 1 op 17 en de 'funfer' 1 op 8,5, de Jazz is daarmee letterlijk (ook in vaste lasten) 2x zo goedkoop als de BMW maar dat wil niet zeggen dat hij ook twee keer zo weinig fun heeft ;)
 

JeSko

Forumguru
Haha dit is toch geniaal hoor :deuk:

Btw, je hoeft echt geen nieuwe koplampen te kopen, Jazz'js genoeg op de sloop of via tweedehands, althans in België toch. Genoeg voor te vinden normaal gezien. Door dit te lezen krijg ik weer zin om te klussen aan mijn Shitvic, en het is nodig :rolleyes:
 

Captain Hook

Forumguru
De aanschafprijs van de grote en de kleine bolide mag dan heel schappelijk zijn geweest.
Wat je er nu al aan geknutseld hebt, is ook niet gratis... :pieker:

BTW: m.b.t. die BMW; foutzoeken rond het remsysteem lijkt me technisch gezien dan wel interessant. Maar weet je zeker dat het wel allemaal qua veiligheid oké is? Dus als jij gaat rijden met die BMW en je moet plotseling remmen als er een kind oversteekt o.i.d. sta je dan wel op tijd stil c.q. reageert alles zoals bedoeld is? Lijkt me ook niet onbelangrijk...

Volgens mij ga jij tijd tekort komen om alles te fixen! :D
 

Kanerr

Forumguru
Klopt! Niks is gratis, behalve dan dat de Jazz voor 1200euro goedkoper is ingekocht dan de goedkoopste Jazz :D
Dus ja, het voordeel is dat ik veel zelf kan doen en ik het wel leuk vind om er zelf mee bezig te zijn. Geeft me rust op 1 of ander manier.

Ja de BMW rij ik eigenlijk niet mee tot ik het ABS probleem heb opgelost. Ik heb wel onder de 50kmpu een paar keer heel hard geremd waarbij (bij droog(!) weer) ik geen piepende banden had gelukkig dus dat zit wel snor :)
Ik vind het wel altijd leuk om niet zomaar geld uit te geven maar eerst duidelijk in kaart te brengen wat het probleem zelf is.
 

Tees

Donateur
Mooi verhaal, klinkt goed! Lekker idd als je zelf het eea kan doen, dat maakt t een stuk goedkoper. En bovendien wel zo leuk, mits je de tijd ervoor hebt. Dat laatste schort er bij mij nogal aan, ben al blij als ik tussendoor tijd heb voor een beurt en wat kleine werkzaamheden.
 

Kanerr

Forumguru
Ehm, update (koffie) tijd!

Even kort;
- Blauwe BMW verkocht voor een prima prijsje (out of the blue(pun intended))
- Een zilveren BMW gekocht voor een prima prijsje (handgeschakeld = win)
- De Jazz de schade wat gerepareerd wat geen schoonheidsprijsje verdient
- Met de Jazz naar de nurburgring gegaan!


Nu wat uitgebreider :laugh:

Een vriend had al langer een oogje op mijn blauwe 540i en eigenlijk had ik er geen zinnen aan om hem te verkopen. Heel toevallig kwam ik een handgeschakelde aspen zilveren 540i tegen waarvan ik de eigenaar ken die hem weg deed vanwege een andere aankoop en ik die wel erg mooi vond. Na een gesprekje naar Veendam gereden (hallo 550km ritje) en de auto bekeken en tot een deal gekomen.
Toen had ik er twee, niet handig! Meteen vriend gecontacteerd en situatie uitgelegd en de auto aan hem verkocht :)
Goed, de zilvere.
Het is een handgeschakelde 540i waar een stapel (echt een grote map vol) facturen en geschiedenis bij zit. Van aankoopbon in D tot aan de laatste oliewissel. Best knap voor een auto van 26 jaar oud!
Hij verkocht hem zonder velgen (gelukkig maar) dus met een oud wintersetje van mijn zwager ernaartoe gereden.
Aankoopfoto na de 550km in totaal en echt helemaal bekaf;
1693205474725.png

Goed, had op de blauwe facelift koplampen en donkere achterlichten dus die meteen overgezet. Daarnaast heb ik de auto gekocht met een paars interieur (heerlijk fout) maar was best goed versleten. Oud eigenaar had een individual heerlijk zacht nappaleder zandbeige comfort interieur ook te koop staan dus die erbij gekocht en erna ingebouwd;
1693205585589.png
een before/after shot :) En helaas ook enige foto, blijkbaar ben ik vergeten om een foto te maken nadat alles erin zat.

Ik had ook nog in de tussentijd een setje originele M5 velgen gekocht en deze in een soort blackchrome laten poedercoaten met een setje verse Kumho bandjes dus die konden er meteen onder:
1693205731079.png

En dan grille, koplampen achterlichten en de Android radio overgezet en even gewassen :)

1693205911810.png


Plannen? Jazeker.
- Grote beurt as usual onderhand
- BC Racing schroefset (onderhand aangekocht, moet alleen nog monteren)
- Eisenmann uitlaat (onderhand aangekocht, moet alleen nog gemonteerd worden wat waarschijnlijk bij Crooke zal gebeuren)
- Schuifkanteldak fix
- M5 differentieel (kortere verhouding met LSD, ligt al klaar maar die laat ik denk ik wel reviseren)
- Kachelweerstand is kaduuk dus die moet gewisseld worden
Eigenlijk valt het lijstje dus mee maar de auto is dan ook wel erg netjes :)

Nu de Jazz, daar zijn nog een paar puntjes die ik moest aanpakken maar veelste weinig tijd. Heb afgelopen vrijdag dan maar een dag vrij genomen (ik had helaas teveel overuren dus moest er echt van komen)
- Heb de schade rechtsachter minder erg gemaakt
- Koplampen opgeschuurd en blanke lak overheen gedaan
- Gewassen :koffie:
Dan op naar de ring en meeste lol in een lange tijd beleefd met maten (die in een Toyota Aygo en een Skoda Citigo zijn gegaan)
Plaatje;
1693206391700.png

Met alle 3 de autos;
1693206456378.png

Dat was hem wel weer voor nu :lezen:
 
Bovenaan Onderaan