2.0 TDI tunen naar 174pk dmv box-tuning?

CDK

Forumguru
niet aan een toverdoos / powerbox van internet beginnen! gewoon naar een goede tuner gaan die z'n werk serieus doet. In NL kan je hiervoor terecht bij VAG Techniek, JD, TVS, Hartogh en dan houdt het wel zo'n beetje op qua gerenommeerdheid ;)
 

Import Yeti

Forumguru
Alles is al gezegd over een Powerbox, google er maar eens naar en doe er je voordeel mee.
Niet aan beginnen dus.....
 

Ericw

Forumguru
Valt me wel op dat er erg negatief over tuning d.m.v. een externe box wordt gedaan en vervolgens wordt verwezen naar de betere tuners (JD, VAG techniek, Hartog, TVS etc) dit terwijl een aantal van deze (JD in ieder geval) ook een tuning leveren d.m.v. een externe ECU en daar uiteraard ook volledig achter staan.
Waar komt deze negatieve gedachte vandaan, nog steeds vanwege de z.g. powerboxen die vroeger veel werden aangeboden?

Voor de duidelijkheid, is geen commentaar maar gewoon interesse. :jaja:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Omdat er nog steeds een groot verschil is tussen goedkope boxen, die niet meer doen dan de ecu foppen en die ook "geschikt" zijn voor alle soorten auto's en de duurdere box in de vorm van een externe ecu, zoals je dat zelf terecht omschrijft
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vond dit net ergens, dat geeft het aardig weer. De spelfouten zijn niet van mij ;) :

Powerbox: bedriegt de sensors op de auto =
arrow_2.gif
crap
Want de beveiligingen van de auto worden verlegt, auto denkt ik ben nog binnen bepaalde waardes en dus veilig wat werkelijk niet zo is.
(goedkoop en not the way to go)

- externe ECU: krijgt de waardes van de OEM ECU en stuurt de motor aan via zijn eigen programma. Beveiligingen blijven gelden.
Bijna hetzelfde als chiptunen alleen via een externe ECU, de een kan al meer instellen dan de andere.
(duur omdat je een externe ECU koopt + programatie)
 

Noord26

Forumguru
Valt me wel op dat er erg negatief over tuning d.m.v. een externe box wordt gedaan en vervolgens wordt verwezen naar de betere tuners (JD, VAG techniek, Hartog, TVS etc) dit terwijl een aantal van deze (JD in ieder geval) ook een tuning leveren d.m.v. een externe ECU en daar uiteraard ook volledig achter staan.
Waar komt deze negatieve gedachte vandaan, nog steeds vanwege de z.g. powerboxen die vroeger veel werden aangeboden?

Voor de duidelijkheid, is geen commentaar maar gewoon interesse. :jaja:

Omdat het de waardes gemanipuleerd worden die de ECU terug krijgt van de sensoren. En daarmee is de controle niet volledig meer.
 

Ericw

Forumguru
Precies zoals ik er ook tegen aan kijk @Rosinfiel, wellicht een idee om deze vorm van tuning eens wat meer te belichten als er (weer) vragen van forumleden zijn m.b.t. dit onderwerp. :jaja:

Ik had bij m'n vorige Superb bewust voor deze oplossing (externe ECU) gekozen en daar geen moment spijt van gehad. Prestaties zijn iets minder dan met OBD tuning, maar precies wat ik er van verwachtte.
Heb er 2ton met veel plezier en zonder problemen mee gereden.
 

Ericw

Forumguru
Denk dat dit een interessante discusie is @Noord26, neem aan dat bv een JD met al hun ervaring hier ook over na heeft gedacht en dus een volledige kenveld met alle benodigde waardes in de externe ECU stoppen en er dan per saldo niet heel erg veel verschil zit in of het op deze manier aanpassen van enkele waardes of diezelfde waardes in het originele motormanagement aanpassen.
Mede omdat de origineel "ingebakken" beveiligingen m.b.t. max koppel, max turbodruk, temperaturen etc nog steeds aktief blijven.

(Ben absoluut geen expert, maar heb wel veel interesse in de techniek) :D
 
Bovenaan Onderaan