2.0 TDI komt langzaam op temperatuur

Mark

Banned
De Opel Combo 1.7TDI die ik rijd als dienstwagen heeft dit ook bij dit vriesweer, bij hoge toeren (rijden op snelweg) krijg ik de temp. van het koelwater op 85 gr. ga ik echter rijden op de kleine wegen (lage snelheid, weinig toeren) dan zakt de temp. van het koelwater tot beneden de 70 gr..
 

Robbie

Lid
Kou kleumen is niet nodig: voorruitontwaseming aanzetten en je krijgt extra warmte van de electrisch bijverwarming in het luchtsysteem..!

Is dit dan ook in de O2 dan? Niet alleen in de passat?

Het is inderdaad een normaal verschijnsel dat het gewoon lang duurt voordat een diesel goed op temperatuur is.
 

hemi24

Forumguru
verwacht geen schokkende snelle hitte, maar bij mijn O2 wordt het in elk geval een stuk sneller warm...
 

buzz

Lid
Stuk karton voor de radiateur heeft geen enkele zin, de radiateur blijft nl. gewoon koud.
De pompverstuivermotoren zijn efficiente motoren wat betekent dat er heel weinig warmte aan de omgeving afgegeven wordt. Hierdoor komt, zeker met deze temp. onder nul, de motor niet of slecht op temp.
De enige oplossing is een onafhankelijke bijverwarmer inbouwen, die het koelwater verwarmd.
 

Robbie

Lid
Zojuist eens even gelet op het op temperatuur komen tijdens de rit naar mijn werk.

Ik heb een 1.6 TDI Greentech en na 13 min en 20km verder is hij volledig op bedrijfstemperatuur.
Na 5 min komt er al wel warmere lucht het interieur binnnen.

Na 1 min zit ik al wel op de snelweg........

Ik vindt het helemaal zo slecht nog niet gezien dat de buitentemperatuur -9 graden is!
 

floyd2

Forumguru
De één is na 5 minuten al op temperatuur,de ander doet er een kwartier of langer over.
Wat vergeten wordt te vermelden is;hoe staat de verwarming?
Als je verwarming volop staat te stoken trek ie in sommige gevallen zelfs meer warmte weg dan dat je motor opleverd.
Daarom kan je als je de motor sneller warm wilt hebben beter de blower op 1-2 zetten.(en hopen dat de boel niet beslaat)
 

The bone collector

Senior Member
Karton aan de radiator heeft geen enkel nut, toch niet als de thermostaat niet kapot is.

Maar een verwarmer in het koelwater :tongue:, daar had ik nog nooit van gehoord. Lijkt me de omgekeerde wereld, maar als de motor niet op temperatuur komt wel nuttig. Het lijkt me in elk geval beter dan een koelwatertemperatuur van 70°C, zo blijf je gewoon altijd met 'koude' motor rijden.
 

Rallye

Forumguru
@the bone collector: waarom helpt karton niet? Je mist dan immers de extra afkoeling door de rijwind.
 

MarcoO2

Forumguru
De temperatuur verandert toch niet door rijwind? Alleen de gevoelstemperatuur verandert dan lijkt mij.
 

turboturbo

Forumguru
Weet niet, of deze al genoemd is, maar dit kwam ik tegen toen op 'ptc' ging googlen:

Een TDI produceert relatief weinig warmte. Bij temperaturen beneden het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C.

...

Extra verwarming. Om dit probleem wat te verzachten zijn de meeste TDI's af-fabriek uitgevoerd met extra verwarming. Oudere bouwjaren hebben een brandstof gestookte bijverwarming (standverwarming), vanaf ca. 1995 zitten er driegloeibougies in de koelwater-uitlaat van de motor als warmtewisselaar. Vanaf ca. 2000 wordt ook vaak een PTC verwarming gebruikt (Positive Temperature Coefficient).
....

VAG-COM: uitleg - tips - trics
 

Rolle

Senior Member
Via de boordcomputer geeft dit een temp van 82 graden aan en me olie was op dat moment 76 graden.

Misschien toch enigsinds offtopic maar waar haal je uit de boordcomputer de olietemp? Zit toch niet in de maxidot? Vind dit nl met de huidige temperaturen een het beestje dat even buiten slaapt wel zo handig.
 

buzz

Lid
Het karton zou mss iets helpen het motorblok niet te hard af te laten koelen, echter zal dit minimaal zijn.
@Jurjen: waar en hoe en wat voor een standkachel heb je in laten bouwen? Een bijverwarmer die werkt als de auto loopt of een echte standkachel voor het interieur?
 

Rallye

Forumguru
@Marco02: volgens mij wordt een motor sneller warm als hij niet de koelende invloed van de rijwind ondergaat, dus bijvoorbeeld als je de grille dichtzet met een stuk karton.
 

jurjen

Lid
@Jurjen: waar en hoe en wat voor een standkachel heb je in laten bouwen? Een bijverwarmer die werkt als de auto loopt of een echte standkachel voor het interieur?
Ik heb een complete standkachel in laten bouwen, een Webasto Thermo Top, en die heeft de dealer voordat de auto werd afgeleverd laten inbouwen door Autotemp Claasen in Amsterdam. Ik heb daar een afstandsbediening met timer bij, d.w.z. dat ik 'savonds aangeef hoe laat ik de volgende dag weg wil en dan stap ik 'smorgens in een warme auto.
 

buzz

Lid
Weet je hoeveel dat ongeveer gekost heeft.
Ik ben nl. aan het uitzoeken wat een bijverwarmer gaat kosten (origineel set, nachrustung), dus puur helpen verwarmen als de auto loopt.
Dan kan ik een keus maken standverwarming of 'bijverwarming'.
Standverwarming heb je op zich wel meer aan.
 

Doov

Nieuw lid
Het traag opwarmen van de 1.6 TDI is volgens de dealer normaal: de motor levert idd. zeer weinig restwarmte. Hij adviseerde mij een stuk karton in de ruimte voor de radiator te plaatsen (en excuseerde zich hierbij voor deze technologie van 50 jaar terug...). De te rijden afstand waarbij er toch iets warme lucht uit de roosters begint te komen, wordt bij mij hierdoor bijna gehalveerd.
Ik heb een DSG7 en rijd hem bij deze vriestemperaturen warm in de Sport-stand. Hij gebruikt in S maar 6 versnellingen i.p.v. 7 in de D-stand. De motor draait hierdoor een paar honderd toeren hoger en dat geeft een merkbaar verschil in opwarmen. Het verbruikt iets meer, maar wat wil je, verwarmen kost altijd geld.
 
Bovenaan Onderaan