2.0 TDI komt langzaam op temperatuur

buzz

Lid
Hallo iedereen,

Wie heeft er nog meer het probleem dat de motor bijna niet meer/langzaam op temp. komt?
Betreft een 2.0 tdi. Heb de thermostaat al verv. er zit geen zogenaamde naloop op die open zou kunnen blijven staan.
Iemand een suggestie?
 
Met deze temperaturen lijkt me dat niet abnormaal. De motor geeft zowiezo al niet veel warmte af.
Ikzelf heb een 2.0 CRTDI met standverwarming en ik merk dat die nu sneller op temperatuur komt dan even geleden omdat deze verwarming bijspringt bij temperaturen onder 5°C.
Bij temperaturen van meer dan vijf graden duurt het toch zeker 10km alvorens het water op temperatuur is.
Als je dan nog snel probeert de binnentemperatuur van je wagen op peil te krijgen dan zal het nog langer duren, ook daarvoor is immers warmte van de motor nodig.
Komt je motor niet op temperatuur als je bvb. een minuutje of tien op de snelweg rijdt?
 

delta

Actief lid
Ik heb geen oplossing voor je probleem want jammer genoeg heb ik in de winter hetzelfde probleem.
Pas na een km of 20 wordt de wagen lekker warm, dat is een heel verschil met mijn vorige auto een V50 2.0d die na een kilometer of 7 a 8 al lekker bezig was met warm worden.
Lijkt wel een VAG TDI kwaaltje volgens mij is de geleiding van de warmte v.d motor slecht geisoleerd (lees dunne slangen) waardoor het lang koud blijft.
 

buzz

Lid
Zoals vanmorgen -7 gr. moet ik ca 29 km naar mn werk rijden ong. 35 a 40 min. dan is de auto nog niet op temp. De temp. meter staat dan ong. op 60/70 gr.
 

Noord26

Forumguru
Kan zo maar normaal zijn. Heb het ook bij de 1.2 Tdi. Als ik die op de snelweg bij -15 laat knorren op de CC (120km/h) komt hij ook niet boven de 70 graden uit. Als ik dan stadsritjes maak, dus optrekken- meer motorbelasting- en weinig koeling van rijwind staat hij in no-time weer op een nette 90graden.

Ik zou even afwachten wat het volgende week is. Dan wordt er overdag al weer boven de 5 graden aangegeven. Is het dan nog, dan zou ik pas aan een defect gaan denken.
 

Cordoba

Forumguru
Dit lijkt me echt een tikkie te extreem busclub. Hier vanmorgen ook -7, en na 7-8 km kwam ie zo'n beetje tegen de 90 graden, wel het eerste stukje de kachel nagenoeg dicht, om het blok sneller op temperatuur te krijgen.

Als je na een stuk rijden de snelweg op gaat en met een snelheid van 100-120 gaat rijden, zie je dan ook de temperatuur zakken? Ik krijg het idee dat mogelijk de thermostaatklep open blijft staan.
 

buzz

Lid
Ik heb de thermostaat verv. dec. 2011. Oude zag er eigenlijk goed uit, hij zat koud iig dicht.
 

Antera

Donateur
zou ook zeggen dat het aan de thermostaat ligt. Anders wat we vroeger wel eens deden stuk karton voor de radiateur voor de helft koelt ie niet zo hard. Ik kan zo geen andere reden vinden
 

Noord26

Forumguru
Dit lijkt me echt een tikkie te extreem busclub. Hier vanmorgen ook -7, en na 7-8 km kwam ie zo'n beetje tegen de 90 graden, wel het eerste stukje de kachel nagenoeg dicht, om het blok sneller op temperatuur te krijgen.

Als je na een stuk rijden de snelweg op gaat en met een snelheid van 100-120 gaat rijden, zie je dan ook de temperatuur zakken? Ik krijg het idee dat mogelijk de thermostaatklep open blijft staan.

Je kunt een diesel niet vergelijken met een benzine. Een benzine is veel sneller warm.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt Noord26, maar na 8 km op 'temperatuur' of na 29 km nog steeds niet, is wel een (te) groot verschil.
 

guitar_billy

Senior Member
idd, moderne diesels hebben zo weinig (rest)warmte dat er bv bij de 2.0 tdi een elektrisch verwarmings element is om te helpen het interieur op te warmen. vandaag een ritje met 80 - 90km/h gedaan, en na 25km koelwater op 78C en olie op 65C. paar uur buiten stilgestaan, en na de terugweg thuis ook niet op 90gr.

mijn thermostaat is m.i. goed, met warmere temperaturen altijd snel en stabiel op 90 graden.
 
Na vanochtend dit topic gelezen te hebben dacht ik laat ik eens kijken wat mij 2.0 TDI uit 2005 doet.
Na 15 min gereden te hebben staat de meter van het koelwater op 90 graden. Via de boordcomputer geeft dit een temp van 82 graden aan en me olie was op dat moment 76 graden. Dit is tijdens de verdere rit niet opgelopen. Misschien dat het uitmaakt dat ik na 4 min al een snelheid van 100km/h kan gaan rijden.

Bij normaal temperatuur staat de meter na 8 min al op 90 graden
 
Klopt Noord26, maar na 8 km op 'temperatuur' of na 29 km nog steeds niet, is wel een (te) groot verschil.

Heb 't anders ook hoor ; vorige O2 was een 1.9TDI en tijdens mijn dagelijkse ritje van 28 km. werd het bij -7 niet lekker binnen.
Nu een 1.2TSI en na 5 km. ( !! ) voel ik de kachel al.......:super:
 

GewwiT

Lid
Ik heb dit ook bij mijn 1.6 CR TDI, hier is vorig jaar ook al een topic over geweest, resulteert vaak in ijskoude voeten. Dagelijks ritje van 35 km, veel binnendoor en een stukje snelweg waarbij het water op de binnenwegen rond de 70 graden blijft, alsmede de olie.
Op de snelweg schiet het water wel naar de 90 graden, olie komt echter niet boven de 85 graden uit met dit weer...
 

Constant

Erelid
Ik rijd sinds 1999 in TDi's, als je auto de hele nacht buiten heeft gestaan bij strenge vorst en je gaat daarna rijden, dan duurt het inderdaad een eeuwigheid voordat hij op temperatuur is. Met name irritant als je na vertrek in de ochtendspits terecht komt. Het hoort bij een TDi, door de efficiënte verbranding is er weinig restwarmte.
 

delta

Actief lid
De bewering dat het komt door de efficiente verbranding wil er bij mij toch niet in.
Voor de skoda heb ik 3 maal een Volvo gereden en zelfs de S60 met D5 motor met een gem verbruik van 5.1 op 100km was na een min of 5/7 lekker warm an het worden.
Nogmaals ik geef de geringe isolatie van het verwarmingsysteem de schuld.
 
Skoda heeft geen verwarming in het koelsysteem zitten(iig niet in de octavia), dat is de reden dat hij niet warm wordt met zulke temperaturen... de verbranding is zo goed, dat de motor moeite heeft om op temperatuur te komen en de auto op te warmen. veel merken hebben daarom ook verwarming in het koelsysteem zitten. zo hebben bepaalde ford's een soort gloeispiralen in het koelsysteem zitten om sneller op te warmen en hebben sommige type's vw's een soort standkachel, die alleen werkt, als de motor loopt, een soort bij verwarming dus.

hier op het forum staat een how to, om een ptc in te bouwen, zodat het interieur wel snel warm wordt.

Mvg Martijn
 

hemi24

Forumguru
Allemaal normale verschijnselen, vandaag nog over gehad met een collega die een Passat met 2.0CR TDI rijdt uit 2010: zelfde probleem.

Maar...

Kou kleumen is niet nodig: voorruitontwaseming aanzetten en je krijgt extra warmte van de electrisch bijverwarming in het luchtsysteem..!
 
Bovenaan Onderaan