1983jeroen blauwe Octavia

Arjan1985

Forumguru
Zolang iedereen betaald kan het nog een stukje hoger. Net als de huizen prijzen.
ik weet niet hoe afhankelijk je bent van je auto, of je makkelijk gebruik kan maken van een tweede auto. Anders zou ik hem zelf verkopen.

1983jeroen

Forumguru
Omdat er naast Skoda en Peugeot nog meer merken zijn net toch ook nog even een 1 serie geprobeerd ;)

Erg saaie kleur, maar het ging me ook voornamelijk om de ervaring. Dit specifieke exemplaar mist sowieso enkele opties die ik belangrijk vind. Maar voor ik zou gaan zoeken naar het ultieme exemplaar eerst maar eens rijden dus.

Wat een tegenvaller zeg.
Het is een 118i. 3 cilinder met ongeveer 140pk.
Motor loopt als een typische 3 cilinder waar ik weer even aan moest wennen.
Bij sommige constante snelheden wat vervelend brommerig in combinatie met de automaat.
Niet heel snel, maar oké.
Start stop is vreselijk. Bij iedere start een enorme schok door de auto.
Stoelen niet geweldig ondanks dat ze op veel manieren in te stellen zijn. Voor mij een vervelende bobbel in de zitting.
Rijden ook niet bijzonder en zelfs erg hard op drempels.
Geluidsisolatie oké, maar had ook meer verwacht.
Dashboard vrij gewoontjes.
Infotainment is wel een mooi groot scherm en het werkt snel. Wat je op het digitale dashboard allemaal in kunt stellen heb ik in de korte tijd niet ontdekt.

Ik weet uiteraard dat dit de goedkoopste BMW is, maar ondanks dat had ik hogere verwachtingen.
De 1 serie kan weer van het lijstje af dus.

1000028791.png

Herperduin

Forumguru
Omdat er naast Skoda en Peugeot nog meer merken zijn net toch ook nog even een 1 serie geprobeerd ;)
Heb je ook al eens naar een Mercedes A gekeken of is dat vloeken hier? Ik lees hier weinig over Mercedes en normaal gesproken vind ik het zelf ook meer in de categorie “als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi” maar deze vind ik best mooi. Ik weet niet juiste jaar en teveel kilometers maar het model en interieur vind ik best mooi.

EdwardP

Actief lid
Een collega van me heeft er zo een en die zou niet anders meer willen. Maar als je de de ruimte van een Octavia gewend bent, valt de Mercedes wel tegen.

Tees

Donateur
Dat dacht ik ook: van een Octavia naar een A is wel een groot verschil. Kan me niet voorstellen dat dat een logische overgang is, tenzij bijv de kinderen uit huis zijn of zoiets. Maar volgens mij is dat hier niet aan de orde?

MarkvdD

Forumguru
Ik hoorde ooit iemand zeggen : Liever een ster in m'n ruit dan een ster op m'n motorkap .....

Heb je al eens een Ford Focus station overwogen. Vind ik zelf een heel mooie wagen en de ST-line ook erg leuk sportief. @MarcoO2 , kan er je alles over vertellen.

1983jeroen

Forumguru
De A klasse wel overwogen, maar is net als de 1 serie wel klein.
Kinderen zijn er niet dus ruimte op de achterbank is geen probleem, maar een beetje ruime kofferbak is toch wel erg lekker.

De Focus ook overwogen, maar ik lees veel klachten over de 1.5 in combinatie met de automaat. Dat schijnt echt geen fijne combinatie te zijn.
Ook wordt ik echt niet blij van het dashboard van de Focus.

MarkvdD

Forumguru
Heb je deze optie al eens overwogen

Lijkt me op dit moment je beste optie/combo
8f5985692915a4f9b8fd445750de8a86.jpg

1983jeroen

Forumguru
Haha, is zeker een overweging waard.
Alleen met de caravan niet top heb ik dit jaar wel gemerkt.
De gewichtsverhouding is gewoon niet optimaal en kan ook niet veel beter worden zonder allemaal onnodige spullen mee te gaan nemen in de auto

Vergeet niet dat de Octavia ook niet foutloos is.
Heb de DSG hendel al moeten repareren en de DSG koppeling zal ook nog wel komen.
Als ik van die koppeling voor aankoop de hoge slijtage had geweten had ik hem denk ik niet gekocht. Ondertussen staat er toch al 40.000km extra op de teller sinds aanschaf en doet hij het nog best goed, al vond ik hem met de caravan soms wat gekke geluiden maken.

Ook maak ik me een klein beetje zorgen om het olieverbruik, al valt dat nu nog wel te overzien

Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
De Focus ook overwogen, maar ik lees veel klachten over de 1.5 in combinatie met de automaat. Dat schijnt echt geen fijne combinatie te zijn.
Ook wordt ik echt niet blij van het dashboard van de Focus.
Die 1.5 moet je ook niet nemen ;)

Kies voor de 1.0 MHEV met 160 PK, die bevalt me -zeker met de powershift en extra elektrische ondersteuning- erg goed. Mocht je meer willen weten: check.

Dat dashboard is in de huidige versie vele malen beter dan het oude (inderdaad spuuglelijke) dashboard. Maar goed, dat blijft smaak ;)

Bovenaan Onderaan