16 tdi 105 pk 5 versn, 16 tdi 110 pk 6 versn, 20tdi 6 versn

Ik hoop dat we via de zaak toch binnenkort mogen overgaan tot aankoop van een oct 3 combi. De 14 % zijn nog wel te koop maar niet met dynamic pakket en schuifdak. Het liefst zou ik een 2.0 TDi kopen maar hoor weinig over de 5 versn 105 pk, als je deze chiptuning geeft , zou deze dan net zoveel rijplezier als een 20 tdi geven, of mis je die 6 versnelling op hoge snelheid echt? een 2otdi is al gauw een paar 1000 euro duurder. Een 14 tsi dsg ook leuk maar bij 35000 km per jaar denk ik toch dat een tdi minder onkosten geeft op 5 jaar. Rij nu al 220.000 met 2o tdi seat leon uit 1998 en weinig kosten, zijn dan wel voor de zaak, maar toch. Deze seat rijdt nog steeds goed door maar wel nu het wat kouder wordt een rauwe motor. Dsg heel mooi maar in combinatie met 14 tsi twijfel ik aan de betrouwbaarheid. En met een volle tank diesel kom je veel verder als met een 14 dsg. Zier graag jullie mening, c.q ervaring!

kansberg

Forumguru
Zelf rij ik in een Superb 1.6 TDI met 5 versnellingen die 'geholpen' is. Hierdoor is het een vlotte en zéér zuinige auto geworden. En zeker een goede caravantrekker. Maar mag niet vergeleken worden met een 2.0 TDI volgens veel forumleden. Ik heb geen ervaring met een 2.0 TDI maar ben erg tevreden met m'n 1.6'je, al is het gat tussen de 2e en 3e versnelling te groot, dat vraagt echt gewenning.

Remakil

Forumguru
Ik rij de 1.6 TDI met kietels van JD, 146 pk en 335 nm koppel nu. Heerlijk om mee te rijden, zuinig genoeg, lekker stil in zijn 6 en dan toch voldoende power om lekker door te trekken in die 6e versnelling. Loopt zo door tot ruim boven de 200 km/u en ik vind hem zeer explosief in 2,3 en 4...

micky

Forumguru
@kansberg, ik heb die ervaring wel, ook in de praktijk, vergelijken mag je hem niet, bijv. van 0-100 leg je het af, in topsnelheid ook, maar mijne houdt nu echt gemakkelijk de 2.0 TDI tjes bij op de snelweg in Duitsland, op een passat loop je zelfs dik in, een V50 D5 hou ik bij tot zo'n 180km/h het leuke van mijn werk, vele uren in Duitsland rijden op "de Autobahn" voor mij het belangrijkste van een aanpassing is tussen acceleratie vanaf zo'n 80 zeg maar, ik ben hier enorm tevreden mee en rij inmiddels zo'n 10.000km met plezier rond :)
nadeel: als ze los gelaten wordt krijg je onderstaand verbruik :bloos::sterretjes:

peterrapid

Forumguru
There's no substitute for cubic inches zoals de Amerikanen zeggen of bigger is better :laugh:maar voor dagdagelijks verkeer voldoet die 1.6 uitstekend hoor maar de 2.0 heeft meer koppel ... ik hou van de 2.0 en vooral het idee dat met een ietsepietsie tunen ik er 230pk kan uithalen :jaja: krijg ik bijna natte droom van :tegek: laat die bmw en audi leaserijders maar eens komen. wow machogehalte is weer serieus aan het stijgen.

@kansberg, ik heb die ervaring wel, ook in de praktijk, vergelijken mag je hem niet, bijv. van 0-100 leg je het af, in topsnelheid ook, maar mijne houdt nu echt gemakkelijk de 2.0 TDI tjes bij op de snelweg in Duitsland, op een passat loop je zelfs dik in, een V50 D5 hou ik bij tot zo'n 180km/h het leuke van mijn werk, vele uren in Duitsland rijden op "de Autobahn" voor mij het belangrijkste van een aanpassing is tussen acceleratie vanaf zo'n 80 zeg maar, ik ben hier enorm tevreden mee en rij inmiddels zo'n 10.000km met plezier rond :)
nadeel: als ze los gelaten wordt krijg je onderstaand verbruik :bloos::sterretjes:
Jij hebt toch de 5 versnellingen, mis je niet de 6e? bij hoge toerentallen/snelheden , of heb je deze ook getuned

kansberg

Forumguru
@micky : 7,3 ltr/100 km....dat is errrug veel inderdaad... bij mij gemiddeld 5,1 ltr/100 km. De spreekwoordelijke slok op een borrel :bloos:

micky

Forumguru
There's no substitute for cubic inches zoals de Amerikanen zeggen of bigger is better :laugh:maar voor dagdagelijks verkeer voldoet die 1.6 uitstekend hoor maar de 2.0 heeft meer koppel ... ik hou van de 2.0 en vooral het idee dat met een ietsepietsie tunen ik er 230pk kan uithalen :jaja: krijg ik bijna natte droom van :tegek: laat die bmw en audi leaserijders maar eens komen. wow machogehalte is weer serieus aan het stijgen.

Laten we er wel op letten dat niet alle 2.0TDI tjes gelijk zijn, de 110Kw heeft minder koppel dan de 1.6 TDI met chip ;)
de 135Kw, des temeer :)

Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Tja, een 2.0 is natuurlijk meer dan een 1.6... maar een 1.6 getuned, doet het niet slecht hoor... ;)
Je verbaasd toch regelmatig lui, die je lekker bijdehand denken op te duwen, of die bij het stoplicht naast je komen staan in de gedachte dat je met die Skoda niet snel weg bent...

Tuurlijk, soms is die gedachte slechts ontstaan in mijn brein en is de ander er totaal niet mee bezig. Maar ik denk toch dat er regelmatig "dikkere" wagens zijn, waarbij de bestuurder naast me komt staan bij het stoplicht, met de gedachte dat hij sneller weg is, dan deze idioot met zijn O3... en dan komt hij doorgaans van een koude kermis terug... :tongue:

micky

Forumguru
@Remakil om eerlijk te zijn heb ik 1 keer van 0-100 opgetrokken met de laptimer, nauwelijks verschil met de fabrieksopgave, op het moment dat je gas geeft duurt het voor mijn gevoel al een halve seconde voor je vertrekt met de dsg, MAAR van 80 optrekken of vanaf 120, dan gaat hij echt als een speer :yeah:

El Fuego

Senior Member
Ik hoop dat we via de zaak toch binnenkort mogen overgaan tot aankoop van een oct 3 combi. De 14 % zijn nog wel te koop maar niet met dynamic pakket en schuifdak. Het liefst zou ik een 2.0 TDi kopen maar hoor weinig over de 5 versn 105 pk, als je deze chiptuning geeft , zou deze dan net zoveel rijplezier als een 20 tdi geven, of mis je die 6 versnelling op hoge snelheid echt? een 2otdi is al gauw een paar 1000 euro duurder. Een 14 tsi dsg ook leuk maar bij 35000 km per jaar denk ik toch dat een tdi minder onkosten geeft op 5 jaar. Rij nu al 220.000 met 2o tdi seat leon uit 1998 en weinig kosten, zijn dan wel voor de zaak, maar toch. Deze seat rijdt nog steeds goed door maar wel nu het wat kouder wordt een rauwe motor. Dsg heel mooi maar in combinatie met 14 tsi twijfel ik aan de betrouwbaarheid. En met een volle tank diesel kom je veel verder als met een 14 dsg. Zier graag jullie mening, c.q ervaring!

In je bericht lees ik tussen de regels door dat je kostenbewust wilt zijn bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Kijkend naar je eigen portemonnee kom je dan bij een 14% Greenline uit. Zelf vind ik een schuifdak en iets betere stoelen de 6% extra bijtelling niet waard. Dynamic-stuur kun je achteraf inbouwen en met half-lederen stoelen heb je half-Dynamic stoelen.....
Ga je voor rijplezier zou ik voor de 2.0TDI gaan. Tunen zakelijk van een 14% uitvoering brengt een risico met zich mee. Je bent aan de beurt als de fiscus er achter komt. Weet niet of een getunede 5-bak een ideale combi is. Geen ervaring mee.

Remakil

Forumguru
@Remakil om eerlijk te zijn heb ik 1 keer van 0-100 opgetrokken met de laptimer, nauwelijks verschil met de fabrieksopgave, op het moment dat je gas geeft duurt het voor mijn gevoel al een halve seconde voor je vertrekt met de dsg, MAAR van 80 optrekken of vanaf 120, dan gaat hij echt als een speer :yeah:
Dat zal dan aan je DSG liggen, want de handgeschakelde Greenline is beduidend sneller...
Fabrieksopgave 0-100 km in 10,6 seconden en na tuning is dat net onder de 9 seconden. Beetje afhankelijk van de ondergrond, hij wil nog wel eens last hebben van flinke wheelspin... :D

Remakil

Forumguru
In je bericht lees ik tussen de regels door dat je kostenbewust wilt zijn bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Kijkend naar je eigen portemonnee kom je dan bij een 14% Greenline uit. Zelf vind ik een schuifdak en iets betere stoelen de 6% extra bijtelling niet waard. Dynamic-stuur kun je achteraf inbouwen en met half-lederen stoelen heb je half-Dynamic stoelen.....
Ga je voor rijplezier zou ik voor de 2.0TDI gaan. Tunen zakelijk van een 14% uitvoering brengt een risico met zich mee. Je bent aan de beurt als de fiscus er achter komt. Weet niet of een getunede 5-bak een ideale combi is. Geen ervaring mee.

Dat stukje, kan een interessante zaak voortbrengen...
Diezelfde fiscus keurt het goed, als je achteraf de standaard 16" velgen verwisselt voor 18 of 19", wetende dat je daarmee nooit die "groene" norm kunt halen. Bredere banden hebben meer rolweerstand en er gaan vast geen Economy banden onder. Men stelt simpelweg dat het gaat om hoe de auto wordt afgeleverd vanuit de fabriek.

De auto voldoet dus aan alle eisen van de fiscus bij aflevering, daarna zet je er pas tuning op. Vraag me dus hardop af wat er zou gebeuren als de fiscus met een naheffing komt, op basis van het feit dat de auto na tuning niet voldoet aan de "groene" norm. Allereerst is er geen O3 te vinden die (zelfs geheel standaard) aan die "groene" norm voldoet, ten tweede is het gek als de fiscus zegt, u mag wielen wisselen na aflevering, ook al is de auto dan minder "groen"... maar u mag niet tunen, want dan is hij niet meer "groen"... waarbij ik opmerk dat hij er zelfs zuiniger van is geworden. Dus dat kan een leuke zaak opleveren... ;)

El Fuego

Senior Member
@Remakil. Ik begrijp dat jij je Greenline hebt getuned bij JD. Een powerbox of OBD? In geval van OBD: geen gezeik met je dealer of de fiscus?

Connexie

Forumguru
Indien je zeker bent van een jaarkilometrage van mx. 35.000 km, is ook binzine een serieuze optie. In een leasecalculator kun je dit qua maandbedragen prima bekijken. Gaat de werkgever de auto zelf aanschaffen en langer dan 4 a 5 jaar gebruiken, zou diesel wellicht betrouwbaarder kunnen zijn.
Als je op korte termijn "mag" kiezen en diesel heeft de voorkeur, zou ik persoonlijk voor een O3tdi gaan. Zowel 1.6tdi als 2.0 tdi zijn in de 20% te krijgen, als je echt zuing wilt zijn zelfs 14%.
In de huidige prijslijsten is een O3 minder kostbaar in aanschaf, moderner, completer te krijgen (behalve in 25% versies) en qua kofferbak (bijna) even ruim. Verschil in interieurruimte is met name te vinden op de achterbank, maar daar zit je zelf vrijwel nooit. Een O3 is voldoende, een S2 ruimer.
Zelf rij ik nu een maand of 8 naar volle tevredenheid in een SC2 1.6tdi, enige kleine minpunt is toch wel de motor. Maar alleen als je echt haast hebt of in minder vlak landschap. 't Wil, maar het houdt niet over.

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, zou voor mij een O3 de betere keuze zijn t.o.v. de SC2. De keuze zou dan gaan tussen een O3 EBL 1.6tdi DSG of een 2.0tdi, zo lang beide nog 20%. Als begin 2015 de nieuwe Superb bschikbaar komt, kan dat ntuurlijk weer omslaan, maar vooralsnog....

Remakil

Forumguru
@Remakil. Ik begrijp dat jij je Greenline hebt getuned bij JD. Een powerbox of OBD? In geval van OBD: geen gezeik met je dealer of de fiscus?
Box en een dealer die Pon-taal zeikt en die de auto nooit meer terug ziet... ;)

Fiscus geen last van, ook niet bij de vorige auto met box...

El Fuego

Senior Member
Ik had het idee om er ook een JD-box in te hangen en deze er telkens uit te halen als El Octavia voor een beurtje moet.

Bovenaan Onderaan