14-2-11 Ik heb je mijn Valentijn?

ertromp

Forumguru
Zorgt die plaat dan blijkbaar ook voor een stukje isolatie? Dat lijkt me wel sterk voor zo'n stukje plastic. Gelukkig dat je schade beperkt is gebleven. Op naar de volgende tig-duizend km!
 
De originele zit vol met vierkante blokken wat de luchtsnelheid heel sterk afremt die door je motor compartiment jaagt. Het zelfde als een labyrint afdichting bij turbines. En hij zit overal netjes vast met vrij weinig doorgangen voor lucht. (groot gat bij uitlaat maar dat hoort)

Nu zit er één op met een witte gladde doek en is de achterkant "los" met tierips die niet strak zijn aangetrokken. (ik bespeur ook een klapperende plaat op hoge snelheid)

Het nadeel van de grotere lucht snelheid is meer warmte afvoer. En dat komt vooral van je carter. Dus duurt het langer voor je olie warm is. En zie ik bij mij (obdb computer voor koelwater en olie temp op dash) dat in tegenstelling tot voor het ongeluk mijn olie 20 graden na ijld op mijn koelwater. En pas na anderhalf uur op de snelweg (120) boven de koelwater temperatuur uit komt.
En dat gebeurde vroeger al na 20 minuten wanneer ik de kachel aan deed en de olie temperatuur makkelijk de koelwater temperatuur oversteeg.

Kortom. Hij wordt wel warm uiteindelijk maar het duurt veel langer.

Over 2 weken kan ik te recht. Ga ik ook meteen controleren of de carter isolatie er goed op zit. (is ook een grote invloed natuurlijk maar kan ik moeilijk bekijken als hij op straat staat)
 

Desperado

Forumguru
Ik heb er nooit zo over nagedacht, dacht dat de plaat alleen ter bescherming van de bodem was. Gisteren gelijk maar een volledige nieuwe set besteld bij Winparts.
 
De carter isolatie zit er goed op. Verschil van deze bodem plaat met de originele is alleen de tussen laag. Bij deze een witte doek en de originele was die met de blokken.
Na contact met dealer in Vlissingen blijkt dat ze die met de blokken uit het assortiment hebben gehaald. Ik ga dan maar de onderste radiator opening verkleinen tot ik weer rond rij zoals vroeger qua opwarmen. Olie versus koelmiddel.
 
99k km, Nieuw paar voorbanden. Stonden op 3.5 bar heel de tijd. Hier de foto's van de "verkeerde" slijtage.

165/70/14 conti's

IMG_20140806_090711.jpg IMG_20140806_090722.jpg Linker en rechter band. Niet te warm geworden tijdens vakantie. Nog steeds 4 litr/100km vaak beter.

Mijn isolatie is weer op orde. En blok wordt weer netjes snel warm.
 
Ik gooi nog even een laatste update hierop. Inmiddels 155k km gereden. Eén botsing gehad met een middenberm afscheiding die mijn carter aan de zijkant had open gescheurd(modder op rotonde). Verder niets bijzonders gebeurd. Ik rij de laatste 7 tankbeurten op GTL. Het is duurder maar het rijdt beter in mijn hoofd, stinkt niet en de EGR klep vind het ook goed. Vandaag is ook eindelijk de software update gedaan en nu vraagt hij om nog minder toeren en is hij duidelijk minder vinniger. Mijn 165 14 inch bandjes staan altijd nog op 3.5 en slijten nog steeds plat af. Maar!

Ik heb een prius besteld en dus is dit de laatste update over de auto.
 
Bovenaan Onderaan