14-2-11 Ik heb je mijn Valentijn?

Ik heb hem. Een Satijn grijze Fabia Combi Greenline.

Mooi hoor. En rijden doet hij ook al goed. Maar

Ik had een setje er bij besteld om een 1 din radio in te kunnen bouwen.

I.p.v. het setje waar ik ze de artikelcodes voor had doorgegeven van de accesoirelijst hebben ze een of ander 1.5 din middel console ingebouwd met een klein opslag vakje er onder. Op zich niet erg mits mijn radio er in kan. En hij niet verschrikkelijk 2de hands is en al bekrast en ingedeukt is. Behalve het plastic console en frontje zit er niets bij en is een 1 din radio niet vast te zetten.

Mijn valentijn maakt me al meteen behoorlijk hopeloos. Ik ga dus na 1 dag al terug naar de garage en dat ze het maar meteen standepe in orde maken ze wisten dat ik 2 dagen na aanschaf een reis er mee heb gepland.

En het reserve wiel? Ja.... oh we leggen nog wel even een krik enzo er in.

Ik heb blijkbaar overhaast overgegaan tot acceptatie. Maar ik kwam uit de nachtdienst en het was valentijn toch? En.. dit slaat toch alles wel zo'n beetje?

Hoi dit is mijn nieuwe auto. Ahuh behalve mijn midden console. Ongelofelijk.
 
ja, rot zeg dat je al zo moet beginnen.
en wat met dat reservewiel? die komt toch af fabriek?
zat die er niet in dan?

verder veel rijplezier met je nieuwe aanwinst.
 

Hetzer

Forumguru
ja jammer het is toch een kleine smet op de aflevering .
Maar een vraagje waarom heb jij niet gekozen voor de standaard 2 din radio swing???
 
@ Jeffrey76: Volgend mij zit een reserve wiel niet standaard op de GL uitvoering.

@ Hetzer: Mijn oude radio bevalt me beter dan de standaard radio.

Dag 2 bleek dat er een communicatie stoornis is geweest. En dat ze dachten dan een 1din radio alleen kon worden in gebouwd door gebruik te maken van een setje voor de Fab II. Het juiste onderdeel is besteld en de originele radio en console zitten voorlopig op z'n plek. Moet wel zeggen dat met dat nieuwe console de knie ruimte om te huilen is. Dat was dan weer een stuk beter met het Fab II deel. Dat geeft te denken. Enfin het is een werkje van niets dus ik kan altijd nog switchen.
 
@quest85

het reservewiel zit er idd niet standaard in de GL.
ik heb het er ook appart bij moeten bestellen voor €50,-. op de 1.2 tsi.
maar dan wordt deze er toch al in de fabriek ingelegd.
of begrijp ik jouw verhaal niet goed?
 
Er zit een schroefje los.

Of nee niet los. Zeg maar gerust ik mis schroefjes. Zeker 2. Net voor het rechter voorwiel. Het plastic daar van de bumper en binnen schot komt samen met een stuk plastic van de onderkant. En dat zit los.

Viel me vandaag ineens op. Gister had ik al eens een "kapot" dagrij lampje rechts (net voor die schroefjes) en 1 tikje er tegen deed hem weer branden. (Lamp alarm gaat daar niet van uit trouwens even uit en aan wel) Toen viel me op dat die kant behoorlijk flexi was. En links een stuk steviger.

Nu weet ik de oorzaak.

Kans dat op 2000km 2 schroefjes en bij behorende clips waarin ze moeten vast gedraaid worden er spontaan uit en af vallen? juist... Ik ga dus maar weer terug en deze keer ga ik de auto van boven tot onder eens even door nemen met de mensen daar.
 
Aangezien ik niet goed weet waar ik dit moet posten zet ik het hier aangezien het over mijn auto gaat. (en mijn vorige auto's)

Dieper de 1.2 TDI in van de GL

Ik heb mijn GL nu 2500km ongeveer. En ik rij rond met een DashDyno systeem zodat ik zonodig alles kan aflezen wat de computer door wil sturen via de data stekker onder het dashboard.

Er rijzen mij een aantal vragen. Maar voor ik die stel wil ik mijn veronderstellingen en mening geven. Gebaseerd op wat ik heb gezien en deze plaats ik in vergelijking met mijn voorgaande ervaringen. Waarbij ik ook het DashDyno systeem gebruikte om data uit te lezen tijdens het inrijden.

Mijn veronderstellingen:

Dat de eerste 500km de motor niet te veel belasting en toeren mag draaien.
Dat daarna meer toeren zeker geen kwaad kan en dat langzaam verhogen maar de belasting (vermogen) niet meer dan 50% van het maximale laten worden. Tot 5000 kilometer. En daarna het vermogen wat je van de motor vraagt langzaam over het gehele toeren bereik verhogen. En afwisselend aanspreken.
Dat de motor altijd eerst de tijd krijgt om goed warm te worden voor deze boven de 20% belasting wordt aangesproken.


Mijn eerdere ervaringen zijn:

VW Caddy 1999. Full options grijs kenteken. 90pk tdi. Op die wijze ook ingereden. Met als resultaat na 250kkm een nog steeds vlot blok zonder opvallend oliegebruik. Zonder problemen en nog steeds in staat om 180+km/hr op de duitse autobaan te halen. (teller)

Seat Ibiza Ecomotive 1.4 TDI 5000km ingereden voor mijn moeder. Staat inmiddels over de 15000km op, waarvan regelmatig caravan tochten tot in het zuiden van spanje.


Ik gebruik de Dash Dyno om:

De koelwater temperatuur uit te lezen tot deze werkelijk 90 graden is. Het is namelijk zo dat de koelwater temperatuur meter op het dashboard al zo’n 18 graden te vroeg op 90 graden staat. En daar een groot dood punt heeft voor deze omhoog wilt gaan.

De calculated load value uit te lezen die ik als indicatie brandstof op lucht verhouding gebruik.

De turbo druk uit te lezen waarmee ik kan zien hoe zwaar de motor wordt belast in combinatie met de calculated load value hierboven.

De lucht temperatuur uit te lezen in het inlaat kanaal na de intercooler zodat ik kan zien of de lucht onderkoeld dan wel warm het blok in gaat. (15 graden is het optimum voor diesel motoren) (afhankelijk van de compressie verhouding)


Wat viel mij tot zover op(heb het alleen over situatie dat de motor goed warm is):

Turbo druk:

Caddy: De turbo begint bij 1200rpm druk te leveren en de druk loopt op bij hogere toeren ongeacht of je brandstof toevoerd of niet. De regeling stopt de druk op 180kpa (abs) maar kan in geval van nood het setpoint verhogen (Lange beklimmingen 100% belasting etc). Draait het lekkerste tussen de 1600 en de 2600 rpm Qua belasting, turbodruk en temperatuur na intercooler (relatief kleine intercooler) n.b. Bij een te laag toerental en lage belasting zal de turbo als restrictie werken. Ergo hij is dan zuiniger op een iets hoger toerental

Ibiza: Turbo begint bij zo’n 1500rpm druk te leveren en lijkt geregeld te worden naar 220kpa maximaal. Met af en toe een uitschieter bij het flink belasten. Calculated load value lijkt ook geregeld te worden door de turbo druk te varieren.

Fabia
De turbo druk lijkt geregeld te worden zodat de calculated load value bij normale belasting nooit meer dan 80% wordt en rond de 70% blijft hangen. Ik vermoed een maximum regel waarde van 240kpa maar ik heb hem nog niet vaak daar gehad. (En dat gaat ook nog even duren)
Opvallend denk ik is:
De turbo druk blijft 105kpa bij geen (of lage) belasting ongeacht het toerental.
De turbo druk zakt naar 50kpa bij piek gebruik dynamo en geen belasting op de motor (bergaf veel electriciteit gebruik).
Het is goed mogelijk om over de 100% calculated load value heen te gaan bij lage toerentallen en veel belasting. En bij plotseling verhoogde belasting.

Ik wil weten:
Of de inlaat klep actief wordt gebruikt om bij lage belasting (ongeacht het toerental) de turbodruk kunstmatig laag te houden?

Wat gebeurd er wanneer de dynamo zogezegd gaat piek laden. Wordt het remmend vermogen van de aandrijf lijn gelijk gehouden door de inlaat van het blok te knijpen?

Tot slot nog een mening over inrijden van de 1.2 tdi.

Naar mijn mening is het essentieel om zo’n klein blokje vooral de eerste paar 100km’s niet op lage toerentallen te zwaar te belasten. Dat wil zeggen: De turbodruk niet boven de 150kpa te laten komen. Ondanks dat je verbruik laag is (zeg 5de versnelling) en je niet veel toeren maakt staat bij zo’n 1700rpm rustig de turbo druk op 200kpa en meer en schat ik dat je tot tegen de 80% belasting zit van je blok.
Ik vind dan ook dat het inrijden van een klein blokje met hoge turbo druk wezenlijk anders is dan een groter blok met minder turbo druk.
Gelukkig zit er een gebruiks meter in de GL en kan je die als redelijke indicatie voor belasting gebruiken.

Eerst en vooral altijd zorgen dat je blokje warm is. Gebruik die olie temperatuur meter.

En dan zou ik gebaseerd op het bovenstaande willen aanraden om:
(Tijdens inrijden)
In de 1ste versnelling geen hoger verbruik dan 30l/100km. en geen hoger toerental dan 2500. Je wilt toch weg kunnen rijden bij het stop licht.
In de 2de versnelling geen hoger verbruik dan 12l/100km. en geen hoger toerental dan 3000.
In de 3de versnelling geen hoger verbruik dan 8l/100km. en geen hoger toerental dan 3000.
In de 4de versnelling geen hoger verbruik dan 6l/100km. En geen hoger toerental dan 3000.
In de 5de versnelling geen hoger verbruik dan 5l/100km. En geen hoger toerental dan… 5l/100km!

Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals in de bergen etc. Of wanneer het verkeer het niet toelaat. Het bovenstaande zou ik voor mij personelijk als ideaal willen bestempelen.

 
6000km

Inmiddels zitten er 14 inch LM velgen onder met 165 bandjes.
Een hulpveren pakket.
En zaten er nog 4 schroefjes niet in aan de onderkant van de bumper aan de voorkant.

Als er ooit eens wat afvalt dan kijk ik niet naar mezelf in eerste instantie.

Trekt een stuk minder naar rechts met die dunnere bandjes wat me echt tot de conclusie brengt dat de uitlijning niet klopt.
 
De uitlijning is niets meer aangedaan. Ik heb nu geen problemen meer met uitlijning.

Maar 8075km gedaan en ABS kabels zijn doorgesleten nadat er bij het monteren van de hulp veren een foutje is gemaakt.
En de banjo bout voor retour olie van de turbo lekt. Gaat opgelost worden.
Als ook mede dat na zoveel kilometers mijn radiator en intercooler al veel impact vervormingen hebben. Binnenkort maar eens terug buigen.

IMAG0276.jpg
 
Doordat ik mooi kan zien op mijn Dash Dyno wanneer de roetvanger gaat regeneren ben ik me bewust dat deze het regelmatig doet bij korte ritjes. (wel elke keer 80 graden olie minimaal gehaald).

In een poging om die frequentie wat te verminderen op die zelfde korte ritjes:

Warm rijden tussen 2000 en 3000 toeren tot 50 graden olie. Op verbruik letten als indicatie van belasting. (En op Dash dyno calc load niet boven de 80% laten komen)
Dan tussen 2000 en 3500 tot 80 graden olie. (En op Dash dyno calc load niet boven de 80% laten komen)
En daarna pas mega zuinig aan gaan doen. Of nog meer toeren en scheuren.

Maar niet meer zwaar belasten onder de 2000 toeren ook wanneer deze warm staat.
 
IMAG0187.jpg
Linker voorband
IMAG0188.jpg
Linker voorband
IMAG0189.jpg
Links achter.

Zo'n 12500km verder na montage van deze banden die al die tijd op 3.5 bar staan (elke week gecontroleerd) Niet echt hol te noemen.

Wel zat er op de voorbanden inmiddels een 0.5mm verschil tussen binnen en buitenkant band. Aan beide zijden. Toe spoor is wat verminderd naar de gewenste waardes want ze stonden inderdaad iets te veel naar binnen. (Net buiten tolerantie)

Volgens de metingen nemen de banden netjes regelmatig af bij deze druk. Minus het verschil binnen/buiten kant.
 
Een update. Inmiddels bijna 2 jaar oud. 55k kilometer. Zonder veel bijzonderheden sinds de laatste update. Mijn zomer banden zijn op. Net op de grens van het toelaatbare. Dus die gaan er af. Ze zijn nog steeds recht afgesleten ondanks mijn 3.5 bar op de banden (maximale druk toegelaten). Hallo broodje aap.

Mijn winter grill heeft er de hele tijd op gezeten sinds vorige winter (bovenste) en daar heb ik geen problemen mee gehad.
Rij nog steeds rond met de Dash Dyno en hou alles strak in de gaten.
Mijn gemiddelde staat op 4 liter per honderd sinds 30k beurt.
Het plaksel wat door de garage die de auto had geleverd is gebruikt om de a.b.s. kabels te sealen zit nog steeds op zijn plek.
Wel nog een haperend raam gehad maar dat loste zichzelf weer op na een minuut.
 
Weer een update:

Net zijn 62266km beurt gehad. Geen bijzonderheden. Doet het nog gewoon goed. Na zo'n 30000km periode is het verschil met nieuw luchtfilter wel opvallender. 390 euro voor een longlife beurt. (Na 30000+km)
Gemiddeld gebruik op winterbanden zover: 8145 km en 4.2 op de gemiddelde gebruik meter.
Gril nog steeds dicht. Banden (winter) op 3 bar.
 
78000km en een rijbaan afscheiding meegenomen. Carter kapot.

Alles is gerepareerd. Geen motor schade want snel uitgezet. Maar de grond plaat die ze hebben terug gezet is niet origineeel en nu wordt de olie bijna niet meer warm. Zoeken we nog uit!
 
Bovenaan Onderaan