Aangezien ik niet goed weet waar ik dit moet posten zet ik het hier aangezien het over mijn auto gaat. (en mijn vorige auto's)
Dieper de 1.2 TDI in van de GL
Ik heb mijn GL nu 2500km ongeveer. En ik rij rond met een DashDyno systeem zodat ik zonodig alles kan aflezen wat de computer door wil sturen via de data stekker onder het dashboard.
Er rijzen mij een aantal vragen. Maar voor ik die stel wil ik mijn veronderstellingen en mening geven. Gebaseerd op wat ik heb gezien en deze plaats ik in vergelijking met mijn voorgaande ervaringen. Waarbij ik ook het DashDyno systeem gebruikte om data uit te lezen tijdens het inrijden.
Mijn veronderstellingen:
Dat de eerste 500km de motor niet te veel belasting en toeren mag draaien.
Dat daarna meer toeren zeker geen kwaad kan en dat langzaam verhogen maar de belasting (vermogen) niet meer dan 50% van het maximale laten worden. Tot 5000 kilometer. En daarna het vermogen wat je van de motor vraagt langzaam over het gehele toeren bereik verhogen. En afwisselend aanspreken.
Dat de motor altijd eerst de tijd krijgt om goed warm te worden voor deze boven de 20% belasting wordt aangesproken.
Mijn eerdere ervaringen zijn:
VW Caddy 1999. Full options grijs kenteken. 90pk tdi. Op die wijze ook ingereden. Met als resultaat na 250kkm een nog steeds vlot blok zonder opvallend oliegebruik. Zonder problemen en nog steeds in staat om 180+km/hr op de duitse autobaan te halen. (teller)
Seat Ibiza Ecomotive 1.4 TDI 5000km ingereden voor mijn moeder. Staat inmiddels over de 15000km op, waarvan regelmatig caravan tochten tot in het zuiden van spanje.
Ik gebruik de Dash Dyno om:
De koelwater temperatuur uit te lezen tot deze werkelijk 90 graden is. Het is namelijk zo dat de koelwater temperatuur meter op het dashboard al zo’n 18 graden te vroeg op 90 graden staat. En daar een groot dood punt heeft voor deze omhoog wilt gaan.
De calculated load value uit te lezen die ik als indicatie brandstof op lucht verhouding gebruik.
De turbo druk uit te lezen waarmee ik kan zien hoe zwaar de motor wordt belast in combinatie met de calculated load value hierboven.
De lucht temperatuur uit te lezen in het inlaat kanaal na de intercooler zodat ik kan zien of de lucht onderkoeld dan wel warm het blok in gaat. (15 graden is het optimum voor diesel motoren) (afhankelijk van de compressie verhouding)
Wat viel mij tot zover op(heb het alleen over situatie dat de motor goed warm is):
Turbo druk:
Caddy: De turbo begint bij 1200rpm druk te leveren en de druk loopt op bij hogere toeren ongeacht of je brandstof toevoerd of niet. De regeling stopt de druk op 180kpa (abs) maar kan in geval van nood het setpoint verhogen (Lange beklimmingen 100% belasting etc). Draait het lekkerste tussen de 1600 en de 2600 rpm Qua belasting, turbodruk en temperatuur na intercooler (relatief kleine intercooler) n.b. Bij een te laag toerental en lage belasting zal de turbo als restrictie werken. Ergo hij is dan zuiniger op een iets hoger toerental
Ibiza: Turbo begint bij zo’n 1500rpm druk te leveren en lijkt geregeld te worden naar 220kpa maximaal. Met af en toe een uitschieter bij het flink belasten. Calculated load value lijkt ook geregeld te worden door de turbo druk te varieren.
Fabia
De turbo druk lijkt geregeld te worden zodat de calculated load value bij normale belasting nooit meer dan 80% wordt en rond de 70% blijft hangen. Ik vermoed een maximum regel waarde van 240kpa maar ik heb hem nog niet vaak daar gehad. (En dat gaat ook nog even duren)
Opvallend denk ik is:
De turbo druk blijft 105kpa bij geen (of lage) belasting ongeacht het toerental.
De turbo druk zakt naar 50kpa bij piek gebruik dynamo en geen belasting op de motor (bergaf veel electriciteit gebruik).
Het is goed mogelijk om over de 100% calculated load value heen te gaan bij lage toerentallen en veel belasting. En bij plotseling verhoogde belasting.
Ik wil weten:
Of de inlaat klep actief wordt gebruikt om bij lage belasting (ongeacht het toerental) de turbodruk kunstmatig laag te houden?
Wat gebeurd er wanneer de dynamo zogezegd gaat piek laden. Wordt het remmend vermogen van de aandrijf lijn gelijk gehouden door de inlaat van het blok te knijpen?
Tot slot nog een mening over inrijden van de 1.2 tdi.
Naar mijn mening is het essentieel om zo’n klein blokje vooral de eerste paar 100km’s niet op lage toerentallen te zwaar te belasten. Dat wil zeggen: De turbodruk niet boven de 150kpa te laten komen. Ondanks dat je verbruik laag is (zeg 5de versnelling) en je niet veel toeren maakt staat bij zo’n 1700rpm rustig de turbo druk op 200kpa en meer en schat ik dat je tot tegen de 80% belasting zit van je blok.
Ik vind dan ook dat het inrijden van een klein blokje met hoge turbo druk wezenlijk anders is dan een groter blok met minder turbo druk.
Gelukkig zit er een gebruiks meter in de GL en kan je die als redelijke indicatie voor belasting gebruiken.
Eerst en vooral altijd zorgen dat je blokje warm is. Gebruik die olie temperatuur meter.
En dan zou ik gebaseerd op het bovenstaande willen aanraden om:
(Tijdens inrijden)
In de 1ste versnelling geen hoger verbruik dan 30l/100km. en geen hoger toerental dan 2500. Je wilt toch weg kunnen rijden bij het stop licht.
In de 2de versnelling geen hoger verbruik dan 12l/100km. en geen hoger toerental dan 3000.
In de 3de versnelling geen hoger verbruik dan 8l/100km. en geen hoger toerental dan 3000.
In de 4de versnelling geen hoger verbruik dan 6l/100km. En geen hoger toerental dan 3000.
In de 5de versnelling geen hoger verbruik dan 5l/100km. En geen hoger toerental dan… 5l/100km!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals in de bergen etc. Of wanneer het verkeer het niet toelaat. Het bovenstaande zou ik voor mij personelijk als ideaal willen bestempelen.