12V plug past niet

Past de 12V plug bij jouw O3?


  • Totaal aantal stemmers
    12

brepus13

Forumguru
@Šonnige oorden

Wij hebben ook een compressor koelbox op 230v dus zorgen wij dat we de koelbox goed koelen een dag van te voren ( alle dingen die er in moeten zijn dan goed koud al. ) en voegen we een paar koel elementen bij. Dit is genoeg om dan na een reis van 10+ uur gewoon een koel biertje te hebben nog.
 

Mistraller

Senior Member
Ik had ook eens een stekker die er in mijn O2FL niet in paste. Was een goedkoop ding dus ik had gewoon wat kunststof van de stekker weggedremeld.

Een compressor koelkast in de auto lijkt me niet zo'n goed idee. Allereerst vanwege het klotsende koelmiddel, en ten tweede vanwege de warmte ontwikkeling. Wij hebben ook zo'n ding, en die koelt inderdaad écht goed, (in tegenstelling tot koelers met peltier elementen) maar vergeet niet dat alle warmte die onttrokken wordt, bij campingkoelkasten vaak aan alle zijdes wordt afgegeven! En in de zomer was ons koelertje in de tent dus goed warm. (En het bier ijskoud :tegek:)

We koelen hem ook altijd voor vertrek, stoppen hem dan vol met goed gekoelde artikelen (evt ingevroren waar mogelijk) dan redden we het er prima mee met een dag rijden.

Als je koeler geen ruimte heeft om zijn warmte af te staan (dwz ingebouwd is tussen tassen en zo) dan heeft het geen enkele zin.

Bovendien, en dat is nog het belangrijkste, het aanslaan van een compressor trekt een forse piek. Vroeger zag je dat soms zelfs aan je gloeilampen in huis. Die omvormer zal dus een véél hoger vermogen moeten kunnen leveren. Welliswaar zeer kortstondig, maar toch. Lees het volgende topic eens door.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140750
 

Cordoba

Forumguru
Overigens geeft de handleiding aan maximaal 120 W op een 12V Socket. Met dank voor de tip @Peter-036.

De omvormer heeft ook een verlies (en 20-30% verlies zou me niet verbazen), dus uiteindelijke belasting is zowel het verlies van de omvormer(bij gebruikte vermogen van de koelbox) als de energie voor de koelbox.
 
Ikzelf heb dus een destijds een Waeco gekocht; coolfun SC30.
En deze werkt goed. Flikker altijd 2 bevroren elementen onderin en dan al mn koude spul erop, ritje naar Frankrijk en het spul was nog steeds koud bij aankomst. Voordeel is dat de warmte afvoer aan de bovenkant van de box zit. Word idd lang niet zo warm als een compressorkoelbox.

Kunst is een box met goede afsluiting en isolatie en hem zo min mogelijk open maken.
 

LdN

Forumguru
Zuivere sinus omvormers werken meestal met het wat duurdere PWM principe en beginnen zo rond om de 300W.
De goedkoopste zitten zo rond de €100.
Let wel een dergelijke omvormer kan je niet meer via een 12V stopcontact aansluiten omdat ze in vollast c.a. 26A trekken.
Met die € 100,- zit je al ruim boven de gemiddelde prijs voor een 12V koelbox met peltier element.
 

tist

Actief lid
Heb ook eens zo'n omvormer gekocht 2 x 500 W als ik het me goed herinner. In feite vrij waardeloos, een simpel klein apparaatje dat lukt wel, ietsje meer en dat ding slaat al in beveiliging wegens boordspanning te laag !!

Heb ooit zelf zo'n ding gemaakt (zelfbouwkit opperman) en mijn grote metabo boormachine + een looplamp (het was donker vandaar) ermee laten werken, en dat lukte. Zelfs een kleur tv + video recorder ermee laten werken.
Alles prima, was ook een blokgolf die hij uitgaf, nergens een storing te horen of te zien.
Maar een klein slijpmolentje dat lukte niet, dat bleef dood, bezat wel elektronica om het toerental te bepalen, en dat zal dus sinus nodig gehad hebben en geen blok.

Zoals meerderen aanraden, koop gewoon een koelbox zoals men voorstelt, werkt wel en geeft geen verdere problemen.
Houd koel maar koelt zelf eigenlijk niet, dat moet je wel onthouden.
 

MadDog2K

Actief lid
Mijn dualport USB lader die ik in mijn Golf hiervoor probleemloos gebruikte, wil in mijn O3FL slechts met grote precisie werken

Veel draaien tot ie ‘pakt’

In een andere auto (en jaren in de Golf) geen enkel probleem er mee
 
Bovenaan Onderaan