12V plug past niet

Past de 12V plug bij jouw O3?


  • Totaal aantal stemmers
    12

Rofffel

Forumguru
Ik heb iets merkwaardigs.
Ik heb een PD oplader voor de 12v socket besteld om mijn telefoon fatsoenlijk op te kunnen laden in de O3.
Nu probeer ik de plug in de 12V te doen op de middenconsole maar deze zakt niet diep genoeg :banghead:.
Klopt dit?

Ik heb de plug in 3 auto's geprobeerd waar deze het gewoon doet.

Enlighten me please!
 

Rofffel

Forumguru
Heb de socket al ruimschoots geinspecteerd en er zit niets tussen. Tevens past de plug zonder problemen in 2 andere auto's.
Zelfs na een gepaste klap op de plug ging deze er niet in.
 

brepus13

Forumguru
Ik:
Lig languit op de lounge set
lees dit topic
Frons mijn wenkbrauwen en wil hem weg klikken
Frons nog een keer
Ben toch getriggerd
Loop naar binnen en pak een 12v stekker en de autosleutels
Test de 12v op kofferbak, achterbank en voorin.
Concludeer dat hij overal in past
Haal mijn schouders op
Leg alles terug en ga weer liggen...

Is wel in een SC2FL.....
 

Duijzer

Donateur
Past een andere plug wel in je socket?
Als de plug die je hebt goed is, lijkt het er op dat er iets mis is met je socket.
Ik heb een O3, alle pluggen die ik heb passen.
 

brepus13

Forumguru
En ik neem aan dat de Octavia ook achterin en of in de kofferbak een aansluiting heeft? Past het daar wellicht wel in? Zit er iets klem in de socket oid?
 
:ot:

Weet iemand op welke amperage de 12V socket in de achterbak van een O3 FL Style Business is afgezekerd?

Dit omdat ik graag een 230 V, 60W koelbox middels een omvormer wil laten koelen onderweg.
Deze koelbox heeft geen 12V aansluiting....
 

EdK

Forumguru
Dit omdat ik graag een 230 V, 60W koelbox middels een omvormer wil laten koelen onderweg.
Deze koelbox heeft geen 12V aansluiting....
Tsja dan is het belangrijker wat voor omvormer je op dat 12VDC stopcontact wil aansluiten !
Maar staat zo en zo in je manual ( dat papieren boekje bij je wagen waar alles in staat uitgelegd )
Maar ik meen dat deze op 15A zijn afgezekerd, maar check het nog zelf in je manual
 

EdK

Forumguru
Alvast een tip voor je de omvormer en koelbox gaat aansluiten
Bij parkeren en motor uit meteen de stekker uit je 12V socket verwijderen.
Loopt je parkeer bezoekje uit dan is de kans zeerrrrr groot dat je de rest van de familie kunt laten duwen omdat de accu leeg is !!
Maw al is de sleutel uit contact en je deuren op slot, de sockets blijven onder spanning bij een Skoda !! Is maar dat je het weet.....:pardon:
 
Wat voor omvormer ga je gebruiken voor die koelbox? Want als dat zo’n goedkoop ding is welke een blokgolf genereert ipv een mooie sinusgolf heb je kans dat jouw koelbox daar helemaal niet gelukkig van wordt..
 

Cordoba

Forumguru
Is het niet handiger om gewoon een 12V koelbox aan te schaffen, dat scheelt gedoe met een omvormer.
 

Huibdos

Senior Member
Gewoon een omvormer direct op de accu en overal stopcontacten aanleggen, heb je ook geen gezeik dat je 12v plug niet past. (wel geaarde stopcontacten)
 
@Disaster-Master
Dat is wel een goeie inderdaad. Geen idee eigenlijk.

Het is zoals @Peter-036 al aangeeft:
* Ik heb de koelbox reeds. Niet zo'n ding op 12V, maar 1 op 230V. Die maakt het in mijn beleving echt koud zonder lawaai. Onderweg heb ik daar alleen niets aan. Vandaar mijn vraag.
* De omvormer heb ik ook reeds: https://www.megekko.nl/product/4617...EG-PWC-031-omvormer-voor-in-de-auto-Autolader, voor het laden van een wat ouder spelletje met stekker.

Ik dacht misschien zijn beiden te combineren. Vandaar mijn vraag.

Ik zal het tzt eens proberen (zonder dat de koelbox defect raakt hoop ik).

Dank voor het meedenken.
 

EdK

Forumguru
Is het niet handiger om gewoon een 12V koelbox aan te schaffen
Tsja als je dan een geheel nieuwe koelbox moet / gaat aanschaffen dan kun je beter voor de 12V /230V gaan.
In de auto koelen op 12V en zodra je 230V ter beschikking hebt ga je dus door op de 230V aansluiting.
Zelf ook zo'n koelbox en ideaal ....

(wel geaarde stopcontacten)
Waarom zou ik geaarde wcd's nemen als die koelbox dubbel geisoleerd is en ik deze helemaal niet kan en mag aarden !!?
 
Een andere omvormer of een andere koelbox?
Omvormer; eentje met een pure sinus. Maar die zijn redelijk prijzig in aanschaf (Victron Energy zijn hele mooie)
Koelbox; ik zelf heb een Waeco met een peltier systeem.
Deze werken goed om dingen koud te houden, niet om dingen koud te maken.
Wil je dat wel, dan moet je een compressor koelbox nemen.
Heb hem bij koelbox4you.nl vandaan, dat is een autohandelaar due 1 etage hoger koelboxen verkoopt


Dan nog even wat uitleg over je omvormer omdat ik het niet laten kan :)
Zie hier een plaatje.

upload_2019-2-3_20-48-43.gif


Wat basis uitleg over het plaatje; het heet wisselspanning/wisselstroom omdat het normale lichtnet een frequentie heeft van 50Hz (Hertz) dat houd in dat de spanning van polariteit (van + naar - naar + naar - etc) 50x per seconde wisselt. Vandaar de term wisselspanning. Je ziet hier een sinus (blauwe lijn) welke met mooie bogen (amplitude) door de zwarte nul-lijn gaat en dus wisselt van positief naar negatief. Met dus een snelheid van 50x per seconde.

Alle elektrische apparaten zijn hierop gemaakt. En dit luisterd vrij nauw.

Laatst was er een stroom te kort vanwege stakingen ergens in het oosten. Is op het nieuws geweest.
De frequentie van het stroomnet was toen lager; 49Hz ipv 50Hz. Dat gaf bijvoorbeeld problemen bij digitale tijdklokken. Die liepen allemaal van hun tijd af. Wellicht kun je je dit bericht herinneren?

Jouw omvormer heeft een afwijking van maximaal 3 (!!) Hertz.
Daarnaast schommelt de uitgangspanning ook nog eens met 10%. Dat is 23volt. Noem ik fors. Eigenlijk vind ik het een onding en bij mij zou ie in de container belanden ;)

Dan over de blokgolf; het heeft een, in jouw geval, gemodificeerde blokgolf omdat het periodes bij zitten dat de spanning 0 is, dit is het gedeelte waar je de rode lijn gelijk ziet zitten met de zwarte nul lijn. De spanning is dan gedurende die tijd 0. Dit hebben ze gedaan om de wisselingen van plus naar min minder scherp te maken. Hierdoor kunnen apparaten beter omgaan met de blokgolf.

Feit blijft dat een blokgolf een ongewenste spanningvorm heeft. Daarnaast genereert een blokgolf harmonische signalen, zal je daar niet mee lastig vallen maar harmonischen warmen wel het apparaat onnodig op; je compressor (ik ga er vanuit dat het een compressor koelkast is omdat je schrijft dat hij stil en zeer koel is) zal dus hiermee warmer lopen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan