1.9TDI of 2.0TDI

Ik heb een 2.0TDI en deze vind ik voor een diesel erg stil. Ik heb zelfs de optie van de stream radio, waarbij het volume van de radio vanzelf harder gaat naarmate je harder gaat rijden uitgezet, omdat ik anders bij hoge snelheden de radio zachter moest zetten.
De 6 bak is ook echt heerlijk. Is idd geen overdrive. En nog veel vermogen in de 6e versnelling.
Maar zoals eerder ook al werd gezegd. De 1.9 is zeker niet langzaam.

succes met je keuze
 

Tallguy

Forumguru
Vermogen met de 2.0 is fantastisch te noemen! Bij 120km/h kan je 'm al in z'n 6 zetten. Dan kan je 'm lekker in z'n 6 houden totdat je 215km/h rijdt (in DLD uiteraard).

Dit geeft wel aan dat het niet een overdrive is, want je voelt in z'n 6 vaak de duw in je rug bij het flink gas geven :)
 

vdijk

Lid
heb zelf gekozen voor een 1.9 TDI BE ipv een 2.0 TDI Ambi.

Je kunt in de nederland toch niet snel rijden zonder boetes te krijgen.
Heb daarom gekozen voor luxe ipv sneldheid.
 

ad5000

Actief lid
heb zelf gekozen voor een 1.9 TDI BE ipv een 2.0 TDI Ambi.

Je kunt in de nederland toch niet snel rijden zonder boetes te krijgen.
Heb daarom gekozen voor luxe ipv sneldheid.

Helemaal mee eens, daarom heb ik ook voor de 1.9 TDI BE gekozen.

De mijne heeft daarbij overigens nog de heerlijke DSG bak en Duo Ivory.
Hij wordt in de loop van de komende week bij de dealer verwacht en zal z.s.m. worden klaargemaakt. Misschien al volgende week zaterdag rijden?
 

tim

Lid
Mij heeft de enorme trekkracht van de 2.0 ook de doorslag gegeven. Inderdaad kan je niet vaak snel rijden, maar lekker krachtig kunnen optrekken is mij nog veel meer waard. Hoef me nooit meer druk te maken bij inhalen of invoegen. Haal het altijd ruimschoots.
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb de 1.9TDI 105pk, gewoon omdat ik toen de keuze niet had in de 4x4 versie. Ik wou toen wel liever de 2.0TDI voor extra koppel om een paardentrailer te trekken (algauw toch1400kg) maar de 1.9TDI bevalt me toch goed. Heb nooit het gevoel dat ik te weinig kracht heb om dit gewicht te trekken. Ik heb de zesbak en met een volle trailer eraan blijf ik toch in vijfde rijden op de snelweg anders valt hij teveel terug bij minste beetje wind of helling(95/100km/h) en verbruik is dan rond de 8.5 a 9 liter/100km. Nog een voordeel van de 1.9TDI hier in België dan is lagere verkeersbelasting 264,92 tov 343,86€ voor de 2.0TDI(jaarlijks) en de BIV 123 tov 495€ bij eerste inschrijving.
 
Ik heb de 2.0Tdi DSG gekozen. En ja, de 1.9 was zeker goed genoeg geweest, maar ik heb de 2.0 gepakt gewoon voor dat net ietsje meer rijplezier.
De hogere BIV en de hogere rijtaks moet je er dan maar bijnemen...
 

jemo

Lid
Ik heb de 1.9 tdi BE gekozen, liever wat meer luxe dan zoveel pk's....Dacht ik... Maar ik ga em toch laten chippen, zodat ik toch een 2.0 look-a-like ga krijgen...Behalve dan de 6e versnelling...Maar wel qua power.
 

Mick

Actief lid
Ik rij zelf sinds januari 2006 in een 1.9TDi /elegance met DSG bak, en moet zeggen, eenmaal een automaat, en zeker een DSG, altijd een automaat. Wat is dat super relaxed rijden. Maar ja, volgens mij is de DSG bak vandaag de dag nog duurder geworden, t.o.v. het moment dat ik hem nam.

De 1.9 rijdt prima, en is echt snel genoeg. Ik heb een combi uitvoering, en heb altijd een volle laadbak, met veel spullen, en nog gaat hij lekker snel.
De keuze die jij moet maken is er een van een wat langzamere motor, of een luxere uitvoering. Van de luxere uitvoering heb je veel meer plezier lijkt me.
Overweeg ook eens de BE. Deze is nog luxer dan de Elegance, en voordeliger ook nog.
 

fabiaelegance+

Nieuw lid
1.9 of 2.0

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe Octavia. Zijn er behalve het vermogen nog grote verschillen tussen de 1.9tdi en 2.0tdi. Is bijvoorbeeld de 2.0 stiller/rustiger.
Het vermogen boeit me niet zo heel erg maar ik hou wel van een stille auto.

Het is een beetje de keuze tussen 1.9/Elegance of 2.0/Ambiente.
Zijn er hier ook mensen met een tdi in combinatie met de tiptronic? zoja hoe bevalt die?

Ik rijd nu in een abt getunde octavia met 1.9 nu ongeveer 145 pk heb ervoor gekozen om het meeste eruit te halen en rijd uiterst zuinig gem 1 op 19 de 2.0 rijd 1 op 16 gem.
Mijn keuze zou zo weer gaan op een 1.9 met door het grote prijs verschil en uitrusting, enige na deel is geen 6e versnelling maar daar merk je eigenlijk niet veel van qua verbruik.
Met deze auto laat ik op de D1 gemakkelijk een Supurb 1.8 turbo achter mij.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 
G

gas_zit_rechts

Ik rijd nu in een abt getunde octavia met 1.9 nu ongeveer 145 pk heb ervoor gekozen om het meeste eruit te halen en rijd uiterst zuinig gem 1 op 19 de 2.0 rijd 1 op 16 gem.
Mijn keuze zou zo weer gaan op een 1.9 met door het grote prijs verschil en uitrusting, enige na deel is geen 6e versnelling maar daar merk je eigenlijk niet veel van qua verbruik.
Met deze auto laat ik op de D1 gemakkelijk een Supurb 1.8 turbo achter mij.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ja, misschien heeft hij er wat aan. Zijn oorspronkelijk bericht is ondertussen 2 jaar oud. Hij is al bijna aan een nieuwe toe.
 

Sarrod

Lid
Maar andere lezers die 2ehands nu voor hetzelfde dilemma staan wel :)

Ik lees hier op het forum her en der 'kans op technische problemen bij de 2.0 TDI'. maar kan er weinig concreets over vinden. Kan iemand daar meer over vertellen?
[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]
 

Ralph

Lid
Ik heb zelf 4 jaar in een gechipte 2.0 TDI octavia gereden met veel plezier (geen CR).

Geluid:

Stationair maakt hij een stuk mee lawaai dan mijn huidige 2.0 TFSI. Op constante snelheid vond ik heb erg stil!! Ik denk zelfs dat een 2.0 TDI boven de 140km/u stiller is dan mijn benzine uitvoering! Al met al denk ik dat de nieuwe octavia, welke beter is geisoleert dan de vorige generatie, stiller is met een 2.0 TDI CR dan een benzine variant. Afgezien van stationair draaien en wegrijden met koude motor!

Karakter:

De 2.0 TDI is een krachtige motor met een heerlijk koppel, zeker als je hem chipt!
Ben je een luie rijder, dan is die 2.0 TDI een heerlijke motor!!
Maarrrr ook in de benzine variant kan je heerlijk lui rijden! Als je een hekel hebt aan tanken, dan zou ik gaan voor de diesel!!
 

Octavia32

Forumguru
Ik rij nog steeds in een 2.0 TDI O2 elegance uitvoering en ik moet zeggen nadat die gechipt is hij nog lekkerder rijd en zelfs iets zuiniger "mits je er rekening mee houd" gister 200km gereden snelweg via CC en haalde 1 op 21.
Hij heeft 185pk en 394nM en maakt inderdaad bij 140km/h weinig lawaai in de 6.Verder schakel ik al naar de 6 bij 100km/h maar soms trek ik hem ook in de derde versnelling door naar 100.
Top ligt zo rond de 230km/h
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Heb zelf ook een 2dehands 2.0 TDI gekocht de Elegance uitvoering en eveneens de 1.9 TDI geprobeerd. De 2.0 TDI is beduidend sneller maar met de 1.9 TDI ben je absoluut geen stakker. Denk dat je uit bovenstaande posts af kan leiden dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft en het vooral een kwestie is van een afweging maken tussen budget, luxe en het gevoel bij het rijden. Suc6 met je keuze.
 

VEEJAY

Forumguru
Een 1.9DSG heeft ook een 6bak en is dan net zo stil als een 2.0TDI PD. Ik heb hiervoor een O2 2.0TDI gehad.

Prive zou ik nooit een 2.0TDI kopen vanwege de mogelijke kosten, ik rij daarom ook een 1.9 met chip nu vanwege betrouwbaarheid, ja betrouwbaarheid.
 
Bovenaan Onderaan