1.9TDI of 2.0TDI

surfincrow

Nieuw lid
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe Octavia. Zijn er behalve het vermogen nog grote verschillen tussen de 1.9tdi en 2.0tdi. Is bijvoorbeeld de 2.0 stiller/rustiger.
Het vermogen boeit me niet zo heel erg maar ik hou wel van een stille auto.

Het is een beetje de keuze tussen 1.9/Elegance of 2.0/Ambiente.
Zijn er hier ook mensen met een tdi in combinatie met de tiptronic? zoja hoe bevalt die?
 

Rednas

Nieuw lid
Ik heb ook zitten twijfelen tussen een 1.9 en een 2.0 TDI. Ik heb alleen in de 1.9 gereden en zelfs die versie was niet overal beschikbaar voor een proefrit. De 1.9 loopt stationair een beetje rumoerig, maar als je eenmaal aan het rijden bent, is hij goed op de achtergrond. Alleen bij versnellen laat ie zich wel horen.

Qua vermogen vind ik hem gemiddeld, maar zeker voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen. Persoonlijk vind ik wat vermogen wel fijn, dus heb voor de 2.0TDI gekozen. Of deze versie stiller is dan de 1.9 weet ik niet, maar ik ga ervanuit dat de verschillen niet groot zullen zijn.

Verder heb ik ook voor de Elegance versie gekozen. Vond hem gewoon een stuk completer en dat ga je zeker waarderen op de lange termijn. Dus als je zit te twijfelen en niet echt om vermogen geeft, dan zou ik de 1.9 in Elegance uitvoering nemen. Dan heb je een hele complete en vlotte wagen. Wat betreft tiptronic, daar heb ik geen ervaring mee, maar heb wel begrepen dat de DSG bak geweldig moet zijn. Ik vind hem zelf een beetje te duur.
 
Hier wil ik nog aan toevoegen dat de 1.9 echt heel snel aanvoelt. Hij is bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met de 100pk 1.6 MPI benzine, die naar mijn gevoel (heb er een proefrit in gemaakt) niet vooruit te branden is. De 1.9 gaat al als de brandweer en je voelt hem lekker in je rug duwen. Natuurlijk is de 2.0 TDI nog sneller, maar de 1.9 TDI is absoluut niet traag.

Maar een proefrit vertelt veel meer dan een verhaaltje op een beeldscherm, dus naar de dealer voor een proefrit zal alles verhelderen.

Verder ga ik met Rednas mee dat de motor stationair wat rumoerig is en dat hij zich inderdaad bij accelereren laat horen. Maar eenmaal 120km/u op de snelweg valt het geluid al niet meer op en is hij net zo stil als een HDI/DCI.

Ik vind het in iedergeval een heerlijke motor. Door goede ervaringen met deze motor in een Golf IV Variant heb ik besloten de Octavia II te nemen met dezelfde, doch licht gewijzigde motor. Hij sleurt er door de extra 5pk en 10Nm extra koppel nog nét iets meer aan dan de Golf.

Het verschil is dat de nieuwe 105pk PD TDI motor is voorzien van een variabele geometrie van de turbolamellen en dat is te voelen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Of anders een *kuch* chip *kuch* erin en dan kun je voor iets meer geld een 1.9 TDI Elegance rijden met (ongeveer) de prestaties van een 2.0 TDI Ambiente.

Hierzo bijvoorbeeld: http://www.xs4all.nl/~jdengine/skoda.pdf

690 euro voor 136 pk en 310 Nm, in plaats van 1800 euro voor 140 pk en 320 Nm als je bij de 2.0 TDI toch de Elegance-uitvoering wilt.
 
@Dutch, Ik denk dat je alleen die 6de versnelling gaat missen tenzij het alleen om het optrekken gaat, want dan zal de 1.9 met chip misschien wel sneller zijn?
 

Dutch4x4

Senior Member
Misschien, maar dan zou ik eerst de bakverhoudingen van de twee moeten weten.

Die 6, is dat puur een overdrive? Of de 5 er zo eentje die je zowat overslaat, dus hup van 4 naar 6?
 
Geen idee, enkele keren in een 6 bak gereden en die 6de versnelling was in die gevallen zeker een overdrive. Voor lange afstanden en hoge snelheden is het erg prettig. Voor korte ritjes in Nederland zal je het niet zo snel missen denk ik.
 

Arjen

Actief lid
Ik rijdt geen diesel, maar heb wel 6 versnellingen.
De 6e versnelling is absoluut geen overdrive.
En ik schakel zeer vaak van bv. 2 naar 5, 4 naar 6 enz.

De 6 is een echte aanrader. Geweldige bak.
 

surfincrow

Nieuw lid
Chip is niet nodig lijkt me, vermogen zat. Maar zo'n zesde versnelling lijkt me een stuk rustiger, tenminste ik ga ervan uit dat de 2.0 in z'n zes een stuk minder toeren maakt. Maar is ook weer prijziger.
 
@Raymond. Maak een proefrit, dan weet je zeker wat het verschil is, als je van een forum uit moet gaan wat prettiger is maak je misschien wel een verkeerde keus.
 

VEEJAY

Forumguru
@raymond in zijn 6 zo rustig dat je ik bij 120 alleen nog wat windgeruis en de banden hoor!
 

Karstieman

Forumguru
Volgens mij is de 1.9Tdi voor de auto in ieder geval genoeg. Ik heb erin proefgereden en hij reed lekker door. Ook optrekken en inhalen was geen probleem.
Ik denk dat de 2 liter gewoon een lekker extra is voor diegenen die het kunnen (willen) betalen. /forum/images/graemlins/smile.gif
 

higgy

Forumguru
Precies, en als je dat uitgaat van de oorspronkelijke vraagstelling: 1.9TDI Elegance of 2.0TDI Ambiente dan zou voor mij de keus zonneklaar zijn.
 

MKS

Lid
Ik heb zelf de 2.0, en heb de 1.9 onlangs een dag gereden. De 2.0 is duidelijk krachtiger, maar ik vond zelf de 1.9 rustiger.
 
Ik gebruik mijn 2.0 meestal op langere afstanden, heel erg fijn dat je dan een zes bak hebt. De 6e versnelling is al bruikbaar vanaf +- 80 km.
Verder, zo'n 2.0 is natuurlijk een fantastische sleurhut trekker met mega koppel.
 

Matra_Murena

Actief lid
Ik heb destijds zelf voor de 2.0 TDI gekozen en die bevalt prima! Heerlijk dat vermogen dat je tot je beschikking hebt. Maar nu moet ik een nieuwe bestellen en ben nu aan het denken of ik beter een 2.0 BE kan nemen of een 1.9 BE met duo-leder en stuurwielbediening. Ik rijd zo veel per jaar dat comfort wel erg belangrijk is.
 

___JC___

Forumguru
Mn broer heeft een Octy 1.9TDI en ik een gechipte 2.0TDI. Dan is het verschil wel erg groot. Maar de 1.9TDI is gewoon een fijne motor waarmee je vlot kan rijden. Een chip dr in maakt m alleen net nog wat fijner en vlotter uiteraard.
 
Ik heb een testrit gemaakt in een 1.9TDI en vond hem rumoerig.
Daarom ben ik voor de 2.0TDI gegaan (ook meteen gechipt maar dat "moest" van mijn baas).
Ook een DSG (automaat) en dat rijdt echt super.
Iedereen zegt automaat is voor oude l*llen, maar die DSG is ook voor jonge mensen een genot.
Als je wilt kun je zelf ook schakelen met de DSG.
Ik zou zeggen, als het financieel kan een 2.0TDI met DSG.
Anders een 1.9TDI met DSG en evt. chippen als je nog geld over hebt (doe het wel via PON/dealer voor de garantie enzo, is wel wat duurder maar minder gezeur.

Je moet dus kiezen tussen prima en zeer goed, je kan dus nooit een slechte keus maken.
Succes met je keus.
 

Matheuwsen

Nieuw lid
Hij is besteld

Heb vorige week mijn nieuwe wagen besteld.
De Skoda 2 combi 1.9 TDI.
Black Magic met alle toeters en bellen erop.
Echter geen leder en navigatie, te duur.
Levertijd: 8 weken
Laat maar kommen
 
Bovenaan Onderaan