1.9 tdi of 1.4 tdi en km´s

turboturbo

Forumguru
Een gok blijft het toch wel, wat een 2e hands auto betreft (vermits je geen aankoop keuring oid kunt doen). Het zal vast in onderhoud of stukgaan schelen op termijn zonder turbo....

Maar een turbo is niet alleen om hard mee te rijden, maar ook om lekker te versnellen (gemakkelijk invoegen of inhalen bijv)
 
Laatst bewerkt:

Bosi

Lid
Mijn 2006 1.4 TDI Fabia 1 combi 75PK heeft inmiddels 270000 km onder de assen, en buiten 2 distributieriem/waterpomp wisselingen, een setje cupra draagarm rubbers en een dynamo revisie (lager schade), geen verdere kosten. Drie pitter turbo Dieseltje loopt nog steeds als een zonnetje, met gemiddeld verbruik 5 l op 100 km.
 

van_der_P

Senior Member
Als je een diesel, met of zonder turbo, met respect voor de techniek berijdt, krijg je er geen problemen mee. Dat blijkt maar weer uit het verhaal van @Bosi.
Wil je daarentegen het onderste uit de kan. Dan is het verbruik hoog, de slijtage hoog, het aantal boetes hoog, met andere woorden dan kost het gewoon geld.
En heb je pech als je zoiets tweedehands koopt.
 

KWc

Lid
1.4 TDI AMF (75 Pk) met intussen 252.000 op de klok. Loopt als een zonnetje (tot hiertoe vervangen van 2x distributie, 1x waterpomp, 3 gloeikaarsen). Enkel de geluidsproductie en de loopcultuur zijn wat minder dan een 1.9 Tdi. Verbruik ligt vaak ongeveer gelijk (snelweg).

De nieuwere 1.4 Tdi versies hebben een roetfilter waarvan ik niet weet hoe onderhoudsgevoelig die zijn.
Vaak hebben 1.4 TDi's minder km op de klok en zijn ze goedkoper in aanschaf.
 
Bedankt voor de berichten, ik ga vanaf nu kiezen tussen de 1.4tdi of de 1.9tdi.
Afhankelijk van wat er naar mijn zin voorbij komt.
 
Nou.....

Ik denk dat ik toch ga kiezen voor een 1.4 16v benzine. Ik heb er lang over nagedacht maar dit waren mijn hoofdzakelijke punten:

- Het werk is 8km, dus ik zal vast en zeker de auto wel eens pakken, diesel warmt dan niet goed op.
- Qua prijzen liggen benzine en diesel niet meer super ver uit elkaar
- een 1.4 16v benzine is ook redelijk zuinig als je erop let, 1 op 15 is goed haalbaar
- Ik ben erg bang dat diesels geweerd gaan worden in grote steden, je ziet dit nu al in utrecht en ook in belgie
- Diesel is nu voor mij goedkoper in aanschaf.

Uiteraard, meningen en ideen zijn zeer welkom.

Ik rijd zo'n 16000 per jaar. Dit jaar ga ik nog met de auto op vakantie dus ga ik uit van 19 a 20.000
 

van_der_P

Senior Member
Dat is geen slechte keuze. Een diesel is tegenwoordig vaak veel gecompliceerder dan een benzine auto. Dat betekend als je er problemen mee krijgt die vaak ook een stuk duurder zijn dan bij een benzinemotor.
 
Ik dacht te gaan voor een 1.4 16v.
Eerlijk gezegd vind ik ze best wel 'duur' op het moment.
Inmiddels heb ik er al een stuk of 8 gezien, verschillende dingen zoals vieze schimmel, koppeling bovenin en een oliedop die wordt weg geblazen, versleten sturen en gaten in de stoelen, ik heb het nu allemaal al gezien.....

Mochten jullie toch een leuke kar treffen dan houd ik me aanbevolen.
Voorkeur het facelift model vanaf 2004.

O en deze blijft ook maar door het hoofd spoken:
http://www.speurders.nl/overzicht/skoda-1-4-tdi-combi-airco-172000-km-topstaat-138068357.html?sr_ab=0&query=fabia combi&local-postcode=&local-distance_value=0&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=

Ik heb wel een trekhaak maar die zet ik er later wel onder.
En zonder trekhaak is het nooit een werkpaard geweest natuurlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Voor 4 duizendjes moet toch echt wel een leuke 1.4 16V te vinden zijn, misschien is je eis qua bouwjaar iets te hoog? Hoe kom je zo bij de 2004 bijv?

Ik heb mijn bj 2003 model in 2011 voor 4,5 gekocht, met minder dan een ton op de teller. En dat kostten toen de meesten (behalve die met richting de 2 ton gingen richting 3 ~ 3,5 duizend) dat moet 3 jaar later toch niet veel meer kosten?
 
Voor 4 moet zeker een goede te vinden zijn.

Mijn voorkeur is liefst een zwarte met facelift (ronde mistlampen beneden aan)
Met niet meer dan 130 140k km.
We blijven marktplaats in de gaten houden.
zodra ik ben geslaagd dan laat ik het horen.

P.s. hebben meer mensen een versleten stuur of stoel (lendesteun instapkant) ?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
mijn F1 met 140K op de teller (van 2006) vertoont alvast geen enkele vorm van sleet op de stoelen of op het stuur. Hangt misschien ook wel wat af van wie er mee rijdt natuurlijk... :pieker: ;)
 

turboturbo

Forumguru
P.s. hebben meer mensen een versleten stuur of stoel (lendesteun instapkant) ?
Bij mijn bestuurderszetel zie je optisch geen verschil met de bijrijdersstoel, maar ik voel het wel als ik op de beide stoelen zit: het zitvlak en lendesteun (voorzover je daarvan kunt spreken bij mijn uitvoering) is steviger van die van de bijrijdersstoel. Het schuim in de bestuurdersstoel is wat vlakker en/of zachter geworden denk ik, ik zak er iets verder in weg. Ik heb nog steeds een klusje in de planning staan om deze zittingen uit te wisselen met elkaar (dus niet de stoelen zelf, maar beide zitvlakken)

Versleten stuur heb ik niet, maar ik heb dan ook geen lederen stuur (waar je volgens mij sneller slijtage ziet)
 
Zo,

Ik heb er een gekocht,
een met. zwarte equipe versie met 1 ton gelopen.
Met boekjes
alles keurig in orde.
Distr net vervangen, dit jaar :-)

Alleen wel CV maar geen AB. Dat was de enige tegenvaller dus ik ga het forum en google even afstruinen of ik simpelweg bij de dealer een AB kan laten inleren, of dat het een heel geleur word.

(Dan doe ik namelijk een spy setje)

toppie
 
Bovenaan Onderaan