1.9 tdi of 1.4 tdi en km´s

mister9

Actief lid
Hallo,
Ik ben op zoek naar een gebruikte Skoda Fabia Combi diesel.
Ik twijfel tussen de 1.9 tdi en de 1.4 tdi.
Is het zo dat de 1.9 zuiniger is dan de 1.4. Dat wordt tenminste aangegeven in de folders. Zelf zou ik het liefst voor de 1.9 gaan ivm de snelheid en aantal pk´s (trekkracht). Maar de zuinigheid wil ook wat.
En is een kilometerstand tussen de 150,000 en 200.000 km inderdaad geen enkel probleem voor een tdi? Het wordt tenslotten een occasion.
Alvast ontzettend bedankt.
Groet,
Sam
 

Hetzer

Forumguru
Hallo,
Ik ben op zoek naar een gebruikte Skoda Fabia Combi diesel.
Ik twijfel tussen de 1.9 tdi en de 1.4 tdi.
Is het zo dat de 1.9 zuiniger is dan de 1.4. Dat wordt tenminste aangegeven in de folders. Zelf zou ik het liefst voor de 1.9 gaan ivm de snelheid en aantal pk´s (trekkracht). Maar de zuinigheid wil ook wat.
En is een kilometerstand tussen de 150,000 en 200.000 km inderdaad geen enkel probleem voor een tdi? Het wordt tenslotten een occasion.
Alvast ontzettend bedankt.
Groet,
Sam

ik heb zelf hiervoer een Fabia Combi 1.9 SDI gehad, die was pas zuinig, ik dacht trouwens dat de 1.4 zuiniger was dan de 1.9 TDI..
De laatste is natuurlijk verreweg het snelst, de 1.9 TDI zal misschien ook wel wat meer gaan kosten in de wegenbelasting t.o.v de 1.4 3-cilinder
2 ton is natuurlijk niks voor het VW dieselblok, alleen moet je rekening houden dat rond die magische 2 ton de levensduur van de turbo er aardig op zit..
 

Wallie

Lid
Ik heb een 1.9TDI en rij vlot door meestal, verbruik zit zo tussen de 1 op 17/18. Trekt verder wel heerlijk door, heb er nu 120.000km in gereden, no problemo! :D
 

neoproject

Actief lid
Ik heb een 1.4 TDI 70PK. Ik vind hem echt snel genoeg. Toen we opreis gingen met volle belading en 4 man erin is de pit er natuurlijk wel uit. Hij haalt dan nog wel 120km per uur berg op maar het gaat allemaal langzamer.
Het is volgens mij een goed compromis tussen een stadswagen en een snelwegwagen. Het verbruik is zeer goed, ik zit rond de 4.9 (nu 5.0) liter per 100km. Ik denk niet dat een 1.9TDI hieronder komt :)
 

Boertje

Nieuw lid
Niet na gaan denken over hoeveel hde 1.9 verbruikt. ik heb zelf een 1.9 tdi en dir doetmet gemak 1:20 km.

en trouwens de motor van de 1.9 TDI is super altijd trekkracht.
 

Wallie

Lid
Niet na gaan denken over hoeveel hde 1.9 verbruikt. ik heb zelf een 1.9 tdi en dir doetmet gemak 1:20 km.

en trouwens de motor van de 1.9 TDI is super altijd trekkracht.
Het ligt erg aan je rijstijl, ik rij d'r zo 1 op 18 mee, maar rij je rustig (100 a 110 op de snelweg, niet hard doortrekken etc), dan rij je zo 1 op 21 a 22.
 

mister9

Actief lid
Heb inmiddels de 1.9 tdi aangeschaft, en er nog geen seconde spijt van gehad. Inderdaad is 1:20 prima haalbaar. En de snelheid is super, wat een trekkracht zeg. Hij blijft maar gaan! Dus mochten andere twijfelen tussen deze 2 motoren, niet meer doen. Gewoon voor de 1.9 gaan, krijg je nooit spijt van.
 
Als je het je kan permitteren, dan zou ik voor de 1.9TDI gaan. Ik heb zelf een combi 1.4TDI. De auto presteert voor mij voldoende. Maar het zijn vooral de verzekeringpremies die een jonge gast zoals ik tot die keuze dwingen. Ik zit namelijk in de levensgevaarlijk risicogroep en tja, dan zit men in België serieus in de portemonnee.
 

cvegreen

Forumguru
Als je het je kan permitteren, dan zou ik voor de 1.9TDI gaan. Ik heb zelf een combi 1.4TDI. De auto presteert voor mij voldoende. Maar het zijn vooral de verzekeringpremies die een jonge gast zoals ik tot die keuze dwingen. Ik zit namelijk in de levensgevaarlijk risicogroep en tja, dan zit men in België serieus in de portemonnee.

Is dat op diesels ook zo ? Ik woon ook in belgie en dacht dat die regel vooral op zwaardere benzine motoren toegepast werd? Of is het ook weer de KW regel gelijk met alles ?
 

van_der_P

Senior Member
Is dat op diesels ook zo ? Ik woon ook in belgie en dacht dat die regel vooral op zwaardere benzine motoren toegepast werd? Of is het ook weer de KW regel gelijk met alles ?

Dat is in NL ook het geval. Als beginnend bestuurder in een oude GTI achtige, kan de verzekeringpremie weleens hoger zijn dan de waarde van de auto.
 

cvegreen

Forumguru
Dat is in NL ook het geval. Als beginnend bestuurder in een oude GTI achtige, kan de verzekeringpremie weleens hoger zijn dan de waarde van de auto.

Van die GTI achtige toestanden , dat is hier in Belgenland ook zo , dat wist ik , maar van de diesels wist ik dat niet . Dacht dat de regel enkel voor benzine motoren gelde , maar blijkbaar dus een globale KW regel , benzine of diesel maakt hen niets uit blijkbaar. Toen ik 18 was , was het model ook een factor. Als je nu bv een toyota corlola 1.6 16V kocht of een toyota celica 1.6 16V kocht , was de premie voor de celica groter dan voor de corola en dat terwijl het identiek dezelfde motor betreft. Maar dat is ondertussen al meer dan 16 jaar geleden waarover ik nu spreek.
 
En je bent vaak beperkt tot de verzekeringsagent van je ouders. Want bij een andere "goedkopere" maatschappij kom je er zeker niet in.
 

cvegreen

Forumguru
En je bent vaak beperkt tot de verzekeringsagent van je ouders. Want bij een andere "goedkopere" maatschappij kom je er zeker niet in.

Hoe kom je daarbij . Als je een andere verzekeringsmaatschapij wil ga je toch naar een andere. Het is wel zo dat je je goedkoper kan verzekeren bij je ouders op hun naam of zo , dan zit je niet in de starters bonus malus wat in belgie geloof ik BM 12 is . Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet meer , is te lang geleden dat ik bij mijn vader op de verzekering stond met mijn auto.
 
De berichten hierboven zijn van 2008.
Ik zou graag willen weten hoe nu, 5 jaar later, de bevindingen zijn tussen de 3 cilinder en de 4 cilinder tdi/sdi.

Ik twijfel in aanschaf tussen 1.9sdi en een 1.4 tdi greenline. Over de greenline hoor ik verschillende verhalen, slecht starten bij kou, traktorgeluid, meer slijtage omdat de motor minder mooi rond gaat en over de EGR klep.
 

turboturbo

Forumguru
Ben ik ook wel eens benieuwd naar.

Voordelen van de 1.4tdi tov de 1.9tdi/sdi zouden denk ik zijn het iets lagere verbruik, minder gewicht van de motor in het vooronder? Denk dat vergeleken met de 1.9sdi de 1.4tdi vlotter is?

Als de keuze tussen een 1.4tdi en 1.9sdi is zou ik op papier voor de 1.4tdi kiezen. Tussen een 1.9tdi en een 1.4tdi wist ik het zou gauw nog niet....
 
Laatst bewerkt:
De 1.9 tdi is 1155kg dus die valt net in de duurdere belasting klasse.

Ik heb zelf het idee dat de 1.2/1.4 tdi motoren erg 'opgepompt' zijn door de turbo.
De turbo moet dus continu hard werken. Kan toch niet goed zijn ?
 

Joske

Forumguru
ik rij de 1.4TDI 3 cilinder met 69pk. (aleja, gereden, vrouwlief rijdt er nu mee ;) )

Hij is luidruchtig, dat is zeker waar maar een zeer zuinige wagen. Reken op een 5l/100 km, dat is makkelijk te halen. (en dan is mijn F1 geeneens een GL ofzo)

Qua kosten, nu 140000km verder en enkel de rubbers van de voorste ophanging moesten vervangen worden wegens gescheurd. (gekende kwaal van Fabia/Polo onderstel). Af en toe krijgt ie ook wel eens de sporen en komt er wel een wolkje uit achteraan maar ik heb dan ook geen probleem met een EGR gehad. (houden zo hoop ik dan :D het idee bij mij is dat af en toe eens doorrijden vermijdt dat je problemen krijgt met de EGR, maar dit is zeker geen exacte wetenschap ;) )

En natuurlijk de lekkende achterportieren (ook veel over te vinden op het forum), maar dat heb ik zelf kunnen repareren.

Voor de rest een ruime/praktische wagen in zijn klasse maar 69pk is natuurlijk geen scheurijzer maar stadsverkeer kan ie heel goed mee. Invoegen autosnelweg komt ie soms te kort maar 120km/u kan hij vlotjes rijden.
 
Ik heb een 1.9tdi combi. Toen ik hem kocht ook de 1.4tdi geprobeerd maar heb voor meer pk gekozen. Én absoluut geen spijt van. Rij ong 1/19 gemid. Prima!
 
Komend jaar komt er nog een extra accijns op diesel, 3 cent per liter geloof ik.
Ik had een pracht oldtimer mercedes 300d uit 1986 met alles erop en eraan. Aangekocht voor 7500 euro in 2012.
Vlak voordat bekend werd dat de vrijstelling op de schop zou.
Ik heb hem nu kunnen verkopen voor 2500 euro omdat ze niks meer waard zijn.

Hierom probeer ik op het gewicht te letten. De 1.9tdi lijkt me super, maar op kenteken 1155kg.
Snelheid heb ik niet nodig maar zou prettig zijn.
De 1.9 TDI is per maand ongeveer 10 euro duurder in de wegenbelasting dan de SDI. Vind ik het dat waard? Mwa.... je mag toch nergens hard rijden.

Mijn budget is niet toereikend voor een 1.2/1.4tdi combi met weinig kilometers. Alleen voor degene met een km-stand van rond de 2 ton. Ik weet niet hoe daarmee met de turbo is omgegaan dus kan die gok beter niet nemen. (denk ik?)
 
Bovenaan Onderaan