1.8T motoren, sludge, en flushing oil.

turboturbo

Forumguru
@Maggy het gaat niet om een 0W30 vs. 5W30 olie, maar een xW30 vs. xW40 olie. Wat in de meeste gevallen erop neer komt: wel of geen longlife olie.

Waarom ik het even bij de viscositeit houd is omdat er - voorzover ik weet - voor VAG mobielen geen longlife olie bestaat in xW40 viscositeit. En andersom een xW30 olie vaak een longlife olie is bij VAG. Kortheidshalve verwijs ik daarom dus even naar een 5W30 als longlife (again, of het daadwerkelijk wel of niet longlife is, hangt af van de specificaties) en naar een 5W40 als 'gewone' QG0 standaard interval olie met 502.00 specificatie.

Uiteraard zijn er verschillende viscositeiten te kiezen binnen bepaalde specificaties/voorschriften (al dan niet longlife)

N.b. Dit olie advies is specifiek voor de 1.8 20VT, niet zozeer de 1.8TSI (is ook nooit geleverd in een Octavia I, waar dit topic over gaat)

Op SeatOnline waar veel meer 1.8T rijders zitten, is de consensus ook dat je beter een xW40 of zelfs xW50 of ~60 kunt nemen (die laatste 2 alleen in geval van extreme tuning en/of als de auto als track auto gebruikt wordt)
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Oke.
Een 5w40 in de vw 505 spec is er wel, maar waar het dus om draait is de eind visco van de olie, als die warm is... dan is een w40 dikker dan een 30, en zal dan een moeilijker te verdrijven filmlaag neerleggen. Een 10w60 is idd race olie.

Hoe dan ook, vervuiling in de motor word niet erger door gebruik van een ll olie, maar door gebrek aan onderhoud. Het gebruik van een olie met een hogere eind viscositeit heeft alleen dan zin als je er continu het maximale uithaalt, voor gewoon gebruik volstaat een 5w30 al of niet ll, een 5 w40 is ook prima, hoger is absoluut onnodig voor normaal gebruik, en een 10w is zelfs onwenselijk, daarvan is de aanvangs visco te hoog.( ofschoon het voor een uitgewoond blok een uitkomst kan zijn)
 

dcstuurman

Nieuw lid
Ik heb vroeger een test gelezen op het Subaru forum, daar hadden ze van diverse leden gevraagd mee te doen aan een lab test en wat denk je: 30 en 40, synthetische, half of mineraal. Geen noemenswaardige verschillen. Wel de effecten van filters en vocht waren waarneembaar. Overigens waren de 0W varianten het minst, waarschijnlijk doordat zij de meeste additieven benodigen om een groot bereik - van relatief dun bij koud naar niet al te dun bij warm - te realiseren. Er zijn tuners die 10W-60 er in doen, maar van 5W-30 is dat wel een heel groot verschil. Zelfs in rallycross zie je bijna niet dikker dan 5W-50.
 
Bovenaan Onderaan