1.8T motoren, sludge, en flushing oil.

ceasar

Nieuw lid
De VAG 1.8T motoren staan bekend om het feit dat ze erg veel last hebben van sludge vorming. Gaat je oliedruk lampje branden (met een piep signaal), rij dan niet verder maar laat de auto afslepen naar de garage. Bij mij kon de dealer niets vinden. Het lampje was weer uit, de oliedruk was ok, er zat een nieuwe druksensor in, nieuwe olie enz. Niets aan de hand toch, het zal wel een electrische storing zijn. Als het lampje weer brandt maar even langs komen om te kijken of het probleem te traceren is. Een weekje later brandde het lampje weer. Gewoon doorrijden, mechanisch is alles ok. Nee dus, 15km verder was de motor aan gort. De sludge blokkeerde het aanzuigfilter van de oliepomp. Het was onder garantie, dus dat viel mee voor mij.

Ik ben daarom van plan bij elke verversing van de olie de motor te laten reinigen met flushing oil. Dat is een heel dunne 20W20 olie met heel veel reinigende bestanddelen. Oude olie er uit laten lopen, flushing oil er in, motor half uur stationair laten draaien (niet mee rijden!), flushing oil met drab aftappen, nieuw oliefilter er op, en nieuwe longlife olie er in.

Heeft iemand daar al ervaring mee?
 

Roel

Lid
Ik zie dat je wel longlife gebruikt.
Een 1.8 T motor loopt het beste op volledige synthetische olie (is zeker beter voor de turbo), tenzij je veel korte stukjes rijdt.
Ik heb met mijn RS nooit problemen gehad, alleen tijdens de afgelopen koude winter zat er wel eens vieze aanslag aan de oliedop, maar dat is niets om je zorgen over te maken.
 

ceasar

Nieuw lid
Mijn motor had ook geen sludge aan de binnenkant van de oliedop, maar dus wel in het carter. Als het door mij beschreven probleem zich voordoet, dan is het blijkbaar nodig om ook allerlei slangetjes etc. te vervangen. Kortom, er is dan blijkbaar sprake van ernstige interne vervuiling die van te voren niet zo gemakkelijk te herkennen is. Mijn dealer had van een collega Audi dealer het verhaal gehoord dat bij hem ook zo'n 1.8T motor in de soep gedraaid was. De bovenkant van de motor was vervangen, maar een paar maanden later was hetzelfde weer gebeurd. Vandaar dat ik de motor wil flushen om alle troep uit de leidingen te krijgen, dat is altijd goedkoper dan slangetjes etc. te moeten vervangen.

Ik bespaar nooit op olie. Als ik nu laat verversen wil ik olie hebben volgens de VW 507 specificatie.
 

ceasar

Nieuw lid
Ik heb deze zaak net voorgelegd aan een Amerikaanse specialist (Google maar eens op Engine Oil Bible), en hij adviseert de olie niet elke 30000km te wisselen, maar elke 15000km, en elke 45000km de motor te reinigen met flushing oil. Klinkt niet slecht. Zelfs de kleinste reparatie aan de motor kost al meer.
 

ceasar

Nieuw lid
De Autokampioen 21 van 14-10-2010 heeft een artikel over gebruikte Audi TT's. Die hebben ook de 1.8T motoren. Een grote kop midden op één van de pagina's van dat artikel:

De 1.8T-motor is gevoelig voor de juiste olie. Anders onstaat sludge en kan de oliedruk wegvallen. Dat wil je niet.

Altijd longlife er in lijkt mij het beste.
 

turboturbo

Forumguru
Hieronder nog wat aanvullende interessante info over dit onderwerp. Komt erop neer dat vooral de in lengte richting gepositioneerde motoren snel last hebben van sludge / verstopte aanzuig zeef.

De zeef kan verstopt raken door bijvoorbeeld; black sludge (bij het door rijden met oude motorolie) of door sludge door het verbranden van de motorolie. Dit laatste kan gebeuren als de uitlaat onder, of vlak langs de carterpan loopt. Als de motor zwaar belast is en de uitlaat dus gloeiend heet is en de motor wordt te snel stilgezet, trekt de warmte van de uitlaat naar het carter. De olie die al zeer warm is, kan ter hoogte van de oliezeef verbranden. Dit is bijvoorbeeld een bekend probleem van bepaalde types VW Passat, Audi A4 en Skoda Superb met een 1.8 turbomotor waar bij de motor in lengterichting ligt.
Het oliedruklampje (rood) kan dan onder bepaalde omstandigheden gaan branden. Het is dan noodzakelijk om de zeef te controleren op vervuiling, indien nodig reinigen en het liefst te vervangen.

Bron: https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/c/carter/carterpan.htm

Misschien een idee om de uitlaat ter plekke te wrappen met van die hittewerende tape oid?


Tot slot: hier mijn topic over hoe de carterpan losmaken en de aanzuigzeef te vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Vmax

Lid
waarom eerst olie eruit dan dan flush olie erin??? gewoon flesje "Forte motorflush" erbij half uur lopen lopen met iets verhoogt toerental en dan alles eruit en filter vervangen
 

haassie

Forumguru
Forte heb ik ook laten doen na 15k....je staat er nog versteld van hoe zwart het eruit komt terwijl de olie ervoor lang zo zwart niet was....weet niet of het spul van zichzelf zwart is haha. Was er niet bij toen het erin ging. Wel toen het mengsel eruit kwam.
 

Hakar

Donateur
De advanced formula motor flush van Forté is in ieder geval goed helder van kleur af fabriek.
 

Highway

Forumguru
Geen 1.8 T maar een 1.8 tsi (CDAA motorcode). Auto staat op longlife beurten, maar krijgt om de 15 000 een beurt, om en om door mezelf en de dealer:

- door mezelf: Forte flush erin, instructies volgen en dan alles aftappen. Filter verwijderen. Dan avondtje uit laten lekken. Vervolgens 0W30 van Shell erin (die de dealer ook gebruikt), nieuwe oliefilter en koperen ring op de carterplug (OEM stale ring lekt te makkelijk).

- door de dealer: een 30 000 beurt laten uitvoeren inc. alles wat hierbij hoort.

Dit doe ik omdat ik niet zoveel vertrouwen heb in de long life intervallen. Je leest op veel plaatsen dat dit niet goed is. Een paar liter geode olie en oliefilter kosten ook niet zoveel (veel minder dan als je reparaties moet laten uitvoeren vanwege olieproblemen).
Na de flush komt de olie er erg zwart uit (en stinkend, maar dat komt doordat de Forte ook stinkt).

Auto gebruikt geen olie, rijdt en start goed. Geen nadelige effecten van de olieflush ooit gemerkt. Gekocht op 124 000km, staat nu op 182 000 km. Paar weken geleden de 3de flush uitgevoerd (eerste direct na aankoop auto, daarna direct de juiste olie erin om te kijken of deze 1.8 een olieprobleem had (wegens garantie)).
 

Spinal

Forumguru
Ik heb deze zaak net voorgelegd aan een Amerikaanse specialist (Google maar eens op Engine Oil Bible), en hij adviseert de olie niet elke 30000km te wisselen, maar elke 15000km, en elke 45000km de motor te reinigen met flushing oil. Klinkt niet slecht. Zelfs de kleinste reparatie aan de motor kost al meer.

Je haalt nu wat zaken door elkaar, het 1.8T blok is niet geschikt voor long life olie. Hier moet 5w40 in en elk jaar of 15K (volgens de voorschriften) vervangen worden. Als je je daar aan houd dan valt de sludge vorming wel mee, veel korte stukjes rijden zijn vaak de oorzaak van sludge vorming. En dan bedoel ik de witte mayonaise achtige sludge. Vaak zit er in je carter zwarte sludge, en juist deze is de oorzaak van het verstopt raken van het aanzuigzeefje. Het beste kun je de carterpan verwijderen en het handmatig schoonmaken, dan is alle zwarte sludge weg en weet je zeker dat het schoon is. Maar dit is wel veel werk...
Persoonlijk ben ik geen fan van een engine flush, door de reinigende werking kunnen er aangekoekte (verkoolde) olie resten losweken en zomaar een olie kanaaltje verstoppen. Als je ziet hoe fijn die kanaaltjes zijn dan is daar niet veel voor nodig
De witte mayonaise sludge kom je vaak tegen in je carterventilatie slangen, de combinatie van condens vocht en olie resten levert deze witte sludge op. Bij zeer ernstige sludge vorming kunnen de carterventilatie slangen helemaal verstopt raken waardoor je blok zijn druk niet kwijt kan en dan heb je ook een probleem (vaak knalt de peilstok eruit en kan de druk daardoor weg)

De 1.8TSI blokken zijn wel geschikt voor long life olie en die moet volgens de voorschriften elke 2 jaar of 30K vervangen worden. Maar dat is veel te lang en veel mensen hier op het forum adviseren om ook bij deze blokken elk jaar of 15K de olie te verversen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@Spinal mijn 1.8t heeft wel degelijk VOI hoor! (QG1) Die ik overigens structureel negeer :D

Ik krijg gemiddeld elke 1,5 jaar een melding dat de olie vervangen moet (wat ik dan alláng gedaan heb; ik houd zo'n 10 á 11 maanden aan met een op dit moment jaarkilometrage van zo'n 8.000km...) met niet-longlife 5W40 Castrol olie (binnenkort ga ik 0W40 proberen)
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
@turboturbo je hebt gelijk, net even gezocht op Google en ook bij 1.8T komt de longlife interval voor... dat wist ik niet. Ik dacht echt dat dat pas vanaf het T(F)SI tijdperk was. Weer wat geleerd.
 

turboturbo

Forumguru
Het is iig, net als bij de 1.8TSI wat inderdaad een heel andere motor is, aan te raden om over te stappen op dikkere olie danwel tenminste elke 12 maanden / 15.000km te verversen zoals jij ook zegt...
 

Highway

Forumguru
Waarom overstappen naar dikkere olie? Ik vervang de olie in mijn 1.8 tsi elke 15 000 maar wel met dezelfde Shell olie dan de dealer. Dat is een 0W30.
 

turboturbo

Forumguru
@Highway Tom van HBT heeft mij (en iedere klant die bij hem komt krijgt dat te zien) motoronderdelen laten zien hoe dat eruit ziet als de motor longlife olie krijgt. Deze is iets te dun waardoor deze gemakkelijk verkoolt en na verkoop van tijd een bruin/zwarte aanslag achter laat.
Overstappen of een dikkere W40 olie voorkomt dat. Of het nog meespeelt of je toch jaarlijks/elke 15.000km vervangt ipv de VOI te volgen, weet ik niet.

Voor een diesel is dunnere olie geen probleem omdat de bedrijfstemperatuur van een diesel lager is vergeleken met een benzinemotor...
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
@turboturbo Ben ook bij Tom geweest, maar helaas heb ik dat niet gezien.

Ik weet dat longlife en dan ook 30 000km laten zitten niet goed is, maar dat longlife olie i.c.m. een 15 000km service interval ook een probleem kan zijn (doordat dit een 0w30 is) was mij nog niet bekend.
 

turboturbo

Forumguru
@Highway oke misschien dat hij dat niet meer standaard doet.

Zie oa de laatste foto in deze post: https://www.skodaforum.nl/forum/i/inwendig-reinigen-kop-tsi-motor.23349/page-24#post-568871

Ik lees daar overigens nu pas dat het daar om een half synthetische olie gaat. Ik heb weleens vaker gelezen en gehoord dat een volsyntheet niet aan te raden is bij motoren met hogere kilometerstanden....

Wat je opmerking over de verversing van longlife olie op jaarlijkse/15.000km betreft: geen idee of dat uit maakt. Ik kan me zo voorstellen dat het uitmaakt als deze olie minder lang mee hoeft te gaan. Maar daarvan heb ik geen verstand.
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Ik zit met stijgende verbazing te lezen....
Dit gaat helemaal nergens over.
Dat de 1.8-20vT een oliezeef probleem heeft is idd bekend, dat los je niet op met flushen, maar door wisselen van de olieaanzuigbuis met daar aan vast de zeef. Daarna uiteraard wissels om de max. 15dkm met een goede kwaliteits olie, long life kwaliteit of niet, dat maakt niks uit.

Dat de W-viscositeit van invloed is op aankoeken is flauwekul.... vervuiling van een motor komt door gebrek aan onderhoud, of gebrekkige smeermiddelen, of een combinatie van beide.

Een 0W30 is een olie met een dunne aanvangs viscositeit, maar heeft in vergelijking met een 5W30 de gelijke eind viscositeit. Voordeel van de 0W is dat die makkelijker te verpompen is in koude toestand, dus dientenverstande gelijk een iets betere smering tot stand brengt.

Of een olie nu de kwalificatie long life heeft of niet, dat maakt voor de smerende eigenschappen niks uit, zolang het maar een kwaliteits olie is.

Wissel je olie op tijd, dat voorkomt narigheid en aankoeken, that’s all. Zo simpel is het.
 
Bovenaan Onderaan