1.8 TSI DSG schokt

jurjen

Lid
Het is in ieder geval niet echt motorgebonden. Mijn 1.6tdi dsg (sinds anderhalve week in gebruik, <1000km) is ook nogal fel op de koppeling bij het wegrijden, tegen het bokken aan. Ik had zelf het idee dat dat iets was wat wel in zou slijten maar nu ik een aantal berichten hier lees blijf ik op m'n qui-vive.
 

hemi24

Forumguru
Mijn 1.6tdi dsg (sinds anderhalve week in gebruik, <1000km) is ook nogal fel op de koppeling bij het wegrijden, tegen het bokken aan.

Hoeft niet per definitie aan de DSG te liggen, mijn handgeschakelde 1.6TDI heeft daar ook neiging toe bij toerentallen net boven de 1.000 omw/min.
 

MarcoO2

Forumguru
Lijkt mij ook een vrij normaal verschijnsel, als de aandrijflijn in een fractie van een seconde moet omschakelen van "afremmen" naar "vooruit met die geit", is een schok logisch lijkt mij. Uiteraard wel binnen zekere grenzen.
 

octavia-gek

Actief lid
sinds 1 week geleden onder garantie een nieuwe DSG 7 gemonteerd door dealer bij 92000 km
problemen trillen, overslaan van de 3e versnelling en de bak wist niet wat ie wilde bij het naderen van een rotonde, de bak was gewoon niet bij de les.
auto schakelt nu voortreffelijk.
 

dikvantende

Nieuw lid
Ook ik heb problemen met de dsg/1.8 tsi. De eerste 15.000 km. geen problemen, maar daarna sloop het erin. Bijna altijd trillingen bij het wegrijden of na afremmen voor een bocht. Soms gaat alles soepel, soms zware zulke zware trillingen dat ik bang ben dat de boel het begeeft. De dealer weet niet wat het is en ik dacht dat ik de enige was, maar sinds ik op Skodaforum heb gelezen hoe vaak dit voorkomt heb ik mijn twijfels. Verder heerlijke auto.
 
Ik heb hetzelfde als de DSG in D2 staat, een bocht neem en dan door wil schakelen naar D3. Hij begint te bokken en brommen. Maar hetzelfde gebeurd ook als ik in de file sta, lichtelijk gas geef en dan door wil schakelen naar D3. Dit gaat zelfs nog heftiger als een bocht om gaan. Laatst zijn de koppelingsplaten al gewisseld, maar heeft geen effect gehad.
 

Petrolhead

Forumguru
coulance regeling koppeling DSG bak

Vandaag de wintercheck laten doen. Kwam voor het eerst met mijn "nieuwe" Octavia bij de dealer dus even de gegevens van de oude Octavia updaten. Toen de medewerker het kenteken intoetste en zag dat het om een 1.8 TSi met DSG ging, kreeg ik als reactie dat het een mooie combinatie is en dat het zeker wel lekker zou rijden?
Tevreden ben ik zeker op het dreunen en trillen van de bak na. Hij herkende dit probleem onmiddelijk en vertelde dat er een coulance regeling bestaat om dit probleem te verhelpen! Er is blijkbaar een schrijven vanuit PON naar de dealer geweest waarin dit probleem werd beschreven (erkend?) en wat de oplossing is en wat dat de klant mag gaan kosten.
Oplossing is het vervangen van de complete koppeling. Afhankelijk van leeftijd en kilometerstand van de auto is er een coulanceregeling, in mijn geval 70% korting op materiaal en 50% korting op arbeid. Onder aan de streep zou het mij rond de 725 euro kosten voor een compleet nieuwe koppeling met 2 jaar garantie en daardoor weer een probleemloos schakelende DSG bak!

Omdat ik de auto van forumlid maf heb gekocht heb ik zo'n beetje alle berichten over (zijn) DSG problemen gelezen maar deze regeling ben ik nog niet eerder tegengekomen. Er zijn zat mensen die dezelfde problemen hebben (gehad) maar ik heb niemand hierover gehoord. Zou deze regeling net nieuw zijn...?

Voor iedereen met vergelijkbare problemen: je kunt dus bij je dealer vragen naar deze regeling!
 

RogerS

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Gelukkig nog binnen de garantieperiode gemeld. Daardoor is het ook kosteloos gemaakt..
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik heb het probleem ook gehad. Binnen de garantie periode opgelost. Helaas 20.000 km later zelfde probleem. Nu de auto net weer terug met weer een nieuwe koppeling. Hopen dat het nu beter gaat.
 

jalex_h

Forumguru
De mijne schokte ook al een tijdje. Gisteren met de chef werkplaats een rondje wezen rijden. Die was er na een paar honderd meter wel uit, ook bij mij worden binnenkort de koppelingsplaten vervangen.
 

andrehj

Forumguru
@Jalex_h: Wat is het bouwjaar+week van je S2? Want volgens mijn info heeft MJ2012 van deze klachten geen last, maar die wijsheid kan natuurlijk door de werkelijkheid worden ingehaald...
 

jalex_h

Forumguru
@Andrehj: de mijne is oktober 2009 in elkaar geschroefd en begin januari 2010 geleverd, dus voor de leasemij gelukkig een gevalletje garantie.
 
Bovenaan Onderaan