1.8 TSI DSG schokt

Na intussen ruim 1000 km met mijn nieuwe O2 1.8 TSI DSG gereden te hebben valt me op dat het optrekken vanuit stilstand niet altijd even soepel gaat.

Het lijkt erop dat de DSG de koppeling iets te snel op laat komen en soms even twijfelt of hij nou wel of niet door moet schakelen naar de 2e versnelling. Het gevolg is dat ik dan schokkend wegrijdt. Bij mijn vorige DSG (1.9 TDI) heb ik dit gedrag nooit ervaren.

Vandaag de DSG bij de dealer later resetten naar de default waarden, maar ik heb niet het idee dat het opgelost is.

Ervaren anderen dit ook?
 

maf

Lid
dat heb ik ook soms, vooral in de 1e versnelling. Dan lijkt hij even in te houden om daarna met een ruk weg te gaan.
 
Zijn er geen andere mensen die een 1.8 TSI met DSG rijden en die dit probleem juist wel of niet ervaren? Ik zag op briskoda.net ook een paar mensen die dit ervaren en zit een beetje te zoeken of dit nou normaal is (hoop ik niet) of dat dit toch een probleem is. Ik vind het wel een beetje een smet op de DSG.
 

maf

Lid
Is dit wellicht omdat de DSG-bak nog moet "leren" zodat dit wellicht na een x-tal duizend kilometers vanzelf oplost?
 
Ik heb dat ook af en toe met een koude motor.
Uitsluitend bij wegrijden in z'n 1 houdt de motor heel even in.

In mijn geval ligt dat dus niet aan de DSG (heb ik niet), maar aan de 1.8TSI.
Is het ook alleen met koude motor of gebeurd dat altijd?
 
Is dit wellicht omdat de DSG-bak nog moet "leren" zodat dit wellicht na een x-tal duizend kilometers vanzelf oplost?
Ja hoop(te) ik ook, maar volgens mij hoef je daar geen duizenden kilometers voor te rijden lijkt mij. Ik zal nog eens met de dealer gaan praten wat dit zou kunnen zijn.
 
Ik heb dat ook af en toe met een koude motor.
Uitsluitend bij wegrijden in z'n 1 houdt de motor heel even in.

In mijn geval ligt dat dus niet aan de DSG (heb ik niet), maar aan de 1.8TSI.
Is het ook alleen met koude motor of gebeurd dat altijd?
Het is niet alleen met een koude motor. Het is eerder bij optrekken vanuit stilstand en optrekken vanaf stapvoets rijden. Bij hogere snelheden gaat het allemaal goed.
 

Petrofsky

Nieuw lid
Heb ik ook gehad, is onder garantie nieuwe KOPPELINGS-UNIT in gekomen. opgelost.
Eerst hebben ze software en electronica box vervangen zonder resultaat.
 
Bij mijn 1.9 TDI was dat ook het geval. Opnieuw inleren van de DSG heeft niet geholpen, het vervangen van de mechatronic (de robot die de bak bedient) wel.
 

maf

Lid
Het probleem als hierboven beschreven heb ik dus nog steeds. Aangezien de garantie bijna verloopt probeer ik dit toch bij de dealer onder de aandacht te brengen. Zijn er inmiddels meer mensen die met dit bijltje hebben gehakt??
 

hemi24

Forumguru
Moet er na het resetten niet een rondje met de auto worden gereden door de dealer, voor het "inleren"?!?
 

yal

Lid
Wij hebben ook alleen maar dat soort ellende gehad met de dsg7 icm. een de 1,8stsi motor.
Onze dsg maakte ook een bijgeluid met gas loslaten vanaf 50km/h.

Er schijnt een nieuwe dsg onder onze gezet te zijn en ben derhalve benieuwd hoe dat gaat rijden.

Na resetten zou de dealer er idd. een rondje mee moeten rijden om e.e.a. in te leren.

Geef mij maar een dsg6 of beter nog een handbak met 6 versnellingen.......dsg7 is een onding.

Groet Yal
 

maf

Lid
Vandaag heeft de dealer een update gedaan, de bak weer opnieuw ingeleerd. Het is wel degelijk minder geworden maar niet helemaal weg. Dus nog maar even aankijken...
 

Ron-e

Lid
Nadat bij mij een keer de hele bak is vervangen door een echte storing, rijdt de wagen nu echt perfect.. Nooit meer schokken.. ook bij koude motor niet, moet gewoon uitkijken dat ik niet teveel gas bij een koude motor..

Kunnen we niet een keer een meeting doen met alle 1.8tsi dsg's en ervaren wat de ander bedoelt, en dan ook degene die problemen hebben in een goede kunnen rijden? jullie snappen me denk wel..
 

Ron-e

Lid
Jazeker.. Geen gemopper, alleen in eerste instantie een gefrustreerde garagemedewerker, ze wisten niet wat het was in het begin. Die van mij is wel een leaser dus misschien dat dat anders is? (ik bedoel, dat ik daar persoonlijk minder gemopper van mee krijg)
 

yal

Lid
Jazeker.. Geen gemopper, alleen in eerste instantie een gefrustreerde garagemedewerker, ze wisten niet wat het was in het begin. Die van mij is wel een leaser dus misschien dat dat anders is? (ik bedoel, dat ik daar persoonlijk minder gemopper van mee krijg)


Mij heeft het heel veel moeite gekost totdat de dealer de bak verving, dit heeft uiteindelijk Pon gedaan. Chef werkplaats gaf mij al schouderophalend met een ongeintresseerd gezicht ook niet het idee dat hij het serieus nam.
Hadden ze dat maar eerder gedaan, wat een verschil. Geen klik,bonk,rrrr meer tijdens op en terug schakelen , geen schok meer met optrekken en niet steeds wegtrekken in de 2 de versnelling.

Groet Yal
 
Bovenaan Onderaan