OK, hier even de eerste indruk (nog niet veel tijd gehad om uit te proberen).
Opvallend ( DSG in stand "D"):
- Met kick-down voel je goed veel verschil en loopt de automaat nu vloeiender en langer door tot ruim 6500 RPM
- Zoals verwacht komt het vermogen inderdaad wat later los, maar geeft meer rust in binnen het bereik van een versnelling. Het lijkt alsof voorheen er al snel 2 versnellingen werd teruggeschakeld bij accelereren (zonder kick-down). Nu is dat slechts 1 stapje terug of helemaal niet. Voldoende vermogen binnen de versnelling.
- Het lijkt er op dat er ook een positief effect is bij optrekken uit stilstand. Het hakerige/nerveuze is er uit. Nog wat meer stadswerk nodig om dit te onderbouwen.
- Meer rust bij rijden tussen 80-120 op een drukke snelweg.
DSG in stand 'S'.
Is nu veel meer een S in plaats van een D die langer door gaat in de toeren. Ook de balans in het kiezen van de juiste versnelling lijkt beter geworden. De toename in vermogen is goed merkbaar. Het is wel veel meer kanonskogelstand geworden en voor de bekeuringen beter niet te veel te gebruiken :1761:. Bij wat testrijden op landwegen (leeg en zonder ander verkeer) schiet je werkelijk zonder enige onderbreking door naar de 160 voor je het weet. Toen toch maar ingehouden.
Conclusie: de DSG lijkt nu beter te passen bij de motor (of andersom) zowel bij rustig als sportief rijden. Vanaf nu wel 98ron tanken.
Problemen: geen
Volgens de tuner is ook de 1.4TSI DSG goed aan te passen maar de motor heeft een heel andere karakteristiek dus het resultaat zal anders zijn. Meer effect tot 3500rpm en daarna minder geloof ik dat hij zei.