1.8 TSI chippen icm DSG?

dmfow

Lid
Hi luitjes,

heeft iemand ervaring met het laten chippen van een 1.8 TSI icm met een 7 traps DSG bak. Vroeger kon dat niet omdat die bakken het niet aankonden.
Je gaat namelijk naar 210 PK met 350 nM koppel

D
 

LenK

Forumguru
Als die 7 traps maar 250nm aan kan dan zit ie standaard al aan de limiet want 1.8TSI = 250nm
 

VEEJAY

Forumguru
Minder fraai dat je met een koppeling rijdt die al op max zit. Gelukkig heb ik nog 100NM op mijn 1.9tdi dsg bak over, voor me gevoel gaat het spul dan langer mee.
 

beneteau

Nieuw lid
Ik ben nieuw op het forum en volg de diverse discussies hierover al een tijdje.
Morgen gaat mijn 1.8TSI/DSG naar de tuner met goedkeuring van het leasebedrijf. De tuner gaf aan dat de koppelkromme of zo niet het zelfde zou zijn als van de handgeschakelde bak maar meer afgestemd op de DSG.
Hoe het loopt met garantie e.d. laat ik dus over aan leasemaatschappij en tuner.

Nog even geduld en ik kan je er mee over vertellen....
 

___JC___

Forumguru
Ik ben nieuw op het forum en volg de diverse discussies hierover al een tijdje.
Morgen gaat mijn 1.8TSI/DSG naar de tuner met goedkeuring van het leasebedrijf. De tuner gaf aan dat de koppelkromme of zo niet het zelfde zou zijn als van de handgeschakelde bak maar meer afgestemd op de DSG.
Hoe het loopt met garantie e.d. laat ik dus over aan leasemaatschappij en tuner.

Nog even geduld en ik kan je er mee over vertellen....

Welke tuner? Als je een goeie hebt kan ie het koppel pas hoger in de toeren los laten komen. Dan kan je DSG bak dus schijnbaar wel het koppel aan. Al denk ik dat het nooit helemaal goed voor je bak kan zijn..
 

beneteau

Nieuw lid
Bij DGM tuning. Voor mij totaal onbekend maar uitgezocht door de leasemaatschappij. Bij de keuze voor de Octavia heb ik dit bedongen bij het leasecontract.

Als ik heel eerlijk ben heeft de 1.8TSI niet echt tuning nodig dus als het mijn eigen auto was geweest had ik het waarschijnlijk niet laten doen. Ook nu al helemaal tevreden behalve over het uit stilstand optrekken met de DSG (schokkerig). Hopelijk verbeterd dit met tuning en afstelling.

:grin: Of het wel of niet goed is voor de bak zullen we maar het probleem laten zijn van de leasemaatschappij. Als het werkelijk niet kan hadden ze er vast niet mee ingestemd.
 

dmfow

Lid
Elke auto heeft tuning nodig :-), nee je hebt gelijk, ik heb een proefrit gemaakt en het is inderdaad een kannon. Maar goed...we blijven mannen....
 

___JC___

Forumguru
Elke auto heeft tuning nodig :-), nee je hebt gelijk, ik heb een proefrit gemaakt en het is inderdaad een kannon. Maar goed...we blijven mannen....

Ik vond m standaard wat tam moet ik je eerlijk bekennen. Chipje heeft ie wel nodig dus.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vond m standaard wat tam moet ik je eerlijk bekennen. Chipje heeft ie wel nodig dus.

Mee eens! Maar 't is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk.

Als die 7 traps maar 250nm aan kan dan zit ie standaard al aan de limiet want 1.8TSI = 250nm

Tsja... mijn 1.8TSI leverde op de rollenbank bij JD standaard al 280 Nm... In de opgegeven 250 Nm aam maximale koppel voor de DSG zal ook nog wel enige veiligheidsmarge ingebouwd zijn lijkt mij.
 

beneteau

Nieuw lid
Even een update....
motor is nog niet getuned, dit komt waarschijnlijk in de loop van volgende week. Eerst de huidige versie en zo uitgelezen en daarna gecontroleerd. De verschillen in de software van de 1.8 TSI handgeschakeld, die ze al vaker onderhanden hebben gehad, en de DSG zijn toch groter dan gedacht. Ze hebben enkele dagen nodig om de software zorgvuldig te wijzigen en controleren zodat de afstemming met de DSG zo optimaal mogelijk is. Met name wordt gekeken naar de gevolgen voor de warmte ontwikkeling in de koppelingsringen. (vraag me niet naar details want ik snap het ook niet echt...)
Als de tuning gereed is zal ik weer even een update sturen en de ervaring delen.
 

___JC___

Forumguru
Klinkt logisch. Als er meer kracht (koppel) op de koppeling komt dan worden die ringen warmer. Omdat het een droge koppeling (zonder olie) betreft zal dit minder goed gaan denk ik.
 
Hallo mede liefhebbers,

Ik heb helaas niet het genoegen de 1.8 TSI DSG te kiezen, maar ik krijg over een 6tal weken een 1.4 TSI Elegance business Line geleverd.

Mijn vraag bij deze is. Als tuning het koppel opkrikt naar 250 Nm en de 1.4 TSI heeft stnadaard "maar" 200 Nm max koppel, dan zou je toch haast zeggen dat die wel te tuning is i.c.m. een DSG bak? Wat denken jullie? En hebben jullie ook nog suggesties waar ik dat zou kunnen doen?
 

Neptukker

Forumguru
Hallo mede liefhebbers,

Ik heb helaas niet het genoegen de 1.8 TSI DSG te kiezen, maar ik krijg over een 6tal weken een 1.4 TSI Elegance business Line geleverd.

Mijn vraag bij deze is. Als tuning het koppel opkrikt naar 250 Nm en de 1.4 TSI heeft stnadaard "maar" 200 Nm max koppel, dan zou je toch haast zeggen dat die wel te tuning is i.c.m. een DSG bak? Wat denken jullie? En hebben jullie ook nog suggesties waar ik dat zou kunnen doen?

Ikzelf heb reeds bij wwww.JDengineering.nl geinformeerd naar tuning van mijn 1.4 TSI (handbak). Dit bleek prima mogelijk zo begreep ik. Bij een vergelijkbare Golf VI is ik geloof ik 253 Nm en 155 pk gemeten. Dit moet de DSG vast aankunnen. Deze standaardtuning kost 690 €. Dat het ruim vijftienhonderd ouderwetse guldens kost is de reden dat ik nog niet in Lochem (bij JD) geweest ben. Twijffel twijffel…..
 

beneteau

Nieuw lid
Vandaag ben ik gebeld en de nieuwe software map is klaar. Vrijdag weer langs en een testrit maken. Ik zal gelijk eens vragen of er al ervaring is met de 1.4TSI met DSG. Vrijdagavond meer....
 

Roel

Lid
Ikzelf heb reeds bij wwww.JDengineering.nl geinformeerd naar tuning van mijn 1.4 TSI (handbak). Dit bleek prima mogelijk zo begreep ik. Bij een vergelijkbare Golf VI is ik geloof ik 253 Nm en 155 pk gemeten. Dit moet de DSG vast aankunnen. Deze standaardtuning kost 690 €. Dat het ruim vijftienhonderd ouderwetse guldens kost is de reden dat ik nog niet in Lochem (bij JD) geweest ben. Twijffel twijffel…..

Als je op de site van JD kijkt, dan geven ze aan dat de Superb 1.4 TSI getuned wordt naar 150PK en 280NM!!
En als ik de resultaten van de tuning van Marco2 zie, dan is JD over het algemeen nog iets conservatief met het opgeven de verwachte prestaties.

Je komt dus wel op het randje van wat de DSG bak aankan (met name met fel accelereren of veel koppel aanspreken: bijv. trekken van een aanhangwagen).
 
Dank voor de info. Ik ben in tussentijd zelf maar uit ongduld naar Leusden geweest. En bij Pon wisten ze me te vertellen dat Abt er zelf ook mee bezig is, omdat er steeds meer vraag naar is. Alleen kon die beste jongen me nog niet precies vertellen wanneer het leverbaar wordt. :crazy:
 
Ik ben nieuw op het forum en volg de diverse discussies hierover al een tijdje.
Morgen gaat mijn 1.8TSI/DSG naar de tuner met goedkeuring van het leasebedrijf. De tuner gaf aan dat de koppelkromme of zo niet het zelfde zou zijn als van de handgeschakelde bak maar meer afgestemd op de DSG.
Hoe het loopt met garantie e.d. laat ik dus over aan leasemaatschappij en tuner.

Nog even geduld en ik kan je er mee over vertellen....
Als je straks je 1.8 TSI laat tunen, moet er dan ook nog iets gebeuren aan je DSG bak?
 

beneteau

Nieuw lid
OK, hier even de eerste indruk (nog niet veel tijd gehad om uit te proberen).:D

Opvallend ( DSG in stand "D"):
- Met kick-down voel je goed veel verschil en loopt de automaat nu vloeiender en langer door tot ruim 6500 RPM
- Zoals verwacht komt het vermogen inderdaad wat later los, maar geeft meer rust in binnen het bereik van een versnelling. Het lijkt alsof voorheen er al snel 2 versnellingen werd teruggeschakeld bij accelereren (zonder kick-down). Nu is dat slechts 1 stapje terug of helemaal niet. Voldoende vermogen binnen de versnelling.
- Het lijkt er op dat er ook een positief effect is bij optrekken uit stilstand. Het hakerige/nerveuze is er uit. Nog wat meer stadswerk nodig om dit te onderbouwen.
- Meer rust bij rijden tussen 80-120 op een drukke snelweg.

DSG in stand 'S'.
Is nu veel meer een S in plaats van een D die langer door gaat in de toeren. Ook de balans in het kiezen van de juiste versnelling lijkt beter geworden. De toename in vermogen is goed merkbaar. Het is wel veel meer kanonskogelstand geworden en voor de bekeuringen beter niet te veel te gebruiken :1761:. Bij wat testrijden op landwegen (leeg en zonder ander verkeer) schiet je werkelijk zonder enige onderbreking door naar de 160 voor je het weet. Toen toch maar ingehouden.

Conclusie: de DSG lijkt nu beter te passen bij de motor (of andersom) zowel bij rustig als sportief rijden. Vanaf nu wel 98ron tanken.

Problemen: geen

Volgens de tuner is ook de 1.4TSI DSG goed aan te passen maar de motor heeft een heel andere karakteristiek dus het resultaat zal anders zijn. Meer effect tot 3500rpm en daarna minder geloof ik dat hij zei.
 
Bovenaan Onderaan