1.8 20vTurbo ...welke downpipe??

turboturbo

Forumguru
Mogelijks als ik ooit aan een nieuwe uitlaat toe ben zal ik eens verdiepen in de mogelijkheden en kosten...

Toch vreemd, want als ik foto's en filmpjes bekijk van katalysators, dan is dat altijd het dikste gedeelte van de uitlaat (tot aan de middendemper dan)
 

Antera

Donateur
de kat is idd het dikste deel van de uitlaat. de ene lambda hoor achter de kat te zitten en niet voor de kat. De kat zit verkeerd om waardoor er geen juiste meting word verricht door de 2de lambda.

als hij gechipt is kan het goed zijn dat de beide lambda storingen zijn weg geschreven waardoor er geen storing zichtbaar is.

Zie de foto in de bijlage voor mijn uitlaat ook 1.8T

Verklaart meteen waarom de kabel van S2 langer is :-)

word opnieuw koekenbakken
 

Bijlagen

  • p1010692i.jpg
    p1010692i.jpg
    120,8 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Wat rááááárrrrr....:nailbiting:

Dan zit die bij mijn Octavia dus ook verkeerd om, lijkt wel...?
image-2018-02-03-8-jpg.64860


Het ziet er verder helemaal niet uit alsof er ooit aan die uitlaat geknutseld is, behalve een flens vervangen die de voorpijp met de eindpijp verbind.... Als er een stuk uitlaat ooit vervangen zou zijn, dan zou ik wel een nieuw(er) minder roestig stuk pijp moeten zien, toch? Of 'verse' lasnaden?

Edit: ik ben even verder gaan zoeken. Ik kom, als zoek op foto's en plaatjes op internet beide uitvoeringen tegen (zowel van de 2e sonde direct vóórop de katalysator, als erna)

Hier bijv een voorbeeld van deze downpipe van JD Engineering, duidelijk te zien dat de 2e sonde nog vóór de katalysator zit (dan neem ik even aan dat het stuk lange buis naar achteren wijst)
fa5ec94d7e7ee76c9b291dc2b395903666bd88f6.jpg


Als ik kijk in m'n Haynes, dan zit volgens de plaatjes daar de 2e sonde van de 1.4 (volgens mij in NL nooit geleverd; ik zie ze nooit in de O1) en 1.6 motoren achterop de kat. Maar bij de 1.8 motor er weer vóór.... Nu zijn dat schemaatjes, dus weet niet hoe precies je die moet nemen....

In de online workshop manuals die ik ooit eens heb gedownload, zijn de plaatjes ook mar schematisch en wordt telkens totaal maar één sonde getekend en benoemd :sterretjes:

Ook heeft mijn Octavia niet zo'n dubbele voorpijp en mist het flexibele stuk in deze schematische tekening.

Schermafbeelding 2018-02-06 om 21.18.31.png

Me = confused

Het enige dat ik nog kan bedenken, is dat de katalysator verdeeld is over een dikker en iets minder dik gedeelte. Op mijn foto hierboven kan je dat niet goed zien, maar op deze foto van een identieke uitlaat, wel:
2017-01-25_14-04-52_dsc_3176.jpg
Ook hier is nog (net aan) te zien hoe het gat van de 2e sonde tussen het minder dikke en dikste gedeelte zit.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
@turboturbo bij jou zit hij goed, de uitlaat van Antera is geen originele (waarschijnlijk ook met sportkat). Volgens mij begint de kat ook al bij het dunne gedeelte waar de lambda sonde inzit. Ik zal dit thuis nog eens nakijken want daar heb ik foto’s van.

Hier nog wat foto’s van de originele downpipe:

39B3D692-6707-49A7-A18A-09B32A1E2820.jpeg
D7F80C36-76C8-4085-B8AB-3BF9CB2313CD.jpeg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Precies @Spinal dat vermoeden typte ik zojuist nog erbij in m'n post, dat ik denk dat de kat in 2 gedeeltes verdeeld is.

In bijvoorbeeld dit filmpje kan je dat goed zien:


Vanaf 5:02 kan je ook zien dat daar ook een diagnose sonde zit, precies tussen de beide delen in:
image.jpeg

Zie ik btw een paar nette 17" Spiders op de achtergrond op jouw foto's :cool:
 
Laatst bewerkt:

tommysyncro

Actief lid
even ter verdere info.... heb de originele kat en sondes nog...alleen het dunne deel met een dikkere pijp en flexibel deel geplaatst.
co. is goed.
geen storingen.
auto is verder niet getuned.. maar merk dat de opspoeling vd turbo echt wat vlotter is
 
Bovenaan Onderaan