1.8 20vTurbo ...welke downpipe??

tommysyncro

Actief lid
Wij rijden nu ondertussen alweer een aantal maanden in onze nieuwe aanwinst..
en tot mijn grote frees hoor ik een pfrrrrfhh geluid onder de auto wegkomen tijdens het uit zetten vd motor. en 1x op de brug werd mij frees bevestigd met een lek flexibel deel aan de downpipe..
..
mijn vraag .... er zijn nu een aantal opties
en was wel benieuwd wat jullie zouden doen... of gedaan hebben..
 

Cordoba

Forumguru
frees.JPG

Ik zou eerst zien dat ik van die frees af kwam, voor het volgende stuk flexpijp sneuvelt.

Serieus: wat zijn je plannen, wil je gaan tunen en meer zaken aanpassen, of wil je 'm motorisch zo houden als ie is?
 

CDK

Forumguru
Je kan prijs opvragen voor origineel en ik zou ook JM tuning even contacten, waarschijnlijk heeft Jelmer voor een 1.8T nog wel iets liggen.
 

turboturbo

Forumguru
Op het Seat Online forum even neuzen kan ook geen kwaad! Zitten veel 1.8 20VT rijders daar, die aan tuning doen, moest je weten..... :geek:
 

Spierings

Forumguru
De turbo van een S3 zal ongetwijfeld anders zijn als die op jouw 1.8t. Daar zal dan mogelijk ook een grotere montage flens op zitten..
 

turboturbo

Forumguru
Van wat ik ervan weet (en dat is niet super veel) is (iig bij de Octavia I) bij de 1.8 20VT motor een K03 turbo geleverd en een K04. Laatstgenoemde zat op de 180pk RS versie.
En er bestaat nog een Ks03 (sport)? Edit: de Ks03 zou op de RS modellen gezeten hebben (zie post van Antera hier verderop)

Bedoel je dat @Spierings ?
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Dat is niet wat ik bedoelde, de reactie boven mij had het over een S3 downpipe.. Dan wordt er volgens mij de Audi S3 bedoeld en deze heeft 210 of 225 pk..

Deze maken nog wat meer vermogen als een Skoda rs, vandaar dat ik denk dat er nog een andere (aangepaste) turbo op zit op zit en de downpipe hiervan mogelijk niet past..
 

Antera

Donateur
Ik zit er zelf namelijk aantedenken om de orginele downpipe van een s3 te monteren.. die is al wat dikker als deze namelijk. en word best goedkoop aan geboden omdat die jongens er een 3inch onder zetten

gaat niet passen. de S3 heeft en k04 en die van jouw een Ko3 of op de RS een K03s . De Ko4 downpipe loopt in een bocht naar beneden en van de K03 turbo's zit deze recht naar beneden. Ik zou er gewoon een bestellen bij Jelmer wel met sportcat anders dan krijg je storingen en kom je niet door de keuring.

Dan kan je of je originele systeem behouden of je besteld meteen een compleet rvs uitlaat systeem waardoor de flow nog beter word en de turbo ook lekkerder op toeren blijft en komt.
 

turboturbo

Forumguru
En wat mij nu opvalt; beide Lambda sensoren zitten vóór de katalysator in de foto een paar posts hierboven te zien?
Edit: lijkt maar zo, zie posts hieronder.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
@turboturbo dat heb je goed gezien. @tommysyncro: De kat zit verkeerd om :pieker: zo kom je niet door de keuring en mogelijk een foutcode

EDIT: hij zit wel goed, ik heb verkeerd gekeken. Nog even snel mijn oude downpipe bekeken en daar zat hij op dezelfde plek. @turboturbo in jouw lambda topic zie ik dat het bij jou ook zo zit.
C1C01C3A-51D6-4FEC-A4A6-795F63CE3F26.jpeg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ooooh ja nu zie ik het ook, de katalysator is niet het dikste gedeelte (kennelijk)
Maar de eerste verdikking ervóór...
Zo zit het idd ook bij mijn uitlaat, de 1e sonde weliswaar iets dichter bij de kat, maar de 2e zit op dezelfde plek, bovenop/achter de kat....

Had het zelf ook even verkeerd onthouden.

Waar zou die verdikking achter de kat dan precies voor zijn?
 

oco1979

Forumguru
Ooooh ja nu zie ik het ook, de katalysator is niet het dikste gedeelte (kennelijk)
Maar de eerste verdikking ervóór...
Zo zit het idd ook bij mijn uitlaat, de 1e sonde weliswaar iets dichter bij de kat, maar de 2e zit op dezelfde plek, bovenop/achter de kat....

Had het zelf ook even verkeerd onthouden.

Waar zou die verdikking achter de kat dan precies voor zijn?

Mogelijks klassieke demper.
Deze vervangen door sportkat of downpipe zal verbetering zijn in het opspoelen van de turbo.
Al die moeite voor ervoor en erna goed te doen en dan zit je nog met een OEM kat.

zo iets : http://www.nltuning.nl/virtuemart/rvs-downpipes/downpipe-1.8-t-incl-racekat/
 

Spinal

Forumguru
Wat niet op mijn foto staat is dat later er twee flenzen geplaatst zijn zodat de kat vervangen kon worden door een stuk rechte pijp. Alleen voor de APK ging de kat er terug onder.
De meeste winst is te behalen in het eerste stuk direct na de turbo, dat moet zo groot mogelijk zijn zodat de gassen zo snel mogelijk eruit kunnen. Hoe minder tegendruk hoe sneller dat de turbo opspoelt en op toeren blijft. Een racekat is een mooie tussenoplossing, snellere doorstroom dan OEM en je komt ermee door de APK.
 
Bovenaan Onderaan