1.8 20vt pendelen druk!

Kippie-style

Forumguru
Gisteren even wat testen gedaan.
Vanaf 2500rpm volgas geen probleem druk staat vrijwel meteen op 1.3bar staddy.
Toen na 3000rpm volgas dan schiet de druk naar 1.6 en dan corrigeert ie en blijft schommelen.
Met half gas is het probleem ook een stuk minder.
Mail gestuurd naar celtemp in afwachting van afspraak even en rondje rijden dat ze weten wat ik meemaak in de auto

• Leuk
Waarderingen: CDK

Kippie-style

Forumguru
Nou in afwachting van een reactie van celtemp ben ik eens goed gaan snuffelen op internet.
Na heel veel sites en topics waar mijn probleem veelvuldig voorkomt bij de engelsen noemen ze dit (surging).
Als ik dit verhaal lees dan rest mij een ding om te doen dat is de n75 afstellen

As i see many of you are totally confused about the N75 valve (what it does, how is it working), just exactly as i was before digging myself into the topic quite deeply. My car was seriously down on power - i even posted some desperate topics here too, but noone was able to give me any usable suggestions/answers. At the end, i found that there was some problem with my N75 valve (though it was working OK) which prevented the car to produce more boost than stock.
So, if any of you has problems with the N75 valve - or just got problems but don't really know what is it related to, then read more further.
The turbo, the boost it produces, the N75 and the ECU.
These are the most important things which you have to focus on. As we know, we got a turbo on our engine which produces boost. The turbo is "driven" by the exhaust gasses our engine produces. Exhaust spools up the turbine in the turbo which is mounted on the same driveshaft as the compressor which then generates boost. I persume it is all clear for everybody.
There is a wastegate on our turbos (as usually on every turbo) which looks like a simple valve, just exactly like in the cylinderhead. There's a difference though, the valves in the head are operated by the cams, the valve (wastegate) in the turbo is operated by pressurized air. When pressurized air is introduced to the wastegate, it will open, enabling the exhaust gasses to escape and skip the turbo. This will result in a dramatical loss of boost, because there will be no gas which would spin the turbo. I bet this is (was) also clear for everybody.
But how is this all hooked up???
Quite simply. The wastegate is operated by the turbo itself. The boost the turbo produces is directly fed to its own wastegate. What does this mean? When the turbo spools up, it will create boost and this boost will open its own wastegate, shutting itself automatically down.
But where's boost control? And wheres ECU?
Here comes the N75 valve. The N75 valve is inserted between the turbo's high pressure output and the wastegate. If the turbo would directly linked to the wastegate, it would not be able to produce lets say more than 0.3-0.4 bar of boost, because it would shut itself down immediately. When the ECU wants more boost (because you are stepping on it for example), it WENTS some air from this loop (turbo--->wastegate) so the wastegate will not open at all, or will open later.
The N75 has got 1 boost input, and 2 outputs. At the input, boost is entering into the N75 and exits on one of the outputs going to the wastegate. When N75 is closed (default state), all the boost goes to the wastegate. When ECU opens the N75 valve (because it has got an electrical plug too coming from ECU), so when ECU opens it, some of this boost (which would operate the wastegate) is leaving/leaking back to the inlet (and not opening wastegate). Since the N75 valve has NO state in between, is is opened or closed. The ECU switches it ON/OFF all the time (several times a second) to generate the desired amount of boost. Doesn't it reminds you to something???? ... Yeah, it's surging. But it is absolutely normal, this is how ECU controls the wastegate. When a car is chipped, the boost is a LOT higher than it is designed to operate on, so this kind of boost control will be noticable.
By adjusting the N75 valve, you can adjust the amount of air which should leave when the N75 is opened. If you adjust the N75 to the right, you will "close" the N75 valve, so just a few amounts of air is wented from the wastegate which will result in a lot smoother drive (eliminating surging, because the boost will be more constant), BUT at the same time it will introduce more boost to the wastegate, causing LESS overall boost. Adjusting the N75 valve to the left will "open" it, enabling more air to escape from the wastegate when N75 is opened, which will result in more boost (coz wastegate wont open), BUT at the same time it MAY cause surging as the N75 opening/closing will be more obvious.

CDK

Forumguru
Keep us posted @kippy-Style, als dit het idd is dan is het oplosbaar en komt het niet door de tuning zoals ze bij JD tegen jou gezegd hebben. Ik ben zeer benieuwd!

Joske

Forumguru
Pas daar toch mee op, want volgens mij heb ik dat topic ook volledig gelezen en bestaat het risico dat je de genoemde klep naar de verdoemenis kan helpen door er aan te 'prutsen'. Ik zou eerst even professioneel advies inwinnen alvorens hier aan te beginnen foefelen ;)

Kippie-style

Forumguru
Ik heb me goed ingelezen @Joske ik weet dat hij kan afbreken als je te lomp bent. Maar het verhaal klopt precies met de problemen die ik heb. Dus die poging wil ik wel wagen om te checken of het aan die klep ligt wat ik nu wel bijna zeker weet.

Kippie-style

Forumguru
Een kleine update.
Gisteren eerst even me oude n75 gepakt heet gestookt met de fohn en geprobeerd te draaien werkte.
Vanochtend dus die op de auto warm gemaakt en voorzichtig een tikkie gegeven.
Net wezen rijden verschil druk piekte eerder 1.6 bar en moest dan terug regelen nu piekt ie 1.1 en blijft strak staan.
Tot nu toe tot volgas 3e versnelling getest en gaat goed vanmiddag even de snelweg op voor nog een test. Zometeen schroefje nog een klein tikkie los geven zodat die strak op 1.3 bar staat. So far so good

Kippie-style

Forumguru
Zo net snelweg gereden onderweg gestopt iets verder open gezet ik boost nu continu 1.3bar en strak geen geschommel.
Meteen ook even langs celtemp gegaa ff face to face de boel bepraat, onder meer dat het dus niet aan de tuning lag goed gesprek gehad hij kon waarderen dat ik langs kwam en verontschuldigde wat betreft de tuning.
Daarbij meteen een dikke min voor JD engineering schreeuwen dat door de tuning komt en hun het probleem wel konden verhelpen voor een € 799,- terwjl het dus een easy oplossing is of de n75 afstellen of gaan voor de audi J klep.

andrehj

Forumguru
Daarbij meteen een dikke min voor JD engineering schreeuwen dat door de tuning komt en hun het probleem wel konden verhelpen voor een € 799,- terwjl het dus een easy oplossing is of de n75 afstellen of gaan voor de audi J klep.
Mooi dat het nu is opgelost, en dat nog wel zonder kosten.
Maar toch vind ik dat een goede tuner dit probleem
1. had moeten zien en
2. had moeten weten hoe ie dit op kon lossen.

En uit wat ik van JD heb gehoord, denk ik dat zij dit bij een tuning inderdaad hadden gezien en zonder extra kosten hadden verholpen.

Kippie-style

Forumguru
@andrehj ik heb het daar met David over gehad en hij zei normaal na elke tuning gooien ze meteen een n75 J klep erop bij mij is dat toen ook geopperd maar hij had er geeb meer op voorraad en ik heb toen de E klep besteld later hoorde ik van de J klep.

Kijk JD zal best een goede tuner zijn maar door deze mails krijg ik het gevoel dat ik als klant de dupe ben van een evt wrikking tussen hem en celtemp.
Celtemp heeft mij namelijk verteld eerder deden ze JD software maar hun zijn een andere weg ingeslageb wat betreft tuning dus is die samenwerking opgezegd zonder met modder na elkaar te gooien.
David heeft tot op heden ook geen slecht woord over JD gezegd tegen mij en nav de mails van Martijn van Jd kreeg vind ik dus dat hij dat wel doet ten nadelen van David.

Maar goed probleem is opgelost dat is het belangrijkste. Kan nu weer verder

Bovenaan Onderaan