1.8 20vt pendelen druk!

Kippie-style

Forumguru
Ik heb al een tijdje een probleem veelvuldig bij 4e en 5e versnelling op de snelweg.
Ik ga dan vol op het gas en dit gebeurt er dan
http://vid193.photobucket.com/albums/z56/almera-driver/Mobile Uploads/druk turbo_001_zpstz5p3eof.mp4

Ik ben dus gaan loggen normaal moet dit in zijn 3 van 2500 tot max rpm daar had ik het ineens niet en vandaag na lang stuk 80 ineens weer wel in 4 en 5 dus dat maar gelogd.
Nu ben ik benieuwd of iemand met 20vt ervaring weet waar ik nu moet zoeken wat heb ik gedaan.
- alle slange gecheckt cq vervangen
- nieuwe n75 klep
- Originele dv teruggeplaatst.
Hier een log van toen ik niks merkte
RSlog_zps381b40a7.jpg

En hier een met pendelen wat goed te zien is in de rechter kolom.
20150227_173650_zpsyihbu1b2.jpg


gr wesley
 

Joske

Forumguru
Wat bedoel je eigenlijk met "pendelen"? :pieker:

schommelen? :)

als ik de turbodruk bekijk dan schommelt deze idd wel. Die 980mbar op 4480rpm vind ik wel verontrustend eigenlijk :sterretjes:
of interpreteer ik de tabel mss wat verkeerd.. :)
 

Kippie-style

Forumguru
Schommelen dan

Das het moment waar ik van 4 na 5 overschakelde dus even gas los liet.
Maar het gaat om het eerste stuk toeren lopen op en dan zie je de druk 2410 2100 2340 2130 2370 en dat is het probleem en zwaar irritant als je vol op gas gaat.
 

Flit

Lid
Wat heb je allemaal aan de auto aangepast? Inlaat- uitlaat traject origineel? Die zijn op elkaar aangepast om bij elke toerental optimaal te kunnen presteren bijv.
 

Flit

Lid
Ok..

Is die chip op maat gemaakt na alle aanpassingen of zijn er naderhand nog wijzigingen aan de auto gedaan toen de chip gemaakt is?
 

Kippie-style

Forumguru
Na de chip is de uitlaat gekomen.
De auto is wel op maat gechipt en volgens hun hoefde die niet nog een keer na de uitlaat omdat hij begrensd werd op uitlaat temperatuur.
Standaard als ik op gas ga piekt ie 1.5 bar en regelt terug naar 1.3.
Het lijkt in zijn 4 en 5 alsof die dat niet red en blijft regelen ik vermoed daarom de wastegate alleen afstelling is nergens te vinden daarvan.
Heb al meerdere gehoord die het zelfde hadden en na afstelling vannhet stangetje het weg was.
 

Flit

Lid
Wastegate wordt aangestuurd door de N75 klep toch? Want die heb je er net een nieuwe in laten zetten (waarom eigenlijk)? Kun je een wastegate wel afstellen als de N75 klep de aansturende factor is?

Als de wastegate wat slapper zou zijn zou je dat niet moeten voelen in mijn optiek door schommelen overigens. Alleen dat er boven een bepaald toerental het vermogen wat meer afvlakt. Dus bijv dat bij 4500tpm al het maximale vermogen geleverd wordt tot redline en dat het vermogen dan ook maximaal vrijwel gelijk blijft; meer turbo-druk draaien is bovenin dan ook niet nodig natuurlijk vanwege de wat slappere wastegate. Maar niet gaat schommelen (dus ook minder wordt).
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb zo m'n twijfels Wesley: het zou in de tuning kunnen zitten, maar op basis van deze logs is het moeilijk te beoordelen. Er zijn legio mogelijke oorzaken:
- drukregeling van de turbo niet goed (geen schoepverstelling die vast zit door vuil?)
- als de brandstofinspuiting niet goed is, kun je ook rare effecten krijgen (oorzaak kan liggen in een slechte brandstofpomp, maar oorzaak kan ook iets anders zijn)


Overigens is je tabel moeilijk te lezen, er zijn nogal wat kolommen en diverse kolommen met time stamps, waardoor het nogal onoverzichtelijk wordt.
 

Kippie-style

Forumguru
@Flit ik heb de n75 vervangen ivm deze uitdraai ook voor de tuning had ik dat het symboliseert exact wat ik voel in de auto.
6b33fc917bc3847f5987642b031d7799.jpg

In de 0 meting was dit ook alleen na de tuning is erger geworden. Celtemp zei al je gaat allees oprekken met tunen dus ook deze hobbels.
Dus de tuning daar komt het niet door @Cordoba.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn ook voldoende voorbeelden dat dips, scherpe pieken en hobbels in de vermogens/koppelkrommes juist verdwijnen door het tunen, dus dat je door tunen dergelijke hobbels in je grafieken ergert maakt, is niet altijd zo.
 

Kippie-style

Forumguru
Jah dat kan goed maar mijn auto heeft het al vanaf dat ik hem heb, en sinds tunen is het erger geworden.
Maar ik ga celtemp contacten hoe en wat hun denken.
 

Flit

Lid
Wat ik hier zie is geen waste-gate die slap is en afvlakt. Dit is echt schommelen idd. De opbouw tot 3000rpm is netjes. Alsof daarna puur de turbo(druk) zijn maximale waarde niet netjes kan behalen en vast houden. Is die al eens van binnen bekeken op verontreiniging? Hoeveel kilometers heeft de auto gemaakt, eigenlijk beter gezegd: hoeveel kilometers heeft de turbo achter de kiezen?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb toch het idee dat je met dit probleem even langs een wat betere tuner moet. Te denken aan JD, TVS of VAG techniek.
 

Flit

Lid
Eens met @andrehj: loop eens binnen bij VAGtechniek of JD. Groot vermoeden wat ik heb is een vervuild of matig onderdeel wat hem in doet laten houden.
 

Antera

Donateur
als ik het hier zo lees word er veel gedacht toch aan de schoepen verstelling. Maar als ik zie gaat ie over zijn referentie druk heen en regelt hem dan terug omdat ie denk ik te ver uitschiet en dan weer terug regelt naar de ref waarde enz enz. de kleppen zouden mijn inziens dan gewoon werken of zie ik dit verkeerd misschien>
 

Kippie-style

Forumguru
Jah ik ga weleens mailen en evt afspraak maken.
Als ik hem nu warm rij en ik ga trappen merk ik helemaal niks.
Zoiezo in 1 2 en 3 merk ik niks 4 en 5 is de boosdoener.
Ik kom er op terug als ik meer weet
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kippie-style

Forumguru
Contact gezocht met JD en probleem voorgelegd adhv filmpje en log. Antwoord van JD ligt aan de tuning van celtemp hun kunnen het probleem verhelpen maar dan moetenhun hem tunen wat een behoorlijke kostenpost is.
Celtemp benaderd en na een wat minder professionele mail van hun toch behoorlijk gepikeerde reactie terug gestuurd.
Daarop antwoord gehad dat allemaal niet zo bedoelt was en ik maamdag contact moet zoeken voor een afspraak om e.e.a. na te lopen wat de oorzaak zou kunnen wezen
 
Bovenaan Onderaan