1.6 TDI occasion zoektocht: 5-bak, 6-bak of DSG??

hemi24

Forumguru
Daarbij maakt het ook nog verschil welke 1.6 TDI je hebt...
Als ik me niet vergis is een O3 Greenline altijd het nieuwe type (EA-288), maar de 2013 en 2014 versies van de 1.6 TDI met 5-bak (en DSG), zijn volgens mij nog de oude sjoemeldiesel (EA-189).

Persoonlijk beviel mij de EA-288 stukken beter!
 
Nu valt een deel van de EA-288 blokken trouwens ook nog onder de sjoemeldiesels. Later heeft VW de nieuwe
software voor die blokken ook toegepast op de EA-189 (waar dan ook weer meer problemen met vervuiling van de motor, EGR en turbo onstonden)
 
Tunen begint zo af en toe te kriebelen. Echter weet ik niet of ik die 600 euro aan plezier eruit haal, en uitgaande van gelijkblijvend verbruik... 250>330Nm en 105>150pk zou mijn rechtervoet regelmatiger doen jeuken.

Als ik alle ervaringen lees van getunede 1.6 TDI's is iedereen ontzettend enthousiast over het effect. Dat met name
de souplesse / trekkracht onderin zoveel beter is, net als de trekkracht op snelheid, in 4e 5e en 6e versnelling.
En daar zou ik het in ieder geval graag voor doen!
 

BartjeB

Senior Member
Ik heb zowel de 1.6 tdi 6 bak Greenline gereden 3 jaar geleden en nu de 1.6 tdi 5 bak (getuned). Ik moest weer enorm wennen aan de 5 bak. Wat mij in het begin enorm tegen viel was het geluid dat de 5 bak maakt op de snelweg. Ik ben nog wel iemand die lekker door rijdt 130/140 en den produceert de 5 bak gewoon enorm geluid. De 6 bak was heerlijk rustig. Als ik dus weer mocht kiezen, de 6 bak, maar dan getuned. Of een DSG maar dat valt vaak buiten de categorie.
 
Het grootste aanbod is momenteel ook de 6-bak i.i.g. Er komt morgen een serieuze geinteresseerde naar mn Prius kijken, dus mogelijk zit ik morgen al zonder auto. Dan gaat er wat meer druk op de zoektocht.

Helaas zie ik net dat de Octavia die ik op het oog had al verkocht is, met alles wat ik erop zou willen hebben (Greenline Business met net 99k op de teller, Xenon, Columbus, half leder bekleding, trekhaak etc etc).
 

DJSmiley

Actief lid
Had je al eens bij RDW gekeken naar het trekvermogen? Ik meen dat de eerste generaties Greenline (2013/2014) 0kg mocht trekken en pas latere modellen 1000kg.

Het kan best zijn dat zo'n 0kg ding wel een trekhaak heeft, maar dat je dus alleen iets van een fietsendrager ofzo erop mag doen.
 
Volgens mij gold dat voor de O2, toen die in 2009 uitkwam in 1.6 TDI uitvoering. De O3 mag volgens mij i.i.g. 1000 kg trekken, en de 5-bak 1500.
 

Michelv.

Forumguru
De mijne is te koop, O3 uit 2013 5-bak Greentech Elegance Business Line met 170.00 ervaring en een Vagtechniek powerkuurtje :D
 
Ladies and gentlemen,..... we got 'm. :yeehaa: Vandaag een supernette 2014 1.6 TDI GL Business combi 6-bak met 127K op de teller gevonden en gekocht bij een VAG occasion handelaar in Zuilichem. Alle opties die ik mooi vond. Bi-Xenon/Led , Columbus navi, Sportstoelen Leer, Kessy, etc etc. Naam van de kleur ben k ff kwijt. Soort donkergrijs metallic. Update 12/6: Het is Quartz Grey:jaja:.

Volgende week maandag ophalen. Can't wait. Flinke proefrit gemaakt. Pfff wat rijdt dat lekker en strak. :rockon:
Ineens heb ik geen heimwee naar de Prius meer. Hopen dan dat zo blijft.

Iedereen bedankt voor alle goeie tips en info!!
 
Laatst bewerkt:
Nog steeds heel blij met onze "nieuwe" Octavia. Helaas ben ik er wel achter dat deze ook een veel voorkomende Octavia kwaal heeft. Het schurend/resonerend geluid als je naar links stuurt. Bij de minste stuurbeweging naar links hoor je t al. Als je een rotonde rijd met gas erop of een bocht naar links is het t sterkst. Motor klinkt dan als een oude diesel.

Koppeling in, en t geluid is weg. Stuur in t midden of naar rechts en t is ook weg. Volgens een aantal berichten hier op t forum is t een zwakke of scheve versnellingsbak-steun. (Versnellingsbak schijnt heel dicht tegen schutbord aan te liggen).

Ben teruggegaan naar handelaar. Heeft stukje meegereden en (h)erkent t geluid ook. Volgens hem is t een bekend issue van de 6bak die zelf die wat meer geluid maakt omdat olie naar een kant loopt en je dan de naaldlagers meer hoort. Zegt ook dat t geen kwaad kan. Dat laatste geloof ik, maar dat eerste niet. Want ook als je nog geen volle bocht maakt maar t stuur ook maar iets naar links doet, is het er al. En versnellingsbak olie loopt echt niet zo snel naar 1 kant weg. Hooguit bij een echte, langzame bocht..

Iemand met ervaring hiermee? Ik vind zelf een bak steun logischer. Verklaart ook t zwaar klinken van de motor ivm aanlopen/resonanties
 

Arnold325

Nieuw lid
Ik heb het zelfde gehad.
Bij mij is uiteindelijk onder garantie de baksteun vervangen.
De oude was slap geworden zo dat bij een linker bocht de versnellingsbak tegen de carrosserie aan komt.
Het geluid was direct over na deze operatie van 60 min
 
Dank voor je reactie! Ik probeer nog wat vergelijkbare reacties te verzamelen. Dan sta ik ook sterker als ik met de auto terug ga. Zo'n steun kost €85,- in de btw. En 1uur werk. Moet te onderhandelen zijn.
 

Wouter1

Forumguru
Ouder topic, maar voor mij nu aktueel.
In een zoektocht naar een opvolger voor de F2 combi greenline staat een O3 combi 1.6 tdi (euro6) vanaf 2015 op de kandidatenlijst. De vraag is nog welke versnellingsbak is het meest geschikt voor ons. Om hier achter te komen nog een paar vraagjes: Zijn de problemen met de versnellingsbaksteun specifiek voor de 6 bak?
Zijn er nog andere bekende problemen/aandachtspunten om op te letten?
 

Chateau Rouge

Senior Member
Weet niet of met het huidige 100km/u beleid de 6-bak nog volledig tot z'n recht komt. Theoretisch 1600 tpm zou geen probleem hoeven zijn. 80-90% van maximaal koppel is dan al beschikbaar.
 

Rataplan

Forumguru
Alsof je je altijd precies aan de snelheid houdt...

We rijden een 2.0TDI met zesbak. Soms vergeet ik over te schakelen naar de zes.
Daarbij nog iets; als we op vakantie zijn en de auto op cruisecontrol staat op zeg 140km/h komen er weleens Nederlandse O3’s voorbij gereden die dan net iets harder dan ons rijden. Echter als het dan heuvel op gaat, haal ik hun weer in. Alsof hun auto’s die snelheid in de klim niet vol kunnen houden. Groot deel van de Nederlandse O3 Octavia’s zijn 1.6TDI wellicht dat het daaraan ligt.
 
Voor langere afstanden, snelwegkilometers etc. zou ik voor de 6-bak gaan. Auto rijdt bij 100+ in zn 6 heerlijk rustig.
Onder de pak m beet 85 vind ik m te laag in de toeren en daardoor brommerig. Meeste provinciale wegen laat ik m in zn 5. Rijdt dan net wat lekkerder.

Wat betreft de versnellingsbaksteun: Voor zover ik weet komt t inderdaad alleen voor bij de 6-bak: Mijn garage heeft beide bakken laten zien (ze reviseren nl ook VAG bakken) en de 6-bak is letterlijk een paar centimeter langer ivm extra versnelling tov 5-bak. Daardoor zit ie bij een aantal auto's van het zelfde platform (Audi. VW, Skoda) heel dicht tegen de wielkuip. Als de steun zwak wordt, of ietsje scheef gemonteerd is, kan die bij links sturen er tegenaan komen en hoor je de bijgeluiden. Is niet ernstig en vrij gemakkelijk te verhelpen.
 
Bovenaan Onderaan