1.6 TDI occasion zoektocht: 5-bak, 6-bak of DSG??

Hallo Skoda fans,

Zoals ik in mijn voorstel-topic aan heb gegeven, ben ik op zoek naar een Skoda Octavia Combi (met enige druk van mijn vrouw :) ) Op basis van de verwachte opbrengst van onze huidige auto (Toyota Prius 2009) en wat spaargeld zou het budget voldoende moeten zijn voor een O3 van 2013-2016 met 100-150k km op de teller.

We gaan uiteindelijk toch voor diesel (1.6 TDI) ondanks de 15-20D km per jaar. De Skoda is vrij licht dus de extra wegenbelasting valt mee. En op een of andere manier heb ik toch meer vertrouwen in dit blok dan de 1.4 en 1.8 TSI modellen.
(Heb reeds een O2, Combi 1.6 TDI van de zaak gereden). Ik ben nog steeds van de categorie die niet aan t idee van een 1.2 benzine in zo'n grote station kan wennen (laat staan bij km stand van 150.000 of meer)
Daar komt bij dat de diesel occasions, gezien de diesel-haat in ons land, inmiddels goedkoper zijn dan de benzine-versies :)

Maar nu, 5-bak, 6-bak of DSG? De meeste 1.6 TDI DSGs die ik tegenkom liggen eigenlijk net buiten budget en hebben vaak flinke km standen. Ik ben bekend met de 6-bak, die zat al in mijn O2. Maar ik kom nu ook hele mooie "Edition" modellen tegen (2015) met verder
alle opties/uitrusting die ik graag wil, maar het zijn bijna allemaal GreenTECH modellen met 5-bak.

Wie heeft ervaring met de verschillen tussen de 5-bak en 6-bak? Welke voor- en nadelen?

Alvast bedankt voor evt. reacties!!
 

laagvlieger

Forumguru
Wie heeft ervaring met de verschillen tussen de 5-bak en 6-bak? Welke voor- en nadelen?

Alvast bedankt voor evt. reacties!!

Ik ben persoonlijk geen fan van 6 versnellingen, tenzij het een automaat is en je er zelf geen omkijken naar hebt. Een mooi gespreide 5-bak zorgt ervoor dat je niet continu hoeft te schakelen. Dat geldt ook op de snelweg, waar het eigenlijke voordeel van de 6de versnelling de kop in gedrukt wordt: om vlot, heuvelop of volgeladen in te halen mag je ook weer terug naar z'n 5.
Om een caravan oid. te trekken heb je dan wel weer voordeel aan meer versnellingen omdat die in regel wat korter gespreid zijn.
 
Ja, ben dan benieuwd wat t verschil in toeren is bij 120-140 km/u tussen beide bakken in de hoogste versnelling.

Sommigen op dit forum gaven aan dat de 5 bak icm 1.6 TDI wat rauwer is.

We rijden zowiezo niet met een caravan
 
Kijk, fijne info! Das een flink verschil in toeren. Theoretisch. Want de eindoverbrenging scheelt niet veel! Toch ook een proefrit maken dus over de snelweg.
 

turboturbo

Forumguru
Het lijkt er vooral op dat de tussenstappen bij de 6 bak wat korter zijn vergeleken met de 5 bak. Het is dus niet zo dat de overbrengingen gelijk zijn t/m de 5e versnelling en dat er dan nog een soort extra overdrive is bij de 6-bak (hoewel die dus wel iets kleiner is vergeleken met de 5e versnelling van de 5-bak)

Het lijkt er dus op dat je met de 6 bak net even iets meer keuze hebt om op bepaalde snelheden in een optimaal toerental te gaan rijden, wat idd handig is bijv met een caravan. Persoonlijk associeer ik het vooral met extra veel schakel handelingen met kortere overbrenging.

Off-topic: ik volg je redenatie om voor een diesel te gaan kosten technisch / betrouwbaarheid niet helemaal. Maar je hebt al gezegd dat het vooral een persoonlijke voorkeur is / niet geheel rationeel. Zaken als roetfilter, diesel injectoren, egr, turbo met schoepen verstelling die gevoelig zijn voor vastzitten door roet afzetting (hebben de TSI’s niet of nauwelijks afwil) etc zijn typisch dure en onderhoudsgevoelige onderdelen van een diesel. Ten opzichte van een benzine loop je op sporadisch een brakke bobine na, meer risico op kosten vzv ik begrepen heb.
Je hebt wel gelijk dat de aanschaf prijs lager kan liggen wegen minder populariteit.
Tot slot begrijp ik je opmerking/klacht over de hoge km standen niet. Je betoogde toch nu juist dat je niet bang bent voor hogere km standen voor de 1.6TDI wegens de hoge betrouwbaarheid van dit blok? Met jouw jaarkilometrage ga je ook met een stand van zeg 3 ton of meer, tijdens jouw bezit er niet super veel kilometers bij zetten. Maw je hoeft niet bang te zijn dat je die motor zelf op gaat rijden, toch?

Hoe is je verplaatsingsgedrag, zijn dat overwegend korte of lange ritten?
 
Laatst bewerkt:
Off-topic: ik volg je redenatie om voor een diesel te gaan kosten technisch / betrouwbaarheid niet helemaal. Maar je hebt al gezegd dat het vooral een persoonlijke voorkeur is / niet geheel rationeel. Zaken als roetfilter, diesel injectoren, egr, etc zijn typisch dure en onderhoudsgevoelige onderdelen van een diesel. Ten opzichte van een benzine loop je op sporadisch een brakke bobine na, meer risico op kosten vzv ik begrepen heb.
Je hebt wel gelijk dat de aanschaf prijs lager kan liggen wegen minder populariteit.
Tot slot begrijp ik je opmerking/klacht over de hoge km standen niet. Je betoogde toch nu juist dat je niet bang bent voor hogere km standen voor de 1.6TDI wegens de hoge betrouwbaarheid van dit blok? Met jouw jaarkilometrage ga je ook met een stand van zeg 3 ton of meer, tijdens jouw bezit er niet super veel kilometers bij zetten. Maw je hoeft niet bang te zijn dat je die motor zelf op gaat rijden, toch?

Hoe is je verplaatsingsgedrag, zijn dat overwegend korte of lange ritten?
Ik kies nu idd niet 100% rationeel voor een nieuwe auto, anders was ik gewoon door blijven rijden met de Prius. Ben van mening dat de Prius rationeel een van de beste auto’s ooit gemaakt is. Maar das een andere discussie. Maar mijn gevoel en de ervaring van veel kenners zeggen dat de 1.6 TDI een heel erg goed blok is waar we idd nog lang mee kunnen doen.
We maken redelijk wat korte ritten, die ik bewust afwissel met langere snelweg ritten. Ik ben iemand die met liefde en plezier auto rijdt en motor op temp laat komen, turbo laat koelen na een pittige rit etc. Als we er een vinden, dan is een van de eerste ritten ook naar JD Tuning :).
 

turboturbo

Forumguru
Helder! Om een diesel gezond te laten blijven is het maken van langere ritten een noodzaak. Korte ritten vindt een diesel niet fijn.

Over de Prius was ik nog niet begonnen :) maar idd als je nu een auto noemt die hoegenaamd 0 gebreken kent en garages aan onderhoud niks kunnen verdienen, gemiddeld ~ 1:20 kan rijden (probeer dat maar eens met die 1.6TDI) en net zo goed astronomische km standen kan halen, denk ik idd waar is je verstand gebleven :tegek: (no pun!)

Kijk als je huidige benzine brik nou een oud beestje was die een archaïsche verbruik heeft wat tot de 1:10 club hoort (een ietwat dorstige C of D segmenter zeg maar) dan begreep ik ‘m al iets beter.

(Tenzij je natuurlijk voor meer ruimte gaat, die Prius is natuurlijk geen station)
 
En dat is t ‘m precies :) :) Met ons gezin van 4 is de Prius te klein geworden en de Prius Wagon is nog buiten ons budget.
Zoek je dan met verstand en een beetje liefde een fijne ruime auto met een beetje luxe kom je bij de Octavia uit! (Ik vind Skoda een erg mooi merk en ben Mn O2 lease auto nooit vergeten)
 

DJSmiley

Actief lid
De 5-bak is de Greentech afaik, en die mag ook wat trekken

De 6-bak is meestal de Greenline. Die heeft geen tot een beperkt trekgewicht. Als je dus een aanhangertje oid wilt kunnen trekken moet je dus goed opletten dat ie dat wel mag.

Diesel... tja dat is idd persoonlijk. Met jouw km's is dat wel de duurdere route, met minder toekomstzekerheid. Bedenk ook dat diesel in onderhoud duurder kan zijn: DMF, turbo, EGR, roetfilters enz. Vanuit dat, en het oogpunt van zuinigheid, kun je beter voor de Prius Wagon gaan. Ben je kwa maandelijkse kosten voordeliger uit, zuinig en ook kwa onderhoud wat minder kwijt. Kwa degelijkheid/betrouwbaarheid is zo'n Prius naar mijn mening onovertroffen.

En zo'n Prius wagon is ook niet extreem duur meer. Bedenk wel dat je met zo'n diesel rustig 500-600 eur/jaar extra naar de belastingdienst brengt, je op vakanties steeds meer met mileuzones te maken krijgt, en de brandstofprijzen/accijns op diesel steeds verder omhoog gaat (en in diverse landen al de prijs van benzine overschreden heeft)

Rij een jaartje of 2 door met je huidige Prius en wat je dan bespaard hebt tov nu een diesel is (meer dan) voldoende denk ik om een Prius Wagon te scoren
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik rij nu een O3 FL 1.0TSI met 6-bak. Heb een Seat Leon 1.6TDI gehad met 5-bak als leenauto. Het verschil was als dag en nacht. De diesel dreunde als een malle bij zowel 128 als 138 op de teller. Meende dat hij bij 128 op de teller rond de 2500 toeren zat. Lijkt niet veel, maar de herrie was er niet minder om. Viel me vies tegen.
Was blij dat ik mijn 1.0 weer terug had......
 

turboturbo

Forumguru
De 5-bak is de Greentech afaik, en die mag ook wat trekken

De 6-bak is meestal de Greenline.
Aha dat verklaart ook het best forse gewicht verschil in het voordeel van de 6-bak uitvoering: dat is nl. idd de Greenline dus de ‘groene’ variant met als enige een B label.
 

BJF

Senior Member
Ik heb inmiddels zo’n 60k kilometers afgelegd in mijn Octavia 1.6 TDI Greenline Combi Nogwat met 6-bak, totaalstand een kleine 210k kilometers. Juist voor de 6-bak gekozen (boven een 5-bak) vanwege het net meer zeggenschap hebben over het toerental. Het hier vermelde dreunen nog nooit ervaren, tenzij te laag in toeren, maar dat doet me bijna fysiek pijn en dus rij ik niet zo.
Alternatief was toentertijd een DSG, maar die kon ik niet vinden naar mijn zin. Een volgende auto wordt ws. wel weer een automaat, gezien het totaal ontbreken van schakelgevoel bij mijn betere wederhelft. De mindere zeggenschap over versnellingskeus pakt dan juist goed uit...
Ik denk niet dat je qua betrouwbaarheid een verkeerde ‘bakkeus’ kunt maken. Als de auto als geheel je aanstaat gewoon doen, het zijn hele fijne en ruime auto’s.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb 270.000 km gereden met een O2 met 1.6TDI met een 5-bak (de toenmalige GreenTech uitvoering), en die combinatie is me altijd prima bevallen. In het begin had ik wel af en toe het gevoel dat ik een versnelling miste, maar dat had meer te maken met het feit dat ik daarvoor 4 jaar in een auto met 6-bak (Opel Zafira) had gereden. Nog een keer opschakelen was een gewoonte. Qua geluid, toerental en zo was een 6e versnelling echt niet nodig.

Wat hierboven ook gezegd wordt, laat je keuze niet van het soort bak afhangen, maar van je totaalgevoel/beeld bij de auto. Daar maakt de bak natuurlijk wel onderdeel van uit, maar 5 of 6 is versnellingen wat mij betreft bij deze motor lood om oud ijzer. Ik heb nu overigens weer een handgeschakelde 6 bak, maar met een hele andere motor (1.5TSI), dus dat is ook lastig vergelijken, ik vind het allebei prima.
 
Bedankt voor alle goeie reacties. Ik had al zo'n gevoel dat ik de keus niet van puur de versnellingsbak moet laten afhangen.

Ik heb nu overigens weer een handgeschakelde 6 bak, maar met een hele andere motor (1.5TSI), dus dat is ook lastig vergelijken, ik vind het allebei prima.

Erg bemoedigend om te zien dat je nu na 270.000km 02, weer voor een Octavia hebt gekozen. Dan is de O2 ook zeker goed bevallen!
 

CharlesTucker

Forumguru
Die O2 was me zeker goed bevallen, Skoda raakt wat mij betreft netjes de "sweetspot" tussen comfort, kwaliteit, prijs en afmetingen waar ik 'm graag zie. Vooral met de Octavia. Ik heb heb nog wel even nagedacht over een Passat, Superb of Kodiaq, maar had toch het idee dat ik dat de meerprijs (niet alleen in aanschaf, maar ook in gebruik) niet waard zou vinden. Mijn O3 is nu een jaar oud, ook weer geen spijt van tot nog toe.
 

dirkie996

Forumguru
Ik heb nog met 'n O2 FL met 5 versnellingen gereden ( greentec). Het enige minpuntje dat ik ondervond, was tijdens vakanties, in de bergen, met 4 personen en bagage. Na een haarspeldbocht, bergop, was de eerste versnelling te kort en de tweede dan weer te lang, zodat je buiten de powerband van de 1.6 crtdi kwam te zitten.
Dat verliep dus niet zo soepeltjes, maar hier te lande, geen enkel probleem gehad, en zeker geen gemis aan 'n zesde versnelling gehad.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Hier ca. 45k km in de 1.6tdi met 5-bak gereden (and counting). 2000 toeren bij 103 km/u op gps. Gekozen voor de GreenTech i.v.m. trekgewicht (1500 ipv 1000kg dacht ik). Wel blij dat ik bij een inhaalmanouvre op de snelweg niet terug hoef te schakelen wegens gebrek aan koppel/vermogen. Het blokje is immers op voldoende toeren.

Tunen begint zo af en toe te kriebelen. Echter weet ik niet of ik die 600 euro aan plezier eruit haal, en uitgaande van gelijkblijvend verbruik... 250>330Nm en 105>150pk zou mijn rechtervoet regelmatiger doen jeuken.


Wellicht een toevoeging.
Rijmodus (knopje) is van invloed op de gasrespons (hoe snel van huidig naar gewenst) en maakt verschil op lage snelheden. Verschil tussen Eco en Sport is dan duidelijk merkbaar. Bij 100+ km/u vind ik het verschil verwaarloosbaar. Knopje is volgens mij optioneel, indien ontbrekend is de standaard gasrespons via VCDS te wijzigen.
 
Bovenaan Onderaan