wouterbaake
Lid
Sinds een paar weken merk ik dat mijn Octavia II met 1.4 TSI (210k km op de teller) een beetje hikt als ik op een vaste snelheid rijd met een toerental tussen 1500 en 2000 rpm.
Het lijkt begonnen te zijn toen het buiten kouder werd en is ook vooral aanwezig bij koudere motor.
Gisteren even wat getest en bij een vaste snelheid (80 km/u) in verschillende versnellingen gereden. Bij cruisen in 5 of 6 is het hikken aanwezig. Terugschakelen naar 3 of 4 zorgt voor een toerental > 2000 rpm en het hikken is weg. Opschakelen naar 6 en het komt weer terug.
Bij het optrekken heb ik nergens last van. Motor start ook gewoon netjes.
Ik heb vandaag via zo'n ODB2 dongle de foutcodes uitgelezen en daar komt (via Car scanner app) het volgende uit (gereset voordat ik een stuk van 20km ging rijden):
============1==============
4054
Raw code: 000FD6
ECU: 01. Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
Skoda: P030100: Cyl.1
Misfire Detected
============2==============
4051
Raw code: 000FD3
ECU: 01. Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
Skoda: P030000: Random/Multiple Cylinder
Misfire Detected
Lijkt er dus op alsof in ieder geval 1 cilinder niet lekker loopt en wat ontstekingen mist en misschien meerdere.
Wat is in dat geval de volgorde van vervangen? Ik dacht zelf om te beginnen met de bougies (alle 4 vervangen). Die zijn vervangen bij 175k km, dus nog maar 35k km er mee gereden, maar toch...
Is dat een handig begin? En wat zijn eventuele vervolgstappen? Lambda sensor? Bobine?
Het lijkt begonnen te zijn toen het buiten kouder werd en is ook vooral aanwezig bij koudere motor.
Gisteren even wat getest en bij een vaste snelheid (80 km/u) in verschillende versnellingen gereden. Bij cruisen in 5 of 6 is het hikken aanwezig. Terugschakelen naar 3 of 4 zorgt voor een toerental > 2000 rpm en het hikken is weg. Opschakelen naar 6 en het komt weer terug.
Bij het optrekken heb ik nergens last van. Motor start ook gewoon netjes.
Ik heb vandaag via zo'n ODB2 dongle de foutcodes uitgelezen en daar komt (via Car scanner app) het volgende uit (gereset voordat ik een stuk van 20km ging rijden):
============1==============
4054
Raw code: 000FD6
ECU: 01. Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
Skoda: P030100: Cyl.1
Misfire Detected
============2==============
4051
Raw code: 000FD3
ECU: 01. Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
Skoda: P030000: Random/Multiple Cylinder
Misfire Detected
Lijkt er dus op alsof in ieder geval 1 cilinder niet lekker loopt en wat ontstekingen mist en misschien meerdere.
Wat is in dat geval de volgorde van vervangen? Ik dacht zelf om te beginnen met de bougies (alle 4 vervangen). Die zijn vervangen bij 175k km, dus nog maar 35k km er mee gereden, maar toch...
Is dat een handig begin? En wat zijn eventuele vervolgstappen? Lambda sensor? Bobine?