1.4 TSI hikt bij cruisen met toerental rond 2000 rpm

Sinds een paar weken merk ik dat mijn Octavia II met 1.4 TSI (210k km op de teller) een beetje hikt als ik op een vaste snelheid rijd met een toerental tussen 1500 en 2000 rpm.

Het lijkt begonnen te zijn toen het buiten kouder werd en is ook vooral aanwezig bij koudere motor.
Gisteren even wat getest en bij een vaste snelheid (80 km/u) in verschillende versnellingen gereden. Bij cruisen in 5 of 6 is het hikken aanwezig. Terugschakelen naar 3 of 4 zorgt voor een toerental > 2000 rpm en het hikken is weg. Opschakelen naar 6 en het komt weer terug.

Bij het optrekken heb ik nergens last van. Motor start ook gewoon netjes.

Ik heb vandaag via zo'n ODB2 dongle de foutcodes uitgelezen en daar komt (via Car scanner app) het volgende uit (gereset voordat ik een stuk van 20km ging rijden):
============1==============
4054
Raw code: 000FD6
ECU: 01. Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
Skoda: P030100: Cyl.1
Misfire Detected

============2==============
4051
Raw code: 000FD3
ECU: 01. Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
Skoda: P030000: Random/Multiple Cylinder
Misfire Detected


Lijkt er dus op alsof in ieder geval 1 cilinder niet lekker loopt en wat ontstekingen mist en misschien meerdere.

Wat is in dat geval de volgorde van vervangen? Ik dacht zelf om te beginnen met de bougies (alle 4 vervangen). Die zijn vervangen bij 175k km, dus nog maar 35k km er mee gereden, maar toch...

Is dat een handig begin? En wat zijn eventuele vervolgstappen? Lambda sensor? Bobine?
 

ertromp

Forumguru
Dan zou ik eens bobines wisselen dus nr 1 naar 2 en omgekeerd en kijken of de storing mee gaat. Dan is de bobine de verdachte
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat normaal genummerd wordt vanaf de distributiezijde, ik weet niet waar de distributie bij jouw blok zit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Bougies en dan bobine idd. De officiële definitie (gegoogled) is volgens mij dat nummer 1 de cylinder het verste van de koppeling is, denk dat dat is links is voor de 1.4 TSI (als je ervoor staat).

Edit: dit komt over het algemeen op hetzelfde neer als wat @Cordoba zegt
 
Hmm, net even een poging gedaan, maar ik krijg die bobines er niet zo eenvoudig uit. Heb geprobeerd met een schroevendraaier ze op te wippen, maar dan ben ik bang dat ik iets forceer of afbreek.
Ik had een tip gezien met een tiewrap er onderdoor, maar daarmee kreeg ik ze er ook niet goed uit.

Iemand anders tips?
 

Bijlagen

  • 2021-12-09 16.07.04.jpg
    2021-12-09 16.07.04.jpg
    274,2 KB · Weergaven: 140

Timmer

Donateur
Die bobines zijn 'lastig' maar niet zo moeilijk. Ik heb ze eruit gehaald door er met een plastic spatel (eigenlijk voor interieur) omhoog te wippen. Vroeger deed ik dit met een platte schroevendraaien, en hoe groter de schroevendraaier hoe beter.
Je steekt die ergens onder de bobine, zoekt een plaatsje waar je een hefboomeffect kan maken, en dan rustig omhoog duwen. Je zal er soms wat kracht moetzn op loslaten, maar maak geen bruuske beweging. Uiteindelijk wipt de bobine van de bougie en kan je die er gewoon uithalen. Eventueel kan je eerst het harnas even losklikken, mocht de bobine omhoogschieten, dan doe je deze connector niet stuk.
 

brepus13

Forumguru
Ze kunnen idd goed vastzitten en ik heb er ook wel eens 1 kapot gemaakt bij verwijderen. (Ze scheuren dan in maar moesten toen toch vervangen worden ) proberen met beleid ze eruit te krijgen. :-)
 
Zo, vandaag eens wat tijd kunnen maken en naast het wisselen van de banden ook de bobines van 1 en 2 gewisseld. Helaas blijft de storing op cilinder 1 zitten.

Via de ODB kan ik ook live zien dat ie af en toe een misfire heeft, ook tijdens optrekken trouwens, dus niet alleen bij het cruisen.

Ik denk dat ik als volgende stap dan maar de bougies ga vervangen.

Via Winparts vind ik dit: https://www.winparts.nl/motordelen-...-559-14228/bougie-fr6hi332-bosch/p179067.html

Ik zie alleen een paar verschillende elektrodeafstanden staan voor de bougies die worden aangeraden. Maakt 0.1mm heel veel uit? Is er 1 juiste afstand of werkt alles tussen 0.8 en 1.0mm?
 

Tees

Donateur
Bougies vervangen is sowieso een goed idee, en niet al te duur. Als dat het niet oplost (en als je de bougie ook mee verplaatst hebt is dat helaas waarschijnlijk), dan zou ik t in de bekabeling zoeken. Want de bekabeling kan je weer niet zo makkelijk omwisselen.

Ik weet t niet zeker voor de 1.4, maar voor de 1.2 waren de bobinekabels een bekend probleem, zaten te dicht bij de warme delen van de motor en konden dan wel eens smelten. Wat ik me herinner was dit ook niet enorm duur om te vervangen.
 

omtuning

Nieuw lid
Bougies vervangen is sowieso een goed idee, en niet al te duur. Als dat het niet oplost (en als je de bougie ook mee verplaatst hebt is dat helaas waarschijnlijk), dan zou ik t in de bekabeling zoeken. Want de bekabeling kan je weer niet zo makkelijk omwisselen.

Ik weet t niet zeker voor de 1.4, maar voor de 1.2 waren de bobinekabels een bekend probleem, zaten te dicht bij de warme delen van de motor en konden dan wel eens smelten. Wat ik me herinner was dit ook niet enorm duur om te vervangen.
Bij dit type blok zijn de bobines een bekende kwaal
 
Misschien heb je hier nog wat aan

Bekijk bijlage 93532

Thanks, heb maar die NGK genomen die er origineel in horen.

Bougies vervangen is sowieso een goed idee, en niet al te duur. Als dat het niet oplost (en als je de bougie ook mee verplaatst hebt is dat helaas waarschijnlijk), dan zou ik t in de bekabeling zoeken. Want de bekabeling kan je weer niet zo makkelijk omwisselen.

Ik weet t niet zeker voor de 1.4, maar voor de 1.2 waren de bobinekabels een bekend probleem, zaten te dicht bij de warme delen van de motor en konden dan wel eens smelten. Wat ik me herinner was dit ook niet enorm duur om te vervangen.
Ik heb de bougie niet meeverplaatst, want geen bougiesleutel...
Dus het kan nog aan de bougies liggen.

Ik zag zo visueel geen schade aan de kabels. De kabels liggen ook in een kunststof gootje en daar was niks aan te zien.
Mocht het wisselen van de bougies niks opleveren dan wordt het een klus voor m'n garage vrees ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Bij dit type blok zijn de bobines een bekende kwaal
Dat hebben we volgens mij al uitgesloten door de bobines om te wisselen.

@wouterbaake even voor de check: heb je de foutcode wel gewist nadat je de bobines omgewisseld had?

Als de bougies het niet zijn, en de bobinekabels zien er goed uit, dan kom je snel in de richting van de injectoren, en dat zijn meestal dure hobbies.

@EdK deze heeft steekbobines, dus de kabels zijn gewoon 12V. Kan je nog een mooie tik van krijgen, maar anders dan 36 kV.
 
Dit weekend er weer even aan gewerkt. Eerst de bougie van de meest linker cilinder gewisseld. Dit maakt nog geen verschil, hoewel de DTC foutcode weg bleef zie ik wel misfires en voel ik het hikken.

Vandaag maar de resterende bougies gewisseld, zodat ze tenminste allemaal gelijk zijn. Lijkt ook nog geen oplossing te zijn.

Daarnaast zag ik een stukje draad met beschadiging in de mantel dus daar een stukje tape omheen gelegd. Lijkt ook nog niet echt te helpen.

Morgen rijd ik er een wat langere afstand mee om te testen. Mocht het er dan nog in zitten dan wordt het toch een klus voor de garage...

PS: wat een k*tklus om die meest rechter bobine er uit te krijgen. Slangetje losmaken en een enorm gepruts met twee schroevendraaiers om de stekker van de bobine af te halen voordat hij er uit kon.

PPS: in de bedrading zitten op een aantal plekken een soort koppelingen (zoals boven de 2e bobine van links) om draden aan elkaar te lassen. Weet iemand of dat af-fabriek zo is, of is dit een reparatie geweest?

2021-12-09-16-07-04-jpg.93451
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan