1.4 16v lpg g3 BBY motorcode

Joske

Forumguru
Klopt, die had ik jou ook "aangeraden" in die zin omdat je voor longlife wou gaan natuurlijk :)
 

Joske

Forumguru
@turboturbo

DIT:

Naamloos.png


zijn de specificaties voor het gegeven motorblok met gegeven bouwjaar.

Dus in dit geval (op vraag van de TS) een longlife interval: VW 504 00 of VW 503 00

dan kom je op een 5W30 uit.

Neem je een VW502 00 dan kom je idd op een 5W40 uit.

En gezien het "getik" of "geroffel" zou idd ook opteren om een 5W40 te nemen bij de volgende oliewissel.. :)
 

Joske

Forumguru
Dat is hier ook geopperd, dat klopt, maar dan zou Elsawin compleet fout zijn?

Het is mss wel zo dat het niet zo "variabel" is als het bij de nieuwere blokken is, maw: dmv een "oog" wordt er gekeken hoe vuil de olie is. Dus werkelijk max 30000km of max 2 jaar.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, geen idee. Volgens mij is long-life echt wel iets van behoorlijk nieuwere motoren. Die inderdaad 'ogen' (sensoren) aan boord hebben (tezamen met de juiste computer) om de status van de olie, rijgedrag/soorten ritten (lange ritten of juist korte met veel koude starts, etc), andere factoren etc. in de gaten te houden.

Anyway - volgens mij moet je wel echt 100% zeker weten dat je auto een variabel interval hanteert (lees ook vaak genoeg dat het wel kan, maar dat de dealer het niet als zodanig ingesteld / geactiveerd heeft) voordat je er zomaar deze hele dunne (en dure) olie in gaat gooien.

Als ik nog eens google op welke olie en service interval voor deze motoren (de twee 1.4 16 kleppers) lees ik toch in diverse probleem topics (herrie, verbruik, etc) dat het advies is om een xW40 olie te nemen. Deze dikkere olie dempt het geluid, betere smering en minder lekkage.

Om helemaal kort te gaan lijkt mij de economische winst van variabele interval - beurten veel te weinig is tov standaard 15dKM beurten. Immers, vaak gaat de 'verklikker' toch echt wel eerder 'af' dan de volle 30dKM, en telkens worden bv slijtage onderdelen wel vervangen om 2 jaar / 30dKM weer mee te gaan ipv 1 jaar / 15dKM. Dan worden je remblokken / schijven toch iets eerder vervangen denk ik dan. Maar dit punt telt bij doe-het-zelf onderhoud natuurlijk niet, zoals hier denk ik het geval is.
 

turboturbo

Forumguru
Het is mijn gedacht ook.

Mijn 12 kleppertje (met 5W40) klinkt ook altijd weer een stuk stiller als er na een beurt nieuwe olie in is gedaan (die is dan nog iets stroperiger, zeg maar. 'Versleten' olie is wat dunner) Tegen de tijd dat de jaarlijkse beurt aan breekt, is het torretje iets luidruchtiger. Een beetje te vergelijken met een koude start in de wintermaanden, als ik volgas de snelweg op ga met koude motor, dan klinkt mijn auto ook net zoals de Fabia van TS in het filmpje. Maar daarna, bij warme motor is dat echt wel weg.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
In extreme vorm krijg je daar de 'mayonaise' onder de olievuldop van, maar in minder ernstige mate is het een algemeen verschijnsel dat auto's die alleen kortere ritjes rijden geen olie lijken te verbruiken. Als ze dan een keer een lange rit doen, lijken ze ineens veel olie te gebruiken, terwijl in werkelijkheid alleen het water uit de olie verdwijnt (en daarmee het oliepeil fors kan zakken).
 
Bovenaan Onderaan