1.4 16v lpg g3 BBY motorcode

Heb een vraag.
Wanneer me motor warm is en dus tussen de 1500 tot 3000 toeren optrek.(alleen optrekken)
Hoor ik een licht tikkend geluid. en na 3000 toeren lijkt het weg.
Het geluid lijkt ook niet sneller te gaan draaien ofzo.
Auto is paar weken geleden voor apk geweest, en de monteur zei dat de motor netjes loopt.
De uitstoot was ook netjes.

Dit is alleen voor de geruststelling...:lezen:

Heeft trouwens week geleden een grote beurt gehad.
Olie,filters,bougies...
 

Cordoba

Forumguru
O jee, straks valt ie uit elkaar als je de bocht om gaat.:maakmegek:

Serieus: enig idee waar het geluid vandaan komt? binnen de auto, er buiten? Gek idee, maar zou het loszittend binnenwerk van een uitlaatdemper of de kat kunnen zijn?
 
Nou heb wel gezien dat de uitlaat er niet zo fris meer uitzag.(op de brug)
Was ook klein gaatje ergens bij een aansluiting mare was geen afkeur.
Zag bij de demper de beplating eromheen bijna los gerot was.

Kat kan idd ook tikken hoe kan ik dat checken of testen?
 

Cordoba

Forumguru
Lastig, ik weet niet of je bij stationair gas geven, het getik ook hoort? Als dat zo is, zou je kunnen proberen of je het op een brug kunt opwekken en dan kijken of je de oorzaak kun vinden (dus één in de auto om gas te geven, de ander er onder om te luisteren waar het geluid precies vandaan komt, bij voorkeur met paar vuurvaste handschoenen aan: dan kun je bij het optreden van het getik de uitlaat ter plekke vastpakken om te zien of dat verschil maakt in geluid.

Overigens hoeft een los binnenwerk in een uitlaatdemper, niet te wijzen op een oude verroeste uitlaat. Ik heb het ooit gehad bij een nagelnieuwe auto, dat na 3-4 maanden ik bij een bepaald toerental een rammeltje had. Na lang zoeken bleek dat een los tussenschot in de middendemper. (onder garantie uitlaat vernieuwd, oorzaak was een slechte las in de productie van de uitlaat)

Overigens de kat, misschien dat je als de auto op de brug staat wat aan de uitlaat kunt rammelen om te zien of het binnenwerk van de kat los is.

Ik heb overigens ook een BBY en ken het tikkende geluid niet, heb je al geprobeerd of ie het ook doet als je op benzine rijdt?
 

Bakkertje

Forumguru
Hebben ze tijdens de beurt andere olie gebruikt dan die erin zat? Het zouden de klepstoters wel eens kunnen zijn, die gaan tikken bij verkeerde olie.
 
Heb geen documentatie welke olie erin heeft gezeten.
Heb de beurtje zelf gedaan. en heb de normale olie wat voorgeschreven staat erin gedaan. longlife nog wel....

Als ik gas geef bij 1500 tot 3000 toeren hoor je het tikken.
En als ik geen gas geef hoor je de motor netjes draaien.
Vind dit type blok stationair als een diesel klinken mare dat had me golf 4 1.6 16v ook....
 

Joske

Forumguru
ik hoor het getik wel heel duidelijk, want als je ontkoppelt verdwijnt het getik. Klopt é?

vooral op de parking hoor ik het.
 

Cordoba

Forumguru
Ik hoor het getik ook niet, wel valt me op dat de motor een behoorlijke 'roffel' produceert, het neigt een beetje naar het geluid van oude luchtgekoelde motoren, en dat herken ik niet ten opzichte van mijn eigen auto.
 
Het meeste getik is als ik op die toerental zit.
En als ik gewoon stil sta en gas geef dan hoor ik het idd niet zo duidelijk, als dan dat ik rijd
 
Bovenaan Onderaan