1.2TDI is nu ook te tunen - EGR klep wegschrijven

laagvlieger

Forumguru
Wel grappig om enkele verschillen op te merken op deze curves. In hoeverre ze te vergelijken zijn met elkaar, want een andere rollenbank geeft wellicht ook andere waarden ... En de ene auto is de andere niet. Dus echt betrouwbaar vergelijkingsmateriaal heb je hier niet.

De curve van Vagtechniek lijkt bijvoorbeeld de mooiste. Echter is er veel minder vermogen en koppel bij lage toerentallen dan bij de andere 2 tuners.
 

Chatslet

Forumguru
Dit is heel goed nieuws. Vooral de optie om de roetfilter ook maar meteen te verwijderen is interessant want die kan ook flink geld kosten als je die moet vervangen. Ik heb lang niet aan chiptuning gewild omdat de EGR niet mee kon maar dit is voor mij doorslaggevend. Zijn er al mensen met een groepsactie bezig?
 

Cordoba

Forumguru
@laagvlieger Soms wordt bewust bij lage toerentallen het koppel beperkt, om bijv. wielspin te beperken, sommige tuners doen dit alleen bij lagere versnellingen. Als een tuner het koppel bij lage toerentallen beperkt in de lagere versnellingen, dan heb je dus een andere curve in bijv. de 2e versnelling dan in de 5e versnelling.

Vagtechniek en JD hebben hetzelfde merk en type rollenbank, dus de verschillen tussen hun uitdraaien zullen vooral komen door instellingen van de meetbank en door de persoon die de meting uitvoert.
 

CDK

Forumguru
Zijn er al mensen met een groepsactie bezig?

VVT in Marum is het voordeligst, als je daar deze maand (02-2017) een afspraak maakt en aangeeft lid te zijn van dit forum dan krijg je voor 350,- een tuning op maat, schrijven ze de EGR weg en krijg je een vermogensrapport mee naar huis.
 

laagvlieger

Forumguru
@laagvlieger Soms wordt bewust bij lage toerentallen het koppel beperkt, om bijv. wielspin te beperken, sommige tuners doen dit alleen bij lagere versnellingen. Als een tuner het koppel bij lage toerentallen beperkt in de lagere versnellingen, dan heb je dus een andere curve in bijv. de 2e versnelling dan in de 5e versnelling.

Klinkt aannemelijk, zeker bij grote vermogens. Alleen weet ik niet in hoeverre dat voor deze motor van toepassing is. Ook na de tuning is het resultaat nog 'bescheiden'. Maar volgens mij testen ze op een rollenbank altijd in de hogere versnellingen.

Vagtechniek en JD hebben hetzelfde merk en type rollenbank, dus de verschillen tussen hun uitdraaien zullen vooral komen door instellingen van de meetbank en door de persoon die de meting uitvoert.

Als deze tuners zelf hun software schrijven, of aanpassen naargelang hun ervaringen met VAG motoren, dan zal het grootste verschil misschien wel in hun software zitten.
 

Cordoba

Forumguru
@laagvlieger Buiten ervaring en kennis, wordt de uiteindelijk software om te chippen ook vaak aangepast op de vraag van de klant. De ene klant wil maximaal vermogen, en bij benzinemotoren wordt dan ook gechipt met bijv. brandstof met octaangetal 100 in de tank, een ander tankt euro 95 en wil dit blijven doen, en laat zijn motor ook daar op afregelen tijdens het chippen, en zo zijn er allerlei zaken die aangepast (kunnen) worden op verzoek van de klant.
 

dlmh

Senior Member
Ik ben dinsdag bij VAG Techniek geweest om mijn Fabia GL te laten tunen (OBD) en meteen de EGR weg te laten schrijven.

Mijn bevindingen:

- de laagfrequente brom bij lage toeren is helemaal weg
- minder vibraties in de auto
- het gebied tot 2000 toeren rijdt nu veel relaxter qua geluid en ietsje meer vermogen
- vanaf 2000 toeren merk je echt verschil
- de schakelindicator begint nu veel vroeger (45 km/h voor 4e versnelling, 58 kmh voor 5e)
- verbruik is wat afgenomen (nu 3,9 liter op 100km bij 100 km/h + file waar ik dan eerst 4,2 / 4,3 haalde),
- 50 in 4e versnelling en 70 in 5e is nu geen probleem meer

Enige wat ze helaas niet konden verhelpen was een rammeltje dat achter het dashboard lijkt te komen en met name hoorbaar is tijdens optrekken. Bij constante snelheid is het nagenoeg weg. Het lijkt wel minder te zijn geworden nu het motor wat rustiger klinkt dus dat sterkt mijn vermoeden dat er iets plastic lossig zit en meetrilt.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Ik ben dinsdag bij VAG Techniek geweest om mijn Fabia GL te laten tunen (OBD) en meteen de EGR weg te laten schrijven.

Mijn bevindingen:

- de laagfrequente brom bij lage toeren is helemaal weg
- minder vibraties in de auto
- het gebied tot 2000 toeren rijdt nu veel relaxter qua geluid en ietsje meer vermogen
- vanaf 2000 toeren merk je echt verschil
- de schakelindicator begint nu veel vroeger (45 km/h voor 4e versnelling, 58 kmh voor 5e)
- verbruik is wat afgenomen (nu 3,9 liter op 100km bij 100 km/h + file waar ik dan eerst 4,2 / 4,3 haalde),
- 50 in 4e versnelling en 70 in 5e is nu geen probleem meer

Enige wat ze helaas niet konden verhelpen was een rammeltje dat achter het dashboard lijkt te komen en met name hoorbaar is tijdens optrekken. Bij constante snelheid is het nagenoeg weg. Het lijkt wel minder te zijn geworden nu het motor wat rustiger klinkt dus dat sterkt mijn vermoeden dat er iets plastic lossig zit en meetrilt.

Onder de 2000tr/min krijg deze nu verse lucht binnen ipv gedeelde uitlaatgassen van egr.
Gezien de turbo in dat gebied niet echt op boost komt kan je daar een lichte verbetering in bevinden.
Blijft nog altijd een 1200cc inhoud, met een 3000L heb je minder last in dat voorgebied waar de turbo nog niet aanwezig is.
Laagfrequente brom is direct merkbaar verschil als je egr afdopt. andere merken ook.
betere verbranding en ook mede door iets meer vermogen zal deze optimaal draaien.

succes ermee.
 

Chatslet

Forumguru
Zijn er ook al mensen die meteen de roetfilter hebben laten verwijderen? Ik vraag me af of je daar geen gedonder mee krijgt bij de APK? En wat nou als de dealer er even een software update overheen zet? Is dan meteen je tuning weg?
 

oco1979

Forumguru
Zijn er ook al mensen die meteen de roetfilter hebben laten verwijderen? Ik vraag me af of je daar geen gedonder mee krijgt bij de APK? En wat nou als de dealer er even een software update overheen zet? Is dan meteen je tuning weg?

Apk:roetmeting zou moeten volstaan zonder roetfilter. toch bij de 1.6 en 2.0,vermoed 1.2 ook wel.
Dealer update is je tuningsoftware weg.
 

dlmh

Senior Member
@Chatslet VAG Techniek heeft bij mij meteen de software geupdate naar de laatste versie. Als ik naar de dealer zou gaan om de Faab te laten afmelden bij de RDW (voor de sjoemelsoftware) zullen ze deze waarschijnlijk gewoon direct afmelden zonder nogmaals de software te installeren.
 

frusty83

Senior Member
@dlmh dat is goed om te weten. De skoda dealer heeft de update pas in het 3kwartaal voor de 1.2. Zaten hier nog extra kosten aan vast?
 

dlmh

Senior Member
@frusty83 nee, was gratis in combinatie met tune. Ik weet niet exact welk versienummer, maar het was in ieder geval minstens 1 versie nieuwer dan sjoemelsoftware update.
 

dlmh

Senior Member
Ervaringen na een kleine week en 500 kilometer verder:

- verbruik is nog steeds ietsje minder, maar het wisselt een beetje. Ik schat dat het hooguit 0,2 liter / 100km zal schelen. Nou hield ik er sowieso al een zuinige rijstijl op na, dus wellicht dat dit voor anderen meer zal schelen.

- ik merk met name dat stukken in de stad nu veel meer ontspannen rijdt en het motortje veel mooier draait. Toename in vermogen tot 2000 is aanwezig, maar minimaal.

- op basis van de opmerking van @oco1979 die meeste van bovenstaande toedicht aan het dichtzetten van de EGR zou dit voor mij eigenlijk al voldoende zijn geweest en is die tune een leuke bonus. Boven de 2000 toeren is het namelijk wel echt een vlot motortje, maar dat was voorheen ook al niet zo'n hekel punt.

Verder heb ik het rateltje uiteindelijk kunnen herleiden naar de sierkap/afdekplaat van de motor. Als ik op de hoek druk waar het oliedop zit dan hoorde ik al veel minder vibraties. Ik heb de kap verwijderd en dit is werkelijk een verademing. Er is nog steeds wel iets te horen bij optrekken, maar het is 10x minder dan voorheen. Het is dan ook niet uitgesloten dat de sierkap slechts fungeerde als klankkast, dus wellicht moet ik de werkelijke bron nog vinden.
 

oco1979

Forumguru
Ervaringen na een kleine week en 500 kilometer verder:

- verbruik is nog steeds ietsje minder, maar het wisselt een beetje. Ik schat dat het hooguit 0,2 liter / 100km zal schelen. Nou hield ik er sowieso al een zuinige rijstijl op na, dus wellicht dat dit voor anderen meer zal schelen.

- ik merk met name dat stukken in de stad nu veel meer ontspannen rijdt en het motortje veel mooier draait. Toename in vermogen tot 2000 is aanwezig, maar minimaal.

- op basis van de opmerking van @oco1979 die meeste van bovenstaande toedicht aan het dichtzetten van de EGR zou dit voor mij eigenlijk al voldoende zijn geweest en is die tune een leuke bonus. Boven de 2000 toeren is het namelijk wel echt een vlot motortje, maar dat was voorheen ook al niet zo'n hekel punt.

Verder heb ik het rateltje uiteindelijk kunnen herleiden naar de sierkap/afdekplaat van de motor. Als ik op de hoek druk waar het oliedop zit dan hoorde ik al veel minder vibraties. Ik heb de kap verwijderd en dit is werkelijk een verademing. Er is nog steeds wel iets te horen bij optrekken, maar het is 10x minder dan voorheen. Het is dan ook niet uitgesloten dat de sierkap slechts fungeerde als klankkast, dus wellicht moet ik de werkelijke bron nog vinden.

:thumbsup: zie wel dat ik geen zever vertel he van egr in laag toerengebied :D.

Bij me camper ook laten doen en zoals je hier ook vermeld is het een kleine wijziging maar een aangename ervaring.
Zo zie je maar wat het doe zo egr-klep, frustratie weg met die handel.
 

henriant

Nieuw lid
@dlmh wbt het rammeltje. Dat had ik ook bij mijn greenline.
Het was bij mij toen het voetje van het luchtfilterhuis. Even wat extra rubber er tussen en hij heeft nooit weer gerammeld.
 
Bovenaan Onderaan