1.2TDI is nu ook te tunen - EGR klep wegschrijven

Spierings

Forumguru
@frusty83 Vvt doet volgens mij gewoon een standaard chiptunen en controleerd op de rollenbank of de vermogens curve vloeiend verloopt, dit is in mijn ogen echt iets anders als een chip op maat waar er nog iets meer naar wens wordt getuned..
 

frusty83

Senior Member
Even kopie paste uit de mail :D @Spierings


Bij ons is het dus niet zo dat er een aangekocht bestandje in komt en er daarna geen aanpassingsmogelijkheden zijn, wij schrijven alles zelf en op maat voor uw auto.
We zijn hier ongeveer 1 tot 1,5uur mee bezig. Na het werk op de vermogensbank gaan we altijd een stuk rijden met de auto.

Met uw auto halen we ongeveer 100pk en 220nm.


Vandaar mijn veronderstelling dat de chip op maat is. Maar als jij zegt dat dit niet zo in verandert dit wel natuurlijk, ervaring?
cid:part8.AC787DB3.5A9E0584@vanvught-tuning.nl
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
wij schrijven alles zelf en op maat voor uw auto.
Dat zal toch wel per type auto(-motor) zijn?
Ik wil veel geloven, maar niet dat ze voor elke individuele klant met bv. een 1.2TDI weer helemaal opnieuw beginnen met een leeg scherm.

Dus, of het nou is aangekocht of speciaal zelf ontwikkeld - na de eerste keer toegepast te zijn, is het feitelijk stalsnog standaardsoftware voor een bepaald type motor geworden.
Dat er in die standaardsoftware nog een paar mogelijkheden zijn om bepaalde parameters aan te passen omdat wellicht de ene motor van een bepaald type toch niet helemaal 100 procent identiek is aan een andere van hetzelfde type (door verschillende gebruiksomstandigheden of zo) bewijst m.i. ook niet zo veel. Sterker, ik acht het niet onmogelijk dat dit dezelfde software toepasbaar maakt voor meerdere vergelijkbare motortypen - dus a.h.w. nog meer 'standaard' wordt...
 

Spierings

Forumguru
@frusty83 heb zelf geen ervaring met vvt, wel met vagtechniek..
Heb zelf gewoon een standaard chip van hun in mijn tsi

Op hun site kreeg ik alleen te lezen dat ze doen rollen en niet specifiek iedere wagen apart op maat doen tunen.. Het is ook maar hoe je het bekijkt, zij zullen ongetwijfeld eerst het door hun ontwikkelde map erop zetten en dan controleren of deze goed is of nog aangepast moet worden... Het is maar net hoeveel tijd ze hieraan besteden.. over het algemeen krijg je met maatwerk ook een fractie meer vermogen dan met de standaard chip.
 

frusty83

Senior Member
Dit is enkel wat ik kreeg als antwoord in de mail. Ik twijfel ook of het echt maatwerk is. Qua prijs scheelt het ook veel.

Heb vagtechniek ook maar even een email gestuurd met de vraag of het uitschrijven van de egr erbij zit, die info mis ik nog.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
EGR wegschrijven is gratis in combinatie met chiptuning bij Vagtechniek @frusty83

=== VANAF NU BESCHIKBAAR: Chiptuning & Maattuning 1.2TDI 75pk (Delphi DCM3.7 motorcomputer) ===

De mogelijkheden zijn:
Chiptuning 100pk/220nm 429,- euro incl btw
Maattuning 105pk/240nm incl afstelling op de rollenbank 579,- euro incl btw

Verdere opties mogelijk:
- EGR wegschrijven GRATIS icm chiptuning, of losstaand 249,- euro incl btw
- DPF en EGR wegschrijven 100,- euro incl btw extra icm chiptuning, of losstaand 249,- euro incl btw

 

frusty83

Senior Member
@Joske thx voor de info, binnenkort maar een afspraak maken. Misschien zijn er meerdere gegadigden en kunnen wij een kleine groepsbuy organiseren en daarmee misschien wat korting regelen :D
 

Joske

Forumguru
Misschien zijn er meerdere gegadigden en kunnen wij een kleine groepsbuy organiseren en daarmee misschien wat korting regelen :D
niets houdt u tegen een lijstje te beginnen ;)

Vagtechniek staat zeker open voor zo een voorstellen, wel met Lucas bespreken.
 

ABruintje

Senior Member
Ik volg dit topic en heb zelf ook wat informatie ingewonnen die ik graag deel.

Ik wil geen reclame maken maar ik heb mail contact gehad met vagtechniek en vvt:

De een kost 575 (vagtechniek) voor een chip op maat en de ander 390 (vvt) Vind ik persoonlijk nog al een verschil en beiden zijn geen onbekende op het gebied van chiptuning.

Bij beide tuners wordt direct de egr ook uitgeschreven. :D

Enkel wat mij nu persoonlijk tegenhoudt is het feit dat de updaten van de 1.2 nog op zich laat wachten. Ik heb begrepen dat dit niet verplicht is maar op een of andere manier wil ik toch dat vinkje omdat ik bang ben dat als je nu weigert het misschien in de toekomst geld kan gaan kosten of misschien zelfs niet door de Apk... Wie zal het zeggen?

Ben wel benieuwd naar de eerste bevindingen van de chiptuning.

De update is niet door de RDW verplicht dus kan het ook nooit een apk afkeur zijn.
En waarom denk je dat het extra geld gaat kosten ?
Ik zit bij een lokale garage en die gaat mij echt niet meer geld vragen omdat ik de update niet heb.

Ik ga niet updaten, vind dat er niet genoeg onderzoek is gedaan naar wat de gevolgen zijn van de update.
En als mijn EGR eraan zit te komen laat ik hem wegschrijven.
 

frusty83

Senior Member
Inderdaad in overleg met ;)

Misschien dat ze toch de apk eisen gaan aanscherpen. Je weet het nooit vandaar een aanname van mijn zijde. Maar mooi dat het niet verplicht is ;)
 

Green

Actief lid
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken ,om voor volgende week zaterdag een afspraak te maken voor tuning bij VVt in Marum (Groningen ), aangezien dat in mijn geval bijna een thuis wedstrijd is.(30km)
Begreep van eerdere berichten over vvt dat zei eerst ook een hogere tarief hadden voor deze tuning. Volgens mij eerst ook zo,n €500,- en nu tuning incl wegschrijven egr €399,-

Aangezien mijn auto de laatste regelmatig een brandend spiraal lampje laat zien, en dan wegvallen vermogen,en ik weinig belang heb bij een nota van zo,n €1000,- voor vervanging egr etc.
Lijkt het mij de gok wel waard om voor €190 de egr te laten wegschrijven ,en ik overweg nog of ik ook nog evt de extra PK/koppel interessant vindt.

De afspraak staat in iedergeval gepland voor volgende week zaterdag,ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen:dankje:mag het hele traject aanwezig zijn ,dus ook reuze interessant.
 

frusty83

Senior Member
Begrijpelijk, thuis wedstrijd, wel benieuwd naar je bevindingen en als je de auto laat chippen hoe dit in zijn werk is gegaan ook qua maatwerk waar wat onduidelijkheden over bestaan.
 

Green

Actief lid
Onderstaand reactie via mail verkeer VVT.
:yeehaa::yeehaa:


Indien u de auto getuned wil hebben dan gaan we als volgt te werk:

We meten de auto eerst origineel op de vermogensbank en controleren hierbij een aantal waardes zoals turbodruk, raildruk, nokkenaspositie, uitlaatgastemperatuur en luchtmassameter.
Vervolgens halen we de software uit de ECU (motorregelapparaat) en gaan we deze aanpassen. We werken dus altijd op basis van de originele software van uw auto.
Als de software klaar is schrijven we deze in de ECU en meten we de auto op de vermogensbank. Wederom controleren we een aantal technische waardes.
Als we na de eerste keer aanpassen niet tevreden zijn dan passen we de software nogmaals aan met als doel een zo fijn en soepel mogelijk rijdende auto te creëren.

Ook schrijven we de EGR kosteloos weg. De EGR laat normaal een gedeelte van de uitlaatgassen terug de motor in stromen, dit doen de fabrikanten om de NOx uitstoot laag te houden wat weer van invloed is op het brandstoflabel. In de uitlaatgassen van een diesel zitten roetdeeltjes, deze roetdeeltjes gaan dus ook terug de motor in. Deze roetdeeltjes vervuilen de motor ernstig, om deze reden schrijven we de EGR dus weg en zetten we de klep softwarematig dicht. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de APK.

Bij ons is het dus niet zo dat er een aangekocht bestandje in komt en er daarna geen aanpassingsmogelijkheden zijn, wij schrijven alles zelf en op maat voor uw auto.
We zijn hier ongeveer 1 tot 1,5uur mee bezig. Na het werk op de vermogensbank gaan we altijd een stuk rijden met de auto.

Met uw auto halen we ongeveer 100pk en 220nm.

Kosten:

Normale prijs voor chiptuning voor uw auto is €390,- incl btw en rollenbank met uitdraai.
Enkel de EGR uitschrijven kost €190,- incl btw.
(alle prijzen zijn incl btw en montage, u kunt kosteloos een leenauto mee krijgen)
 

Spierings

Forumguru
@Green misschien toch verstandig om vooraf eens te kijken wat er storing geeft. Zou vervelend zijn als dit de egr niet is en deze hierdoor niet goed getuned kan worden.. persoonlijk zou ik met een egr storing ook de egr afdoppen, dit omdat je bij een defect niet zeker weet of deze open blijft staan...
 

Wouter1

Forumguru
@Green. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Ik heb wel nog een vraag: Heeft de egr-klep nog een functie tijdens regenereren van het roetfilter? En als dit zo is blijft de regeneratie van het roetfilter dan goed werken?
 

oco1979

Forumguru
spierings, wouter1 goeie vraag.

Egrklep kan inwendig afgebroken zijn en blijven openstaan,afdoppen die handel na software aan gepast te hebben.

Bij de 1.6TDI siemens is deze mogelijk zonder problemen dpf regeneratie.

Lang niet mogelijk geweest, wat ik altijd raar heb gevonden.

Was tegen uitlaattemperatuur die te hoog kon worden.

lijk me sterk dat de egr het enigste veiligheidsysteem zou zijn voor te hoge temperatuur.

Dan is dat een zeer primitiefsysteem :pieker:

denk dat ze het proces en de veiligheidssysteem nog niet 100procent door hadden:lezen:
 

laagvlieger

Forumguru
Er zijn nu verschillende bekende tuners die chiptuning aanbieden voor de kleinste TDI.
Hieronder een overzicht ...

Van Vught Tuning: 100 pk en 225 Nm voor 390 euro (inclusief uitdraai rollenbank en wegschrijven EGR)

15541584_1333786946655322_2216112540929041402_n.jpg



VAGtechniek:
Stage 1: 100 pk en 220 Nm voor 429 euro (inclusief wegschrijven EGR)
Stage 2: 105 pk en 230 Nm voor 579 euro (inclusief uitdraai rollenbank en wegschijven EGR)


1_2TDI-CR-75pk-Maattuning.jpg




JD-engineering: 105 pk en 240 Nm voor 599 euro (inclusief wegschrijven EGR)

12-TDI-JDengineering2.png
 
Laatst bewerkt:

frusty83

Senior Member
Mooi overzicht, vanwaar de term "ze claimen" bij VVT? Leest een beetje negatief vooral omdat het bij VAG en JD niet staat.

Kan misschien aan mij liggen natuurlijk:pardon:.
 
Bovenaan Onderaan