1.2 TSI stage 2

Noord26

Forumguru
Het is maar net hoe je een motor belast of hij echt eco kan zijn of niet. Een klein motortje kan zo maar eens meer gaan verbruiken als je denkt als hij wat belast wordt..

Om even een vergelijk te geven:
- onze oude Fabia Combi GL (1.2 Tdi) liep na 45-50Dkm met een gemiddelde van 1:18,9. Die is ook onder handen geweest bij JD. Dat scheelde nogal met de fabrieksopgave van 1:29,6. We reden er echt niet snel mee. Normaal in onze optiek. Verbruik met of zonder tuning merkte wij geen verschil in.
- de huidige SuperB heeft een opgegeven verbruik van 1:13,3. En afhankelijk van de rijstijl blijkt daar in de praktijk tussen 1:11,5 en 1:14,5 uit te komen. Afhankelijk van de rijstijl en trajecten die afgelegd worden. Rondom de fabrieksopgave dus en zonder moeite zelfs zuiniger als fabrieksopgave is geen probleem. (Dat was een utopie bij de GL.)

Kortom, ga je een kleiner motortje ook meer belasten neemt het verbruik waarschijnlijk respectievelijk meer toe in verhouding met het normale verbruik van een grotere motor die zwaarder belast wordt. Als je een 'eco' motor ook echt hebt gekocht om zuinig te laten zijn moet je het blok wel respecteren. Het is gewoon in je eigen handen, euhm.. je rechtervoet bedoel ik. Een 'eco' blok kan zeker een stuk zuiniger zijn in verbruik als een groter/sterker blok, maar als je ermee op de de Ring gaat heeft dat niets te maken met 'eco'.

:)

FabiaTsi

Senior Member
@Noord26

Het hangt allemaal af van het gebruik zoals ik eerder al zei. En ik heb hem niet gekocht om eco te rijden zoals hiervoor eveneens vermeld.

Op de Ring verbruikt ie 11 l/100 km, als ik even oplet kan ik makkelijk onder de zes liter raken. Dat spreekt me zo aan in m'n auto.

On topic nu: niemand enige ervaring verder met een decat in een TSI?

Rosinfield

† In Memoriam
Er zullen wel commerciële motieven aan ten grondslag liggen, maar dat zoiets überhaupt wordt toegestaan, lijkt me vanuit overwegingen van veiligheid erg onverstandig

Canon-Eye

Forumguru
Toch maar een aanhangertje met IBC langs de baan zetten en dan maximaal om de 2 ronden volgooien, dan kun je in elk geval telkens 1x een volle rondetijd met vliegende start klokken...

Spierings

Forumguru
Om op de tuning terug te komen..

Denk dat het voor de winst die je zal krijgen maar beperkt zal zijn voor het geld wat het kost.
Want je moet dan denken aan een chip op maat inclusief het weg schrijven van de kat en de downpipe en uitlaat zal grotendeels op maat gemaakt moeten worden.

Mogelijk wordt het weg schrijven van de kat wat lastiger omdat je bij sommige van deze motoren een externe tuningbox hebt waarbij je dit naar mijn weten niet kan..

FabiaTsi

Senior Member
@spierings

Ik heb een ecu-tuning, geen box.

Het is inderdaad de vraag of het de moeite zal zijn. Een Belgische tuner biedt wel reeds een stage2 aan op de 1.2 TSI: http://www.br-performance.be/en-be/...2749-fabia/2750-2007/3711-1-2-tsi/?stage=4344

Daar lees ik een verschil van 10 pk een 25 NM. En hij maakt enkel de katalysator leeg, installeert geen downpipe.

De volledige lijn van Supersprint levert standaard al 7 à 8 pk extra en ongeveer 5nm extra:

432190_325222104188213_1530202237_n.jpg

Spierings

Forumguru
Een leeg gemaakt kat in in mijn ogen geen tuning omdat het nog geen optimale doorstroming geeft.

Als je toch de kat look wilt houden kun je hem het beste open slijpen en er een pijp in lassen.

De vraag is of die 10 pk niet gewoon komt door een andere afstelling, bij jd heb je nu tenminste ook al 140 pk en bij die tuner alleen met de stage 2 kit.

FabiaTsi

Senior Member
Een leeg gemaakt kat in in mijn ogen geen tuning omdat het nog geen optimale doorstroming geeft.

Als je toch de kat look wilt houden kun je hem het beste open slijpen en er een pijp in lassen.

Bij mijn motor zit de kat op de turbo. De downpipe van Supersprint vervangt die kat en geeft een betere doostroming.

Spierings

Forumguru
Ik zou ook niet bij die andere tuner gaan. Dat is enkel een voorbeeld van een stage2. JD blijft m'n voorkeur behouden.

JD is dan wel een erg goede tuner, maar soms ook wel aan de dure kant. Voor een nieuwere auto maakt dat niet uit.

Heb mijn golf 2 TDI laten chippen bij VAGtechniek, dit was inclusief wegschrijven van de startblokkering.
Koste ook maar 350 maar de service is daar ook top en voor een wat oudere wagen is deze tuning ook zeker goed.

Joske

Forumguru
ja maar Spierings.. dat is er ook eentje van over de grens é ;)

Uiteraard zullen er nog goede tuners zijn, ben ik helemaal van overtuigd. Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik die (totnutoe) nog niet echt in België gevonden heb?

FabiaTsi

Senior Member
Hoe dan ook, de evt verdere winst is de kosten niet waard. Neem aan dat je al op 98 rijdt?

Natuurlijk niet, ik rijd steeds naar Duitsland om daar 91 te tanken :tegek:

Serieus nu; aangezien de auto op LPG rijdt gebruik ik enkel benzine voor de snellere ritten/circuit. Steeds minimum 98 of 102 in Duitsland.

Bovenaan Onderaan