Noord26
Forumguru
Het is maar net hoe je een motor belast of hij echt eco kan zijn of niet. Een klein motortje kan zo maar eens meer gaan verbruiken als je denkt als hij wat belast wordt..
Om even een vergelijk te geven:
- onze oude Fabia Combi GL (1.2 Tdi) liep na 45-50Dkm met een gemiddelde van 1:18,9. Die is ook onder handen geweest bij JD. Dat scheelde nogal met de fabrieksopgave van 1:29,6. We reden er echt niet snel mee. Normaal in onze optiek. Verbruik met of zonder tuning merkte wij geen verschil in.
- de huidige SuperB heeft een opgegeven verbruik van 1:13,3. En afhankelijk van de rijstijl blijkt daar in de praktijk tussen 1:11,5 en 1:14,5 uit te komen. Afhankelijk van de rijstijl en trajecten die afgelegd worden. Rondom de fabrieksopgave dus en zonder moeite zelfs zuiniger als fabrieksopgave is geen probleem. (Dat was een utopie bij de GL.)
Kortom, ga je een kleiner motortje ook meer belasten neemt het verbruik waarschijnlijk respectievelijk meer toe in verhouding met het normale verbruik van een grotere motor die zwaarder belast wordt. Als je een 'eco' motor ook echt hebt gekocht om zuinig te laten zijn moet je het blok wel respecteren. Het is gewoon in je eigen handen, euhm.. je rechtervoet bedoel ik. Een 'eco' blok kan zeker een stuk zuiniger zijn in verbruik als een groter/sterker blok, maar als je ermee op de de Ring gaat heeft dat niets te maken met 'eco'.

Om even een vergelijk te geven:
- onze oude Fabia Combi GL (1.2 Tdi) liep na 45-50Dkm met een gemiddelde van 1:18,9. Die is ook onder handen geweest bij JD. Dat scheelde nogal met de fabrieksopgave van 1:29,6. We reden er echt niet snel mee. Normaal in onze optiek. Verbruik met of zonder tuning merkte wij geen verschil in.
- de huidige SuperB heeft een opgegeven verbruik van 1:13,3. En afhankelijk van de rijstijl blijkt daar in de praktijk tussen 1:11,5 en 1:14,5 uit te komen. Afhankelijk van de rijstijl en trajecten die afgelegd worden. Rondom de fabrieksopgave dus en zonder moeite zelfs zuiniger als fabrieksopgave is geen probleem. (Dat was een utopie bij de GL.)
Kortom, ga je een kleiner motortje ook meer belasten neemt het verbruik waarschijnlijk respectievelijk meer toe in verhouding met het normale verbruik van een grotere motor die zwaarder belast wordt. Als je een 'eco' motor ook echt hebt gekocht om zuinig te laten zijn moet je het blok wel respecteren. Het is gewoon in je eigen handen, euhm.. je rechtervoet bedoel ik. Een 'eco' blok kan zeker een stuk zuiniger zijn in verbruik als een groter/sterker blok, maar als je ermee op de de Ring gaat heeft dat niets te maken met 'eco'.
