0W40: verkeerde olie?

oscar2

Nieuw lid
Dank je wel LenK voor de verwijzing naar het artikel over de (on)zin van het olieverversen. Wat is waarheid? Ik denk, dat onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek het gelijk moet kunnen aantonen! Wie neemt de handschoen op?
Uit deze discussie en de reacties heb ik een paar dingen geleerd. In ieder geval het olieniveau op peil houden (maar dat weet zelfs een kind!); wél het oliefilter regelmatig vervangen (en dat wist ik nog niet) en voor de rest het risico maar nemen. Want de mannen uit het vak hierboven wijzen wel op het risico van een in de soep gelopen motor, maar bewijzen daarvoor laten ze achterwege. En dat maakt hun verhaal zwak(ker).
 

purk

Senior Member
Ik ben wel van mening dat wij inderdaad te vroeg verversen, maar dit geld alleen voor mensen die veel kilometers maken op de snelweg en de motor niet zwaar belasten. ( hoge snelheden en/of caravan rijden )

een ding staat vast,

Alle motoren vervuilen inwendig en daardoor ook de olie.

Dit komt door veel koude starts te maken, motoren zwaar te belasten, te laag olie peil,( olie wordt te heet en verbrand waar door koolafzetting) niet warm rijden, korte stukjes te rijden.

Dit zorgt ervoor dat de motorolie sneller dik wordt en dit kan er voor zorgen dat de zeef die aan je oliepomp zit dicht gaat zitten en daardoor kan de oliepomp de olie niet meer kan aanzuigen, waardoor je geen smering meer hebt en dus je motor kapot loopt.

een verversing van 30.000 kilometer lijkt mij een mooi gemiddelde, rij je weinig of belast je een motor zwaar.
Dan zou ik het eerder olie verversen.

Rij je normaal en veel lange afstanden dan zou ik later olieverversen.

Even helemaal afhankelijk van wel of geen fabrieks garantie meer.
 
Ik ben wel van mening dat wij inderdaad te vroeg verversen, maar dit geld alleen voor mensen die veel kilometers maken op de snelweg en de motor niet zwaar belasten. ( hoge snelheden en/of caravan rijden )

een ding staat vast,

Alle motoren vervuilen inwendig en daardoor ook de olie.

Dit komt door veel koude starts te maken, motoren zwaar te belasten, te laag olie peil,( olie wordt te heet en verbrand waar door koolafzetting) niet warm rijden, korte stukjes te rijden.

Dit zorgt ervoor dat de motorolie sneller dik wordt en dit kan er voor zorgen dat de zeef die aan je oliepomp zit dicht gaat zitten en daardoor kan de oliepomp de olie niet meer kan aanzuigen, waardoor je geen smering meer hebt en dus je motor kapot loopt.

een verversing van 30.000 kilometer lijkt mij een mooi gemiddelde, rij je weinig of belast je een motor zwaar.
Dan zou ik het eerder olie verversen.

Rij je normaal en veel lange afstanden dan zou ik later olieverversen.

Even helemaal afhankelijk van wel of geen fabrieks garantie meer.



daarom heeft volkswagen VOI in het leven geroepen.

en als je aanzuig buis verstopt zit gaat het ook niet helemaal goed,
olie zeef vervuilt dermate,

kortom gewoon olie verversten anders na je net zo goed ook je olie filter buiten werking stellen waarom filteren als je het toch niet vervangt ?

want op den duur doet die ook niks meer je wil niet weten hoe somige olie filters er naar 30.000 km er uit zien.
 

purk

Senior Member
Ik weet van mij eigen dat ik slecht ben in Nederlands en schrijven, maar af en toe een leesteken gebruiken kan geen kwaad.

Lees je eigen verhaal ook eens terug!

Dit is alleen maar positieve bedoeld.
 

Gieliovd

Forumguru
Oscar het is hier een forum waar een ieder een mening en kennis heeft, je hoeft het niet te geloven en wij hoeven niet altijd alles met volledige studies te onderbouwen (sommigen vinden van wel en lopen goed bedoelende mensen af te zeiken) dus dat zul je niet altijd treffen. Het is kennis, ervaring, weetjes etc, waarnaast een pak pure logica en voerenverstand.

Zoals hier ook al staat vermeld kun je er niet om heen dat de olie verouderd en dus ververst moet worden. Nouja, jij moet het niet, maar wil je de smering optimaal houden is het technisch noodzakelijk, laat ik het zo stellen.

Noot: als iemand oliefilters ververst, dan gaat de olie ook mee in de wissel, anders is het ook zo krom.
 

oscar2

Nieuw lid
Vandaag in de meest recente Autovisie een verhaal pro en een verhaal contra olieverversen gelezen. Pro was geschreven door Mercedes Nederland; contra door de oude baas van Castrol. Pro gaf open en eerlijk toe, dat olieverversen gebaseerd is op aannames. En reken maar, dat die aannames super veilig zijn met ongelofelijk ruime marges! Ten eerste om zich als autofabrikant zo veel mogelijk in te dekken tegen schadeclaims gedurende de garantietijd (op kosten van de koper wordt de olie ververst; nota bene!), maar ook wegens het onderhouden van prettige contacten met olieleveranciers (m'n zoon zei laatst: pa, automotoren worden om de olie heen gebouwd. Wat kan hij dat toch mooi zeggen, dat joch van me.). De consument trekt toch wel de portemonnee, weten ze!
Contra schreef ook over die aannames en toonde feilloos aan, dat dát de zwakke plek is in het verhaal van de fabrikanten. Overigens zei contra ook: om wille van de garantie toch maar in die periode olie verversen, al is het onzin. En ook: plaats een chip op het uiteinde van de peilstok, die de zuurtegraad meet. Verzuurde olie komt eigenlijk niet gauw voor, maar áls olie verzuurt, is er een goede reden te verversen! En ten slotte: houd het oliepeil goed in de gaten en vul tijdig bij! In vrijwel alle gevallen is er weer voldoende verversing via bijvullen.
Overigens meldde geen van beide artikelen iets over de relatie tussen oliekwaliteit en gebruikte brandstof (benzine, diesel of lpg), op biobrandstof na. Dat schijnt de olie erg te vervuilen!
Waar zou je die chip eigenlijk kunnen om te zien of de olie te zuur is geworden?
 
Olie die vaak opwarmt en afkoelt gaat snel achteruit in kwaliteit. En slechte kwaliteit olie geeft slechte smering,
Dit kan gewoon niet goed zijn voor de bewegende delen.
(Probeer maar eens met je friteuse, zelfs als je er niets in bakt zal je duidelijk het verschil zien als de olie vaak opgewarmd werd.)

Ik denk dus dat je wel wat kan spelen als je veel kilometers en lange afstanden doet.
Als je korte afstanden doet moet je volgens mij toch uitkijken.
Stukken omwille van slechte smering kosten veel geld en zijn ook niet bepaald goed voor het milieu.

Een chip in de peilstok is misschien wel nuttig maar moet volgens mij wel meer meten dan enkel zuur en zoutgehalte.
(Viscositeit bijvoorbeeld).
 

LenK

Forumguru
Olie die vaak opwarmt en afkoelt gaat snel achteruit in kwaliteit. En slechte kwaliteit olie geeft slechte smering,
Dit kan gewoon niet goed zijn voor de bewegende delen.
(Probeer maar eens met je friteuse, zelfs als je er niets in bakt zal je duidelijk het verschil zien als de olie vaak opgewarmd werd.)
Synthetische motorolie is toch echt wat anders dan plantaardig frituurvet dacht ik zo. Zowel qua materie als qua kwaliteitsmaat (het een moet o.a. goed smeren en het ander mag geen ongezonde stoffen bevatten of smaak afgeven) zijn het 2 totaal verschillende stoffen.
Ik snap je punt maar deze vergelijking gaat mank.
 

Gieliovd

Forumguru
Een chip in de peilstok is misschien wel nuttig maar moet volgens mij wel meer meten dan enkel zuur en zoutgehalte.
(Viscositeit bijvoorbeeld).
Lijkt mij een uitstekende optie evenals een goede olietemperatuurmeter.

Hoe kun je middels een chip de viscositeit meten?
 
Bovenaan Onderaan