0W40: verkeerde olie?

oscar2

Nieuw lid
Vandaag heb ik, vanwege een te lage oliestand (pie-ie-iep; oranjelampje), olie bijgevuld. Ik dacht dat het 0W40 moest zijn, maar het blijkt 0W30 te moeten zijn. Hoe erg is dit?
 
niet hoeveel was het een litertje ?
is niet erg dat overkomt die wel is gewoon omdat longlife intervale zijn dat je dan met die olie zo lang je dope er in blijft zitten.
 

Gieliovd

Forumguru
Die waarden zijn respectievelijk de koude en warme viscositeitwaarden.

Vooral met dit weer moet het vrij weinig uitmaken.

Dat je verschillende merken loopt te mengen zou mij meer interesseren. Beetje dit, beetje dat... daar hou ik niet zo van. Voor je het weet heb je een Bloody Mary in je carter :)

Verbruikt hij olie? Lekker laten zitten.

Zo niet, ben je niet eens toe aan een verversing?
 

Exciter

Administrator
niet hoeveel was het een litertje ?
is niet erg dat overkomt die wel is gewoon omdat longlife intervale zijn dat je dan met die olie zo lang je dope er in blijft zitten.

Aan welke soort drank heb jij gezeten, toen je dit schreef?
Weet ik gelijk, waar ik van af moet blijven.:grin:
 

oscar2

Nieuw lid
Wat betreft verversing ben ik zelf af en toe daar best wel aan toe. Het verversen van de olie van de auto is een heel ander verhaal. Ik heb besloten, vanwege én de hoge kosten én de onzin/zin van olie verversen, dit niet meer te laten uitvoeren. Zo ongeveer per 15.000 km. moet er weer een liter bij en daar moet Octavia het maar mee doen.
 

Gieliovd

Forumguru
Het vervelende daarvan is dat je de auto zo wel om zeep helpt. Metaaldeeltjes bezinken en stijgen weer, oliesludge vormt, restanten vormen en blijven.... nee, liever zelf dan even de olie met warme motor aftappen en dan maar een keer een slokje meer erin gooien dan 1 liter.
 

LenK

Forumguru
Over wel of geen olie verversen kun je lekker discussieren.

Ik vond het wel opmerkelijk dat de vroegere topman van een oliemaatschappij verklaarde dat olieverversen onnodig is en dat hij het zelf niet doet: zie artikel

Bij de dunne olien 0w-- is het olieverbruik ook hoger, dus als je er tijdens de 30.000km onderhoudsinterval regelmatig een litertje bij moet gooien dan hou je de olie aardig vers.
 

Desperado

Forumguru
Het lijkt mij wel degelijk zinvol om af en toe te verversen.
Ik hoef nooit bij te vullen, dus er komt nooit verse bij.
Als ik dan ga verversen(1 keer per jaar, 10.000 km)dan is het pikzwart en zeker ook verontreinigd.
 

reeseend

Forumguru
Natuurlijk moet je niks, maar het is wel beter om je olie op tijd te verversen. Tevens moet je het oliefilter ook vervangen dus 2 vliegen in 1 klap. Beter 5 tientjes uitgeven aan beetje onderhoud dan een motor die niet zo prettig loopt.
Als je een beetje olie erbij gooit kan dat geen schade veroorzaken, maar blijf er geen jaren mee rijden.
 

purk

Senior Member
ik heb al meerdere malen gezien dat olie net zo dik als teer wordt als je het niet ververst, iedereen moet het zelf weten natuurlijk.

en zeker bij de 1.8 turbo motoren waar een keer de verkeerde olie in is gekomen.

Ik zou als ik die gene was die twijfelen over het nut van ole verversen, het niet meer doen!

Ik vind het namelijk ook veel leuker om motoren te vervangen dan een standaard beurt uit te voeren.
 

van_der_P

Senior Member
ik heb al meerdere malen gezien dat olie net zo dik als teer wordt als je het niet ververst, iedereen moet het zelf weten natuurlijk.

en zeker bij de 1.8 turbo motoren waar een keer de verkeerde olie in is gekomen.

Ik zou als ik die gene was die twijfelen over het nut van ole verversen, het niet meer doen!

Ik vind het namelijk ook veel leuker om motoren te vervangen dan een standaard beurt uit te voeren.

Maar een revisie is toch ook leuk, hoef je niet met die zware motor te zeullen. Uit de auto, in de auto. :1819::1819:
 
Bovenaan Onderaan