(07-2012) 1.8 TSI - Wat is jullie advies ?

De Stip

Forumguru
Mijn 1.8 TSI blok (in een Octavia EBL station van productie jaar 2010) begint helaas sinds enige tijd ook meer olie te verbruiken. Ik probeer het netjes bij te houden en zal eens kijken om de hoeveel km er 1 litertje bij moet en het dan bij dit artikel vermelden. Soms word ik verrast door een grote oranje oliekan op het display en dan zorg ik asap voor bijvullen van de motorolie.
Voor de rest is het een heerlijke auto en als je het peil gewoon in de gaten houdt, moet je er mijns inziens nog wel even mee kunnen blijven rijden en het olieverbruik, hoe lastig ook, op de koop toe nemen.

Overigens had ik verwacht dat je een blauwe walm of vette uitlaat (achterkamer) zou aantreffen met dit verbruik. Maar niets van dat al.
 

VAG-man

Forumguru
en omdat ik nu, voor ik ook maar iets koop, grondig onderzoek doe, heb ik gezocht naar recensies

Eén goede recensie zegt niks lijkt mij. Misschien is het zijn schoonzoon die angstvallig probeert een wit voetje te halen bij schoonpapa.
Er staan ook 3 hele negatieve recensies.

Er zijn hier diverse opties gegeven. Maak daar een keuze uit.
 

Arbadelli

Nieuw lid
Maar hoe zijn de 1.8 tsi motoren van de Skoda Superbs of Octavia's van 2015 en later?
En hebben die DSG bakken ook problemen? Net als Skoda Superb van 2012?
 

Arbadelli

Nieuw lid
Ik lees op de site van Hartog dat de turbo ook kapot kan gaan rond 150000 km

Turbo

De turbo is een lastig verhaal, de fabrikant zegt dat hij gemiddeld 150.000km. mee moet gaan, grote kans dat die van u aan het einde van zijn leven is. Wij hebben een speciale hybride-turbo in het programma, een origineel onderdeel, maar dan met diverse aanpassingen waardoor het lagerwerk sterker is, maar ook de flow verbetert en de turbo langer meegaat en meer vermogen kan leveren. Onder aan deze pagina leest u meer over deze optie (onder het AMT artikel)

De kosten hiervoor zijn ook weer 1500.
Maar aangezien onze Skoda ook 155.000 heeft gereden....

Hoor ik het graag van jullie.

Bedankt weer :)
 

VAG-man

Forumguru
Hartog is een gerenommeerd bedrijf die hoog aanzien heeft, maar natuurlijk ook graag wil verkopen.
Een turbo heeft zeker niet het eeuwige leven en kan bij elke kilometerstand kapot gaan.
Ze kunnen dus ook zeker veel meer dan de opgegeven 150.000km mee gaan.

Een gereviseerde turbo is al voor een paar honderd euro te vinden.

Het is nou eenmaal zo dat na aankoop van elke auto onvoorziene onkosten kunnen ontstaan. Je kunt hier rekening mee houden met de aanschaf of een auto met uitgebreide garantie kopen. In principe betaal je de garantie zelf, dus geld achter de hand houden is vaak voordeliger.
Ook kun je de auto op jou kosten vooraf laten keuren door een onafhankelijke instelling zoals Dekra of ANWB.

Succes met de keuzes.

Edit: lees nu dat je al een Skoda hebt met 155.000km. Waar maak je je druk om? Heb je momenteel grote problemen met de turbo? Zo nee, bespaar je de energie om je daar zorgen om te maken.

Tip: gebruik de zoekfunctie op dit forum. Er is zoveel geschreven over de TSI motoren en de DSG.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Heb het zelf wel gedaan, toen die olie begon te verbruiken en de toerenteller naald ging bewegen tijdens het rijden bij een kmstand van 30.000 meteen weg gedaan. Achteraf heb ik daar geen spijt van gehad want daarna kwamen alle verhalen los over olieverbruik.
Ik had deze opmerking van je gemist.
Weet je toevallig nog het kenteken van die auto, of heb je info die ons kan doen inzien dat we niet meer met een boog om die auto heen hoeven te lopen?
 

turboturbo

Forumguru
Ook kun je de auto op jou kosten vooraf laten keuren door een onafhankelijke instelling zoals Dekra of
ppv
ANWB.
Goede tip; echter houd er wel rekening mee dat een ANWB keuring geen zaken als olieverbruik of turbo slijtage kan bekijken.
Ik vraag me zelfs af of een compressie test wordt gedaan. Het is meer een soort APK keuring. ANWB geeft zelf ook aan dat ze verbogen gebreken niet zullen kunnen vinden.
 

VAG-man

Forumguru
TS is met zijn S2 gestrand?
Geen leven meer sinds maart.:fool:

Zou leuk zijn als je ons op de hoogte zou houden.
 
Bovenaan Onderaan