(07-2012) 1.8 TSI - Wat is jullie advies ?

Arbadelli

Nieuw lid
Hallo iedereen op het Skodaforum.

Wij zijn in het bezit van een Skoda Superb 1.8TSI met DSG-> Eerste afgifte Nederland 27-07-2012
Deze hebben wij gekocht in juni 2016 ( 95000km )en wij hadden hem bij deze garage "duur" verzekerd, maar zo hadden wij ook garantie op de Skoda ( Het betrof geen Skoda garage, overigens )
Een geluk dat wij dit gedaan hebben, want in mei 2017 ( 110000km )had de DSG het begeven en moest deze gereviseerd worden. Het duurde een paar weken, maar sindsdien hebben wij geen problemen meer met de DSG gehad.

Wel heeft onze Superb ook problemen met het olieverbruik en nu weten wij niet zo goed wat wij moeten doen. Hij ging steeds meer Olie verbruiken:

05-01-2018 - 1 liter op 3600 km (122000)
24-02-2018 - 1 liter op 2350 km
15-04-2018 - 1 liter op 3300 km
01-06-2018 - 1 liter op 3400 km (132000)
29-06-2018 - 0,4 ltr op 2000 km
25-07-2018 - 1 liter op 2500 km
31-08-2018 - 1 liter op 3000 km
08-10-2018 - 1 liter op 2650 km

15-11-2018 - 4,6 ltr + Oliefilter (145000)
06-12-2018 - 1 liter op 2000 km
02-01-2019 - 1 liter op 1100 km
28-01-2019 - 1 liter op 2211 km (150000)

De laatste maanden verbruikt hij toch aardig wat meer dan daarvoor en wij zijn hier niet blij mee.
Skoda vindt dat 1 liter olie op 1500 km moet kunnen, dus daar bereiken wij niet zo veel mee.
En aangezien hier al het een en ander over gezegd is, zal ik Skoda maar niet meer raadplegen, dat is slecht voor mijn hart en bloeddruk.

Nu hebben wij geïnformeerd om dit te laten repareren, op internet gezocht en gevonden. Voor € 2200 wordt het gerepareerd en zal het olieverbruik aanzienlijk minder zijn. Bij mijn eigen garage kost het € 6500.

Nu heb ik geïnformeerd bij een audi, vw, skoda en seat-monteur met eigen garage en die geeft aan dat hij bij Skoda heeft geïnformeerd en dat onze Superb van 2012 een nieuwere model motor er in heeft die het zuigerprobleem niet heeft. En dat het gewoon een auto is die redelijk olie verbruikt.

Om het probleem te achterhalen moet de motor open, met alle consequenties van dien. Want het openen alleen al kost aardig wat, maar mocht hier nog iets kostbaars gevonden worden. Dan ben je zo € 5000 kwijt.
Ook kunnen we er 5w40 olie in doen ( dus alle olie wisselen incl. oliefilter ) en dan wordt het hele motorblok gereinigd. Dit kan hij doen voor € 300,00.
Ik heb een garage benaderd, waar ik vroeger altijd met mijn auto naar toe ging, alleen is deze niet naast de deur, omdat we verhuisd zijn.
En deze geeft aan dat hij dit wel kan doen en het kost dan € 200 maar hij denkt dat het weinig oplevert.

Ik zit met mijn handen in het 'beetje' haar wat ik nog heb, want er vallen er steeds meer uit :(

Wat moet ik doen?
De olie wisselen en er 5W40 in doen, inclusief een reiniging? ( beide geven geen garanties, uiteraard, omdat ze zelf niet geloven dat dit hiermee opgelost wordt, overigens onderbouwen ze dit niet. )
Reparatie, zo ja wat zijn jullie ervaringen en waar kan ik dit laten doen voor een schappelijke prijs en een goed resultaat?
of gewoon door blijven rijden en af en toe een litertje olie er bij gooien. Of kunnen er dan andere problemen ontstaan?


Ik ben benieuwd jullie ervaringen en jullie adviezen!

Bedankt in ieder geval alvast :)
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou even een second opinion vragen bij oa Hartog Tuning.
Zij kunnen mogelijk vast al over de telefoon zeggen of dat de informatie van uw monteur-informant over dat uw motor al de aangepaste zuigerveren zou hebben, klopt of niet.

En verder advies vragen of zij er iets mee aan kunnen mocht het bij het open liggen van de motor, toch niet de zuigerveren zijn, en wat mogelijke scenario’s dan zijn met bijbehorende kosten?
 

Highway

Forumguru
Stel jezelf eens voor in de meet-en-greet deel, wordt wel gewaardeerd hier.

Er is op dit forum al veel geschreven over het olieverbruik met de 18 tsi. Via de search terug te vinden.

Zelf heb ik een 1.8tsi uit 2010. Geen olie zuiper (gelukkig). Er gaat 0W30 olie in, maar wel iedere 15000km. Toen ik mijn auto net had gekocht (ook met extra garantie) heb ik direct een olie flush uitgevoerd en de juiste olie erin gedaan.

Om er 5W40 in te gaan doen: dat is dikkere olie bij warme motor. Dikkere olie sijpelt niet zo makkelijk tussen de cilinderwand en olie schraapveer. Echter vloeit deze minder goed en zal de oliedruk mogelijk wat stijgen. Het probleem met de eerste generatie 1.8tsi is dat de olie retour kanalen te klein zijn. Met dikkere olie zal er nog minder olie door deze kanalen kunnen vloeien.

Rond 2012 is er een aanpassing geweest, maar dit heeft het probleem niet volledig verholpen. Hartog tuning heeft er een mooi stukje over op zijn website staan.

Wil je de auto nog lang blijven rijden, dan zou ik een revisie wel adviseren. Laar dan direct de ketting en spanner en andere dingen waarvan bekend dat ze problematisch zijn, vervangen.
 

Arbadelli

Nieuw lid
@Peter-036

Wij vullen bij als het lampje brandt, dit is bij de garage bijgevuld. Weet niet meer precies waarom. Maar niet omdat het lampje brandde.

Ik zal eens kijken op de site van Hartog Tuning.
 

Arbadelli

Nieuw lid
@Highway

1 garage geeft dus aan dat hij al een vernieuwd systeem hebben ga ik er van uit dat onze auto dat dus heeft. Dus niet een 1ste 1.8 tsi met te kleine olie retour kanalen

Wat betekent dat ik er dus iets dikkere olie in kan doen. Dat de oliedruk iets verhoogt, maakt toch niets uit?

Ik heb op de site van HartogTuning gekeken, en begrijp wat ze schrijven. Alleen zou ik graag onpartijdige berichten / adviezen wensen.

Elke bakker zegt namelijk dat hij het lekkerste brood bakt. En daarom begrijp ik Hartog ook. Ze zetten zich op een voetstuk, halen de concurrentie omlaag, door aan te geven dat die niet alles vervangen. Doen er nog een Aircocheck 'gratis' bij.
En geven aan dat je snel moet beslissen, omdat je er niet te lang mee door moet rijden..

Ik vind 3950 wel heel veel geld.
Daar koop je ook 395 liter olie voor x 1000 kilometer is 395000km erbij!

Of zie ik het verkeerd?
 

Hakar

Donateur
Met die olie voor 395000 ga je het niet redden.
Hou je olie over wanneer de motor het begeeft.

Verder vraag ik me af of je wel eens bij een Specialist op gebied van auto's en of motoren binnen bent geweest.
Dan heb ik het niet over de mooie showrooms van garages, en de (de goede niet ten nadele gesproken) prachtige dealerbedrijven met nog mooiere onderhoudsafdelingen waar de stagerende MTS-er de klusjes mag doen.

De specialistische bedrijven die hier op het forum genoemd worden zijn echt specialistische bedrijven, je komt ze op dit forum ook al jaren tegen.
 

turboturbo

Forumguru
Wat mij opvalt in dit topic is dat je wel volledig lijkt te vertrouwen op die ene monteur (die zegt dat jouw Tsi al eentje is die de aangepaste zuigerveren heeft en vervolgens doe je een aanname over de olie retourkanalen, de oliepomp en de mogelijkheid of je wel of niet dikkere olie kan toepassen)

Maar dat je alternatieve, hier aangedragen zienswijzen, pareert met een kritische reactie.

Je krijgt het advies om niet zo door te blijven rijden en dus te blijven bijvullen, over een mogelijk nadeel van de dikkere-olie-oplossing en je trekt die adviezen in twijfel alsmede het advies (goed, het verhaal op hun site) van Hartog.....

Op z’n minst rijst nu wel de vraag: als jij en je monteur vinden dat jullie onfeilbaar gelijk hebben, waarom verbruikt jouw motor dan tóch zoveel olie?
En wat (voor advies) wil je van ons wel horen of aannemen?

En wat maakt dat je niet op z’n minst uit wil gaan van het mogelijke scenario dat jouw monteur misschien een verkeerde inschatting maakt of conclusie trekt (op basis van de praktijk)? Ik heb nog geen goed antwoord gelezen wat hij denkt dat de oorzaak dan wél kan zijn.

.

.

Hier trouwens nog wat leesvoer van iemand voor wie het met olie blijven bijvullen helaas te laat was en fataal werd: https://www.skodaforum.nl/forum/i/v...-outdoor-1-8-tsi-4x4.23458/page-8#post-795117
In dat topic wordt trouwens ook wel kritisch naar Hartog gekeken. Het is nl. niet zo dat kritische vragen stellen niet gewaardeerd wordt - dat wil ik er maar mee benadrukken.

Wij hopen hier natuurlijk alleen maar met jou dat het niet zo erg gesteld is met jouw tsi. Maar meer dan een beetje meedenken op afstand en je zo goed als mogelijk van informatie en ervaringen voorzien, kunnen wij ook niet hier. Wij zijn niet het onafhankelijk advies waar je naar op zoek bent, want wij zijn geen motor revisie specialisten.

Houd ons op de hoogte svp van het vervolg! En we duimen met je mee dat de oliesoep niet zo heet wordt gegeten als opgediend! :)
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
spijker-op-zijn-kop.jpg
 

haassie

Forumguru
Je kunt doorrijden, wat op een gegeven punt gewoon stopt omdat de boel vast loopt. Moet je alsnog de kosten maken, want met een kapotte motor is de auto onverkoopbaar! Andere olie is uitstel van executie lijkt mij...wat ik bij andere slachtoffers heb gelezen.

Je kunt de auto ook van de hand doen wetende dat deze een probleem heeft met de bijbehorende waardevermindering (zou het wel vermelden)....of 4000 "investeren" (hoewel je dit nooit meer terugkrijgt) bij de specialist en nog een aantal jaar extra doorrijden met de auto. De auto verkoopt denkt ik wel beter met de wetenschap dat de zuigerveren zijn aangepast mocht je er later vanaf willen. Je bak is al gereviseerd!

Blijven altijd lastige keuzes om veel geld te stoppen in een oudere auto....heb met deze keuze ook te maken echter dan op een ander vlak (DSG)...."stuck between a rock and a hard case"....
 

CDK

Forumguru
Ik vind 3950 wel heel veel geld.
Daar koop je ook 395 liter olie voor x 1000 kilometer is 395000km erbij!

Of zie ik het verkeerd?

Ja je ziet het compleet verkeerd, zeer binnenkort draait je blok namelijk finaal in elkaar als je niet heel snel actie onderneemt.
Die 395 liter olie ga je dan ook niet meer kunnen verstoken gok ik.
Hartog is expert op dit gebied, het kost wat, maar je krijgt er een perfect blok voor terug wat beter is als op het moment van aanschaf. Waarschijnlijk ook softwarematig geoptimaliseerd en dus ook nog meer vermogen beschikbaar.
 

andrehj

Forumguru
@moderators of @EdK : Willen jullie dit topic samenvoegen met het grote topic over het olieverbruik van de 1.8 TSI? Dat houdt het forum wat overzichtelijker.

@Arbadelli : Ik ben het met de rest eens dat je idd moet gaan reviseren. Vroeg of laat loopt je blok namelijk in de soep, dat is al meermalen aangetoond. Maar het kan wel een stuk goedkoper dan Hartog. Zij vervangen namelijk enorm veel onderdelen, terwijl je zelfs met dezelfde (brakke) zuigers als je nu hebt al geholpen zou zijn, want met nogmaals 7 jaar is je auto waarschijnlijk toch al afgeschreven.
Overigens mis ik in de hele discussie het modeljaar (en liever nog de productiedatum) van je auto. De datum waarop deze voor het eerst in NL op kenteken is gezet zegt maar weinig over wanneer je auto is geproduceerd.
 

Highway

Forumguru
@Arbadelli Denk dat je hierbij een aantal onpartijdige berichten hebt ontvangen. Ik zeg absoluut niet dat je de auto moet laten repareren bij Hartog, echter heeft Hartog veel ervaring in deze en hebben er een verhaal van gemaakt met veel informatie.

Zoals ook door andere is aangegeven, wat is het bouwjaar van je auto? Er zijn rond 2012 inderdaad aanpassingen gedaan (hogere olie schraapveren dacht ik), echter als jou auto van januari 2012 is, en de aanpassing is van juni 2012 heb je een 'oude' blok. Verder - ook het aanpaste blok kan olie gaan gebruiken al is het vaak op een wat hogere km stand.

Continu olie blijven bijvullen is geen goede keuze. Vinden de motor en katalysator niet prettig. Het probleem zal ook alleen verergeren als je er niets aan doet.

Success met het vinden van een oplossing en houdt ons op de hoogte (er zijn meer mensen op het forum en bezoekers die dit probleem hebben of interesse hebben in info).
 

MaxN

Donateur
Wat is de motorcode van het vernieuwde blok? Het “foute” blok is de CDAA, maar heeft het “goede” blok een andere code of dezelfde?
 

andrehj

Forumguru
Volgens info die ik ooit op Briskoda heb gevonden zijn de blokken geproduceerd voor 31 mei 2011 voorzien van de 21 mm zuigerpennen en de 1.5 mm zuigerveren. Dit zou de blokken betreffen met serienummers 212244 en eerder (zie sticker op je distributiekettingkap). Daarna zijn de zuigers gewijzigd naar 23mm zuigerpennen en 2 mm zuigerveren. Hiermee is het probleem verminderd, maar nog niet over. Pas ergens rond 2015 (?) is men overgestapt op de wafelvormige zuigerveren, zoals Hartog die ook al een tijdje promoot. Al deze blokken uit de S2 in NL hebben motorcode CDAA, op de allereerste blokken van 2008 (en begin 2009?) na, die hebben code BZB.
Mijn 1.8 (km 105.000) zou volgens deze info de 2mm zuigerveren moeten hebben, en zit nu op een olieverbruik van ongeveer 1:9000, maar dat neemt wel (langzaam) toe. We zullen zien...
 

Fmoon

Forumguru
Dan nog wel graag het kenteken hier vermelden, kunnen wij er met een grote boog omheen lopen wanneer deze te koop komt.

Heb het zelf wel gedaan, toen die olie begon te verbruiken en de toerenteller naald ging bewegen tijdens het rijden bij een kmstand van 30.000 meteen weg gedaan. Achteraf heb ik daar geen spijt van gehad want daarna kwamen alle verhalen los over olieverbruik.
 

andrehj

Forumguru
Waarom ik nou weer ?
Ben hier net zoveel als dat jij bent, en dat ben jij nog donateur !
Denk dat je toch @Peter-036 hiervoor moet hebben....:pardon::pieker:
Sorry. Ik dacht dat jij de nieuwe moderator was. Ik was in de war. :bloos: Ik zal het nooit meer doen.
@Peter-036: Omdat de blokken (en de problemen) in de S2 en O2 precies gelijk zijn, leek het me verstandig de topics samen te voegen. Maar als jij dat niet wilt, ook prima. Ik ben tenslotte geen moderator.
 

Arbadelli

Nieuw lid
Ik ben jullie in ieder geval dankbaar voor jullie adviezen. Olie bijvullen totdat de motor het begeeft is dus geen optie, zoals die 2 monteurs zeggen. Er blijven dus 2 opties over: Repareren of Inruilen.

Met mijn zoektocht op een reparateur kwam ik bij deze reparateur uit: http://www.biggelaarbedrijfswagenservice.nl/1-8-2-0-tfsi-tsi-olieverbruik-wij-hebben-de-oplossing/ en omdat ik nu, voor ik ook maar iets koop, grondig onderzoek doe, heb ik gezocht naar recensies
https://www.google.nl/search?q=biggelaar+bedrijfswagen&oq=biggelaar+bedrijfswagen&aqs=chrome..69i57j69i60l2j35i39j0l2.6661j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#lrd=0x47c7274324b06b5b:0xb04653603e05731,1,,,

Arjan Beemster
Local Guide · 137 reviews · 41 foto's
5 maanden geleden-
Vanwege het bekende olieschraapveer probleem in de tfsi motor van Audi. Na wat zoeken bij deze garage terecht gekomen. Als eerste prijstechnische veel interessanter dan de dealer, plus de eigenaar en monteur snappen hun vak. Goede indicatie gegeven van de toekomstige kosten, plus redelijk tot goede communicatie bij extra zaken. Meteen ook een APK ingepland alsmede omdat de motor toch al bloot lag de transmissie riem mee genomen. 1 week later en kan je melden dat de motor weer meer kracht heeft ( compressie is top). plus de auto rijdt gewoon top. uiteindelijk 2400, - all in betaald wat de 5k bij een dealer belachelijk maakt.



Kennen jullie Biggelaar?
 
Bovenaan Onderaan