Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

Eltjo

Forumguru
Mooi klote!

Bij mijn 2.0 TDI CFFB was het brandstoffilter waarschijnlijk bij de 120 dkm bij Skoda vervangen, daarna is dat bij 266 dkm in 8-2020 vervangen en tot 394 dkm dat ik hem vorige week inruilde niet meer. Altijd de goedkoopste diesel getankt in NL, B, D en PL.
Wel met onregelmatig interval eens in de zoveel tijd er K2 da-39 diesel additief ingegooid. Dit is eigenlijk een additief - dat reinigt - voor de winter, maar werd mij een keer aanbevolen ipv de kleine flesjes voor een tankbeurt.

En als de verstuivers zijn vervangen, zijn iig de rek?boutjes van de houderplaatjes (preventief) vervangen.
Succes en hopen dat je er nu vanaf bent!

Laatst bewerkt:

Tman0961

Forumguru
Misschien heeft het er helemaal niets mee te maken, maar ik zat nog aan de EGR/roetfilter te denken. Heeft men die ook bekeken?
Kan het inlaattraject vervuild zijn?

eriktv

Forumguru
EGR/roetfilter zijn niet specifiek bekeken, ook niet naar gevraagd vanwege de directe verdenking van verstuiver(s). Wel aangegeven dat hij veel walmde, dat lijkt echt minder geworden. Ik gebruik de auto in mijn ogen redelijk ideaal voor een diesel, elk jaar enige tientallen ritten van 200 tot 800km enkele reis. En tussendoor gemiddeld één keer per week voor ritjes van een paar tot enige tientallen km. Maximaal gemeten vulgraad was tot nu toe 11%, ik zal na de APK in februari weer vragen hoe de deeltjestest ging.

De rekboutjes had ik al eens preventief laten vervangen n.a.v. wat horrorverhalen, maar die zijn met deze verstuivertest al voor de derde keer vernieuwd...

We volgen nu eerst gewoon het advies van Jos; doorrijden, genieten en we zien het wel. Ondertussen zal ik nog wat vaker premium brandstoffen tanken, de goedkope variant deed ik eigenlijk alleen bij de lange ritten waarbij alles prima warm wordt gestookt (Autobahn ;)),

achbrouwer

Forumguru
horrorverhalen, yeb ik stond langs de kant van aansluiting A50/A15
Gebroken bout van twee verstuivers

Ff off-topic

Dank zij brandblusser van een mede weggebruiker die stopte konden we brand voorkomen

Kosten van boutje 1 euro geloof ik
En de hulp van ANWB om de auto thuis te zetten en Jos (JB Autoservice) om de Auto in Dieverbrug te krijgen
Reparatie van niks eigenlijk, maar was wel weer een toestand

On-topic
Boutjes regelmatig controleren en op tijd vervangen scheelt hoop ellende
En dat uit eigen ervaring

achbrouwer

Forumguru
Hoe zie je dat voor je? Volgens mij kun je ze enkel preventief vervangen op basis van leeftijd of kilometerstand?
Inderdaad preventief vervangen Jos gaf aan tussen de 250 en 300k. Dus valt relatief wel mee. ANWB medewerker gaf aan dat hij dit vaker mee gemaakt had, bijna allemaal boven de 300K plus kilometers, eigenlijk zelfde wat Jos toen als advies gaf

Bovenaan Onderaan