Fabia verlagen

Cuprani

Actief lid
Ik dacht in eerste instantie dat het er mee te maken kan hebben dat een Fabia standaard al veel hoger op zn poten staat als een Ibiza.. (dat het daarom dus bij een Fabia wel nodig is).
Maar als ik HIER kijk zie ik dat het op deze site bij de Ibiza ook staat.

Mijn Ibiza was denk ik 8cm verlaagd zonder pijn of moeite, zonder kraakjes enz.
Ik ga het dus wel eerst gewoon proberen zonder..

Die set van KW en AP zijn Tüv gekeurd.. en koop je ook zonder verkortte droplinks.. dan neem ik dus aan dat er echt geen aangepaste droplinks nodig zijn, anders hadden ze nooit een Tüv goedkeuring gekregen.
 

ebosch

Lid
Ik heb geen andere koppelstangen hoeven monteren bij mijn fabia, ook niet met de schroefset op z,n laagste stand.
 

ebosch

Lid
Ik heb wel andere koppelstangen moeten monteren om hem op zn laagst te zetten.

Zal dat niet te maken hebben dat jij een 2,0 ltr hebt. En waarschijnlijk een andere stabi stang, dikke aandrijfas, dit was ook het geval bij mijn golf4, zou dit ook bij de verschillende fabia,s zijn.
 

Glenn

Actief lid
Ik krijg het bij mij van voor niet op het laagste dan zit de cardan tegen het tegen de auto
Maar zo vind ik het al laag genoeg
 

ibibi

Nieuw lid
Heb hier (fabia tdi) ook geen koppelstangen vervangen en stond ook op max plat (geen schroefdraad en hulpveer)... (TA Technics setje)
Reed ook zonder gekraak alleen bikkelhard, bleek op de bumpstops te rijden. nu klein beetje omhoog en rijdt heerlijk strak en 10 keer beter zo.
 

Cuprani

Actief lid
Ik kan hier ook mededelen dat de koppelstang bij een AP set niet vervangen hoeft te worden.

Hier de laagste stand voor de APK van de AP schroefset.
APK eis is dat als de wielen vrij hangen er nog spanning op de veren staat.
Bij de foto's hieronder staat de veer in de veerpoot precies net onder spanning als de wielen vrij hangen.

SFC-MinAPK.jpg


SFC-MinAPKvoor.jpg


SFC-MinAPKbodem.jpg


Achter kan hij nu nog 1,5 cm lager.
Voor heb ik nog zeker 4 cm schroefdraad over. (zie foto)

SFC-APvoor.jpg


In deze stand kraakt er niks, en loopt er niks aan (ook niet met 160 bij flinke hobbels op de snelweg of hobbels die je tegenkomt in een bocht).

Omdat ik dit net te laag vind, heb ik zowel voor als achter 1,5 cm omhoog geschroeft.

SFC-APplus1.5.jpg


Ik denk dat ik hem zou hou.
De set is niet knijter hard, slechts ietsje minder comfortabel als origineel.
Kan na 80 km nog geen echte beoordeling geven, ik moet de auto ook nog uitlijnen, maar voor zover ik er nu mee gereden heb ben ik erg tevreden over deze set!
 

Miez1

Forumguru
Ik weet niet of het visueel bedrog is, maar op de bovenste foto is hij het mooist, op de laatste foto staat de achterkant hoger toch (1,5cm)? Echt een snappige combi zo, mooie keuzes!

Alles gute !

Miez
 

darkprojectx

Forumguru
ik snap alleen niet waarom je de hulpveer verwijderd als je de set niet op zn laagst zet?
Waarom zet je de set niet op zn laagst en laat je de hulpveer zitten? Dan staat hij even laag.
(dat heb ik namelijk, en die van mij staat vrijwel even laag als je eerste foto).
Wat voor maat velgen/banden heb je eronder? Lijkt 18"?
 

Cuprani

Actief lid
Ik weet niet of het visueel bedrog is, maar op de bovenste foto is hij het mooist, op de laatste foto staat de achterkant hoger toch (1,5cm)? Echt een snappige combi zo, mooie keuzes!

Alles gute !

Miez

Op de laatste foto staat hij inderdaad 1,5 cm hoger.
Ik vind dat netter staan, en zo blijft de auto wat beter bruikbaar in de woonwijk.


ik snap alleen niet waarom je de hulpveer verwijderd als je de set niet op zn laagst zet?
Waarom zet je de set niet op zn laagst en laat je de hulpveer zitten? Dan staat hij even laag.
(dat heb ik namelijk, en die van mij staat vrijwel even laag als je eerste foto).
Wat voor maat velgen/banden heb je eronder? Lijkt 18"?

17 inch met 205/40R17 banden.

Ik wil de set dus niet op zn laagst omdat ik het niet mooi vind als het wiel boven de band tot de wielkast 0cm ruimte heeft, maar voor en achter het wiel er nog 4 cm ruimte is tot de wielkast.
Als je hem iets omhoog schroeft loopt het wiel meer mee met de ronding van de wielkast en geeft een meer OEM uiterlijk ipv een tuning uiterlijk (maar das een kwestie van smaak).

En hulpveren zijn voor sleurhutten trekkers ;)

Een hulpveer heeft maar 1 functie, en dat is er voor zorgen dat de auto minder in veert, eigenlijk speciaal voor mensen die hun auto altijd zwaar beladen, of wanneer je een trekhaak hebt die bij elke hobbel op de stoep knalt.
Heb je dat niet,.. dan kan je beter zorgen dat je auto z'n veerweg behoudt waar ook de dempers op afgesteld zijn.

Ik had achter hulpveren op de Fabia omdat de vorige eigenaar anders met aangekoppelde caravan de trekhaak op de stoep had liggen. De Fabia staat standaard heel hoog op zijn poten, maar omdat de veren heel soepel zijn veert de auto bij belasting ook heel erg ver in. Een hulpveer verstoord de veerweg van de schroefset zoals de fabrikant het heeft bedoeld, daarom wil ik op een schroefset geen hulpveren hebben.
 

darkprojectx

Forumguru
Oh de velgen lijken behoorlijk groter, maar dat kan door het model velg komen.

We zullen er maar geen hele discussie aan gaan wijden (ik hoor de moderators al zuchten haha)
Maar als je de originele veer langs de veer van de schroefset houdt, dat zie je dat deze beide evenveel wikkelingen hebben, alleen is die van de schroefset korter. Daardoor is de vering stugger.
Omdat de demper toch vrijwel even lang is als de originele demper wordt er door de fabrikant (vaak aan de bovenkant, maar soms ook onder de grote veer) een hulpveer geplaatst om het "gat" op te vullen, zodat de grote veer op spanning blijft als de auto opgekrikt wordt/met de wielen los komt.
 

Cuprani

Actief lid
O.. bedoel je zo'n hulpveer...

kw31.jpg


Dan heb je gelijk ja, die zit er om de veer op spanning te houden, maar die zit niet op deze AP set!

Ik dacht dat je de hulpveer bedoelde die je hier op de foto ziet.. (links)

SFC_VerlagingAPachter1.jpg


De hulpveer die jij bedoeld zakt 100% in als je de auto op zijn wielen laat zaken waardoor deze geen verende functie meer heeft en het eigenlijk gewoon een dikke ring is.

De hulpveer die ik bedoel heeft wel invloed op je veerring en dat wil je niet hebben.
 

darkprojectx

Forumguru
haha nee inderdaad, die wil je niet hebben. En al helemaal niet op je auto met schroefset.
Ik heb nu soms al dat de achterkant lichtjes op wipt nadat hij van een drempeltje af komt.
Als je dan ook nog achter de hulp(caravan)veer plaatst flip je zo over de kop :grin:
Ik doelde inderdaad op de hulpveer aan de voorkant, niet op de caravan veer achter.
 

Cuprani

Actief lid
De foto die Stroeve Motorsport hier gebruikt lijkt idd totaal niet op de werkelijke set. Dat zie je niet alleen aan die hulpveer, maar ook aan aan de topmounts en bevestiging van de koppelstangen..

Ieder merk doet dit btw.. Ze maken maar 1 keer product foto's en gebruiken die voor alle merken..
 

ArjanGr

Senior Member
Ik zit er aan te denken om mijn Fabia 1.2 ook een stukkie te verlagen.. En probeer wat info in te winnen. Nu zie ik diverse merken voorbij komen.. Kan iemand mij vertellen welke de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft?
Eibach / MAD / KW / AP / Apex of H&R?

Ik wil 30 mm verlagen met behoud van originele schokdempers. Ik las ergens anders dat na verlagen de volgende dingen nog moeten gebeuren:

- Auto opnieuw uitlijnen;
- ABS sensoren opnieuw instellen;
- Controle van de belasting afhankelijke remdrukregelaar op de achteras;

Klopt dit? Of is dit overdreven?
 

Padrino May

Nieuw lid
Ik wilde hier opnieuw een vraag stellen, maar heb het antwoord al! Sowwy! Post mag weg! (weet zelf niet hoe je dat doet)
 

darkprojectx

Forumguru
Ik zit er aan te denken om mijn Fabia 1.2 ook een stukkie te verlagen.. En probeer wat info in te winnen. Nu zie ik diverse merken voorbij komen.. Kan iemand mij vertellen welke de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft?
Eibach / MAD / KW / AP / Apex of H&R?

Ik wil 30 mm verlagen met behoud van originele schokdempers. Ik las ergens anders dat na verlagen de volgende dingen nog moeten gebeuren:

- Auto opnieuw uitlijnen;
- ABS sensoren opnieuw instellen;
- Controle van de belasting afhankelijke remdrukregelaar op de achteras;

Klopt dit? Of is dit overdreven?

- ABS sensoren opnieuw instellen;
- Controle van de belasting afhankelijke remdrukregelaar op de achteras;

deze hoeven niet, tenzij je de auto voor helemaal omlaag zet en achter helemaal omhoog
 

Antera

Donateur
Ik zit er aan te denken om mijn Fabia 1.2 ook een stukkie te verlagen.. En probeer wat info in te winnen. Nu zie ik diverse merken voorbij komen.. Kan iemand mij vertellen welke de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft?
Eibach / MAD / KW / AP / Apex of H&R?

Ik wil 30 mm verlagen met behoud van originele schokdempers. Ik las ergens anders dat na verlagen de volgende dingen nog moeten gebeuren:

- Auto opnieuw uitlijnen;
- ABS sensoren opnieuw instellen;
- Controle van de belasting afhankelijke remdrukregelaar op de achteras;

Klopt dit? Of is dit overdreven?


Alleen uitlijnen de rest is niet nodig. Heb al zoveel verlaagt en gemonteerd daar is nog geen auto slechter van geworden. :-)


even op volgorde van prijs/kwaliteit verhouding:

MAD/APEX/AP/H&R-KW-Eibach


Mocht je prijzen willen weten al dan niet incl montage hoor ik het wel
 
Bovenaan Onderaan