Het meest nutteloze knopje op mijn O2...

Je mag in België wel met een lagere snelheidsindex rijden (winterbanden) maar dan moet er een sticker aangebracht worden in het gezichtveld van de bestuurder waarop de max snelheid van de banden vermeld staat (of de functie in de maxidot gebruiken dus)
Staat dat zo in de belgische verkeerswet?
 
Naar mijn weten is het in Nederland niet toegestaan om banden te monteren die voor een lagere snelheid geschikt zijn.
Of dat met winterbanden dan ineens wel mag betwijfel ik.
Maar ik weet het niet zeker, dus pin me er niet op vast.
 

bat

Lid
Geen onzin dus, dacht ik. :D
Zelfs al had ik het in de handleiding gelezen, dan had ik het nog onzin gevonden. Pas de ervaring dat het echt werkt heeft mij doen realiseren dat het dus geen onzin was. :aangenaam:

Dat knopje voor de kofferbak blijf ik dus niet gebruiken. Ik heb namelijk de gewoonte om de sleutel op de hoedenplank te leggen.
 

Captain Hook

Forumguru
Naar mijn weten is het in Nederland niet toegestaan om banden te monteren die voor een lagere snelheid geschikt zijn.
Die discussie heb ik diverse jaren met leasemij-en gevoerd. Maar die zeggen gewoon ijskoud: "Je mag in NL toch niet harder dan 120km/h" :disc:
En dat je bij onze oosterburen wel harder mag/kan hebben ze geen boodschap aan.
 

TL@

Forumguru
Naar mijn weten is het in Nederland niet toegestaan om banden te monteren die voor een lagere snelheid geschikt zijn.
Of dat met winterbanden dan ineens wel mag betwijfel ik.
Maar ik weet het niet zeker, dus pin me er niet op vast.

Volgens mij is het België ook zo.
 

Rolle

Senior Member
Volgens mij is het België ook zo.

Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur of die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt aanvaard van 01 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder, een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.
Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex gelijk of hoger dan deze die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt steeds aanvaard ongeacht de periode van het jaar.

Ff van de site van goca gehaald. Ik sprak enkel over winterbanden he.
 

Rallye

Forumguru
We raken wat OT, maar goed.

Volgens mij is het België ook zo.

FF geGooglet.

In België: "Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur of die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt aanvaard van 01 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder, een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden."

Ik neem aan dat hetzelfde voor winterbanden geldt.

In Nederland:"Winterbanden zijn gemiddeld tientallen euro’s duurder dan zomerbanden. De kosten kunt u verlagen door te kiezen voor winterbanden met een lagere snelheidsindex. U bent dan verplicht om een sticker op het dashboard te plakken met de nieuwe maximumsnelheid."

Helaas heb ik geen wettelijke eisen kunnen vinden.

In Duitsland: "De zomerbanden moeten altijd de snelheidscategorie hebben die bij de type-goedkeuring vermeld staat, ongeacht of er nu wel of niet zo snel met de auto wordt gereden. Als de autofabrikant voor een auto met een topsnelheid van 185 km/uur toch een H-band voor 210 km/uur voorschrijft, mag er dus geen T-band voor 190 km/uur worden gemonteerd.
Bij winterbanden ligt dat anders. Daarbij is het toegestaan banden van één snelheidscategorie lager te monteren, dus T-banden in plaats van H-banden. Voorwaarde is wel dat er een sticker in de auto wordt geplakt die de afwijkende snelheidscategorie vermeldt."


Terug naar de nutteloze knopjes: de stroomaansluiting achterin is erg handig om uit het zicht zaken (TomTom, MP3-speler, telefoon) te kunnen opladen. Ik zou hem niet meer willen missen. Ook de knop om even de lampjes binnenin aan te kunnen zetten is erg handig. Bij veel auto's moet je een schuifknop bedienen, die je echter nooit meteen weer in de juiste positie terugkrijgt. Gevolg: bij het instappen de volgende keer geen verlichting.
 
Die discussie heb ik diverse jaren met leasemij-en gevoerd. Maar die zeggen gewoon ijskoud: "Je mag in NL toch niet harder dan 120km/h" :disc:
En dat je bij onze oosterburen wel harder mag/kan hebben ze geen boodschap aan.

Als je dat met je "zomerbanden" doet ben je dus NIET verzekerd.
Mocht er ook maar een beetje twijfel zijn over je exacte snelheid.

Maar goed, onzinnige knopjes dus.......
En knopje met een palletje erachter zodat je hem niet in kunt drukken vind ik onzinnig.
Ik doel dus op het knopje om de volledige Climatronc uit te zetten.
Die zit er wel, maar verborgen en niet in te drukken.
Ben het topic even kwijt waar het beschreven staat.
 

Dolf

Actief lid
Ik las dat mensen dat gebruiken om zonder te remmen of de koppeling in te trappen toch de snelheid 'los te laten' en zo wat langzamer te gaan.

Onzin, dacht ik. Maar ik gebruik 'm nu ook heel erg vaak op die manier. Je hoeft het knopje maar net in de richting van uit te duwen. Hij gaat dan niet echt uit, maar keert weer terug naar aan. Dus eigenlijk vind ik het een heel nuttig knopje, al gebruik ik 'm wellicht niet helemaal waar ie voor bedoeld is (want echt uit gaat de cruise bij mij nooit).

Nutteloos: het knopje op de afstandbediening van de ontgrendeling voor het ontgrendelen van alleen de kofferbak.
heb 1x op vakantie in spanje het knopje van de afstandsbediening voor de achterklep gebruikt om iets uit de kofferruimte te pakken, even sleutels in de kofferbak gelegd
en er achter komen net na het automatisch op slot gaan van de achterklep.
Dan krijg je het toch wel FF dubbel zo warm (gelukkig reserve sleutel in de caravan)
 

Rolle

Senior Member
heb 1x op vakantie in spanje het knopje van de afstandsbediening voor de achterklep gebruikt om iets uit de kofferruimte te pakken, even sleutels in de kofferbak gelegd
en er achter komen net na het automatisch op slot gaan van de achterklep.
Dan krijg je het toch wel FF dubbel zo warm (gelukkig reserve sleutel in de caravan)

Precies daarvoor hebben ze me in de garage 3 x gewaarschuwd bij het in ontvangst nemen van de auto :regels:
 

Exciter

Administrator
Ik las dat mensen dat gebruiken om zonder te remmen of de koppeling in te trappen toch de snelheid 'los te laten' en zo wat langzamer te gaan.

Onzin, dacht ik. Maar ik gebruik 'm nu ook heel erg vaak op die manier. Je hoeft het knopje maar net in de richting van uit te duwen. Hij gaat dan niet echt uit, maar keert weer terug naar aan. Dus eigenlijk vind ik het een heel nuttig knopje, al gebruik ik 'm wellicht niet helemaal waar ie voor bedoeld is (want echt uit gaat de cruise bij mij nooit).

Nutteloos: het knopje op de afstandbediening van de ontgrendeling voor het ontgrendelen van alleen de kofferbak.

JAAA!!!! Eens!!!! Die heb ik ook. Volslagen nutteloos...

Daarom had ik er ook tussen haakjes "de functie op" bij gezet. Het knopje zelf is erg handig (gebruik ik ook vaak) alleen nooit om 'm uit te schakelen.

En grappig, juist die kofferbakknop gebruik ik vaak... heb mijn auto vaak in Den Haag in de minder buurten staan met allerlei spullen erin. Alle deuren zijn dan gewoon vergrendeld, maar ik kan wel in de kofferbak iets pakken zonder dat ik bang hoef te zijn dat in die paar seconden de rest van mijn auto leeg gejat wordt door de een of andere ..........

Je zal maar in Cape Town zitten. Wil je het liefst elke portier afzonderlijk openen, echt waar!
 

bwman

Lid
het schuifje koeling in de middenkonsole vind ik ook nutteloos
het knopje om de kofferklep apart te openen gebruik ik dus heel veel, heb dikwijls mn handen vol en dan is het wel makkelijk om zo die kofferklep open te krijgen
 

kiwi

Nieuw lid
Meest nutteloos?

- koelingsschuifje van de jumbobox. Staat altijd dicht
- 12V aansluiting in de achterbak. Leek me enorm handig. Nooit gebruikt.
- knopje voor dimmende binnnenspiegel (is al gezegd), staat altijd aan
- knopje voor ASR om uit te zetten, zal soms handig zijn in bepaalde situaties, maar ik heb die situaties niet
- sigarettenaansteker. Ik rook niet.


Maar wat een :yeah::yeah::yeah: auto!

Het uitzetten van de ASR is handig bij helling trekken met een caravan of andere (zware) aanhanger. Om weg te komen op een helling heb je soms wielspin nodig. De ASR zal bij wielspin het vermogen terugnemen en de motor wellicht laten afslaan. De meeste ASR systemen laten een geringe wielspin toe maar het uitzetten van de ASR geeft je de vrijheid om zelf de mate van wielspin te bepalen.
Nutteloos? Het kopje om de dashboardverlichting te dimmen, het is zo minimaal dat het nut te verwaarlozen is. Op zich wel nuttig het knopje maar dan wel met een goter bereik.:945:
 

Rallye

Forumguru
Het uitzetten van de ASR is handig bij helling trekken met een caravan of andere (zware) aanhanger. Om weg te komen op een helling heb je soms wielspin nodig. De ASR zal bij wielspin het vermogen terugnemen en de motor wellicht laten afslaan. De meeste ASR systemen laten een geringe wielspin toe maar het uitzetten van de ASR geeft je de vrijheid om zelf de mate van wielspin te bepalen.

Klopt!! Ik stond vorig jaar na afloop van de Grand Formule 1 bij de Nürburgring op een (tijdelijke) parkeerplaats. Eigenlijk was het een soort alpenweide. Het had geregend (als je de wedstrijd niet gezien hebt: er lag daardoor een tijdje een Spijker aan de leiding). Om weg te komen moest ik de helling op, op nat gras dus. Dan kon enkel met wielslip; de ASR bakte er niets van. Gelukkig kan hij uit.
 

TL@

Forumguru
Aan de andere kant is dat ASR wel best slim (allez op de Golf IV toch zeker, met de O2 nog niet op ski vakantie geweest), het zag kennelijk dat er sneeuwkettingen op lagen en liet dan ook ruim voldoende spin toe om vlot bergop te rijden.
 

Vacaro

Senior Member
Ik zet mijn asr ook uit als ik met een trailer vanuit een wei of andere zachte ondergrond moet vertrekken, beter vier spinnende wielen dan wielen die afgeremd worden om dan komen stil te staan door wegnemen vermogen. Werkt echt wel, heb dit al verscheidene malen toegepast met paardentrailer(+/-1400kg), nog geen enkele maal vastgezeten.
Knopje heeft dus best wel nuttige functie voor mij...heb wel een 4x4.
 

octofreak

Actief lid
Goed om te weten, de reden om ASR uit te zetten. Zoals gezegd heb ik nog geen kritieke situaties mee gemaakt of situaties waarbij ik met wielspin moest wegrijden. Wie weet wordt het knopje dan toch nog nuttig...
 
Bovenaan Onderaan