Het meest nutteloze knopje op mijn O2...

... is toch wel het knopje op je stuur waar je de verlichting van de knopjes op datzelfde stuur aan en uit kunt zetten... :1884:

Bijna alles wordt geregeld in je Columbus en MFD menu, maar blijkbaar was er nog een knopje over om te vullen.

Op plaats 2 en 3 komen trouwens de andere knoppen aan de rechterkant van het multifunctionele wiel: vooruit en achteruit spoelen. Wie doet dat nu op zijn stuur?
 

MarcoO2

Forumguru
Ha ha... helemaal mee eens!

oewel het natuurlijk erg rustgevend is om op een late avond, met kalme pianoklanken van Mozart op je heen, zelfs de verlichting uit te kunnen zetten om zodoende maximaal van het moment te kunnen genieten... gaaaaaaap! ;)

Met stip op nummer 2 komt wat mij betreft (de functie op) het knopje om je cruise control uit te zetten. Ik zou zeggen: gebruik 'm of gebruik 'm niet... maar waarom zou je 'm uitzetten?
 

bat

Lid
Met stip op nummer 2 komt wat mij betreft (de functie op) het knopje om je cruise control uit te zetten. Ik zou zeggen: gebruik 'm of gebruik 'm niet... maar waarom zou je 'm uitzetten?
Ik las dat mensen dat gebruiken om zonder te remmen of de koppeling in te trappen toch de snelheid 'los te laten' en zo wat langzamer te gaan.

Onzin, dacht ik. Maar ik gebruik 'm nu ook heel erg vaak op die manier. Je hoeft het knopje maar net in de richting van uit te duwen. Hij gaat dan niet echt uit, maar keert weer terug naar aan. Dus eigenlijk vind ik het een heel nuttig knopje, al gebruik ik 'm wellicht niet helemaal waar ie voor bedoeld is (want echt uit gaat de cruise bij mij nooit).

Nutteloos: het knopje op de afstandbediening van de ontgrendeling voor het ontgrendelen van alleen de kofferbak.
 

MarcoO2

Forumguru
Daarom had ik er ook tussen haakjes "de functie op" bij gezet. Het knopje zelf is erg handig (gebruik ik ook vaak) alleen nooit om 'm uit te schakelen.

En grappig, juist die kofferbakknop gebruik ik vaak... heb mijn auto vaak in Den Haag in de minder buurten staan met allerlei spullen erin. Alle deuren zijn dan gewoon vergrendeld, maar ik kan wel in de kofferbak iets pakken zonder dat ik bang hoef te zijn dat in die paar seconden de rest van mijn auto leeg gejat wordt door de een of andere ..........
 

sitechris

Donateur
ik heb het knopje onder mijn binnenspiegel voor het dimmen nog nooit gebruikt. Hij staat gewoon altijd aan.
 

Rallye

Forumguru
Ik las dat mensen dat gebruiken om zonder te remmen of de koppeling in te trappen toch de snelheid 'los te laten' en zo wat langzamer te gaan.

Onzin, dacht ik. Maar ik gebruik 'm nu ook heel erg vaak op die manier. Je hoeft het knopje maar net in de richting van uit te duwen. Hij gaat dan niet echt uit, maar keert weer terug naar aan. Dus eigenlijk vind ik het een heel nuttig knopje, al gebruik ik 'm wellicht niet helemaal waar ie voor bedoeld is (want echt uit gaat de cruise bij mij nooit).

Nutteloos: het knopje op de afstandbediening van de ontgrendeling voor het ontgrendelen van alleen de kofferbak.

1) Ik heb dat knopje voor de cruise control ook een paar keer zo gebruikt. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar kort daarna vertoonde hij de bekende kuren: hij deed het pas na de motor opnieuw gestart te hebben. Met de nieuwe knop (onder garantie) heb ik het nooit meer geprobeerd. Nooit meer problemen gehad. Als je hem helemaal uitzet onthoudt hij echter de ingestelde snelheid niet. Ik doe het dus nu met de koppeling en resume.

2) Het knopje op de sleutel voor het ontgrendelen van alleen de kofferbak gebruik ik juist heel vaak! Met name omdat dan de klep iets opent. Erg handig als je je handen vol hebt. En je deuren bliven op slot.
 

octofreak

Actief lid
Meest nutteloos?

- koelingsschuifje van de jumbobox. Staat altijd dicht
- 12V aansluiting in de achterbak. Leek me enorm handig. Nooit gebruikt.
- knopje voor dimmende binnnenspiegel (is al gezegd), staat altijd aan
- knopje voor ASR om uit te zetten, zal soms handig zijn in bepaalde situaties, maar ik heb die situaties niet
- sigarettenaansteker. Ik rook niet.


Maar wat een :yeah::yeah::yeah: auto!
 

Vacaro

Senior Member
-Meest nutteloze functie bij dot matrix is verwittiging voor overschrijden ingestelde max snelheid. piept konstant, daarom maar uit zetten.
-en ook knop op stuur voor dimmen van stuurknopverlichting.

-12volt aansluiting gebruik ik voor Mio(gps) op te laden na een lange rit en ik nog terug naar huis moet, zoals tijdens de meeting. Ligt deze toch uit het zicht in de kofferbak.
 

TL@

Forumguru
Die max snelheid op de maxidot is voor de Duitsers die winterbanden mogen leggen met een lagere snelheidsindex maar dan zoiets moeten kunnen instellen of een grote plakker op het dashboard moeten plakken dat ze niet harder mogen dan de banden toelaten.

Ik vind ook het knopje voor de verlichting van het stuur nutteloos, ze hadden er beter een knopje 'resume' voor de cruisecontrol gezet.
 

Captain Hook

Forumguru
Nutteloos: het knopje op de afstandbediening van de ontgrendeling voor het ontgrendelen van alleen de kofferbak.
Die vind ik juist superhandig.
Gebruik ik zeer regelmatig.
Je haalt spullen, loopt terug naar de auto. Alleen kofferbakontgrendeling activeren, kofferbak open, spullen in de kofferbak. Vervolgens doe je kofferbak dicht en voila de auto vergrendelt uit zichzelf (zonder dat je nog een keer op de afstandsbediening hoeft te drukken)
En vooral die laatste stap, maakt het handig!
 

Captain Hook

Forumguru
Die max snelheid op de maxidot is voor de Duitsers die winterbanden mogen leggen met een lagere snelheidsindex maar dan zoiets moeten kunnen instellen of een grote plakker op het dashboard moeten plakken dat ze niet harder mogen dan de banden toelaten.
Waarom alleen voor duitsers? :winkie:
Die stel ik ook altijd in.
Mijn O2 loopt op de teller ruim over de 210km/h. En als de winterbanden er onder zitten (klasse H), staat bij mij de waarschuwing op 210km/h ingesteld. En krijg ik keurig een waarschuwingstoon, als ik die snelheid overschrijdt. Terwijl de zomerbanden een klasse hoger zijn en dus wel die snelheden, voor langere tijd, aankunnen.
Sommige leasemaatschappijen hebben ook de gewoonte winterbanden van een nog lagere klasse te monteren, dan kun je de waarschuwing op 190km/h instellen.
Nee, zo gek vind ik dat nog niet. Immers, alle elektronika (zichtbaar of onzichtbaar) is er om te helpen.
 

Captain Hook

Forumguru
Meest nutteloos?

- koelingsschuifje van de jumbobox. Staat altijd dicht
- 12V aansluiting in de achterbak. Leek me enorm handig. Nooit gebruikt.
- knopje voor dimmende binnnenspiegel (is al gezegd), staat altijd aan
- knopje voor ASR om uit te zetten, zal soms handig zijn in bepaalde situaties, maar ik heb die situaties niet
- sigarettenaansteker. Ik rook niet.
Dat koelingsschuifje zet ik altijd open (er ligt wel eens een chocoladereep in dat vak), maar het schuifje schuift altijd vanzelf weer dicht (zit geen vergrendeling op of zo) :biggthumpdown:
12v achterin, heel in het begin heb ik de voeding van m'n laptop er wel eens aangehangen. Later nooit meer gebruikt.
Knopje dimmende spiegel; Gebruik ik alleen om te testen of het nog werkt. :D
ESP/ASR heb ik tijdens de wintersport wel eens moeten uitzetten om ergens weg te komen.
12 v aansluiting voorin gebruikt m'n dochter om d'r MP3 speler op te laden...

Tja, wat gebruik ik eigenlijk nooit?
Hmmm, de verlichtingsknopjes in het plafond. Daar kom ik werkelijk nooit aan. Nooit behoefte om die anders te zetten. Oh ja, en de toetsen van de climatronic waarbij je individueel de luchtstromen naar bepaalde delen van de auto kunt zetten. Gebruik ik ook nooit.
Temperatuurinstelling, auto/eco, ontwaseming wel, maar verder niet.
 

Rolle

Senior Member
Dat koelingsschuifje zet ik altijd open (er legt wel eens een chocoladereep in dat vak), maar het schuifje schuift altijd vanzelf weer dicht (zit geen vergrendeling op of zo) :biggthumpdown:
12v achterin, heel in het begin heb ik de voeding van m'n laptop er wel eens aangehangen. Later nooit meer gebruikt.
Knopje dimmende spiegel; Gebruik ik alleen om te testen of het nog werkt. :D
ESP/ASR heb ik tijdens de wintersport wel eens moeten uitzetten om ergens weg te komen.
12 v aansluiting voorin gebruikt m'n dochter om d'r MP3 speler op te laden...

Tja, wat gebruik ik eigenlijk nooit?
Hmmm, de verlichtingsknopjes in het plafond. Daar kom ik werkelijk nooit aan. Nooit behoefte om die anders te zetten. Oh ja, en de toetsen van de climatronic waarbij je individueel de luchtstromen naar bepaalde delen van de auto kunt zetten. Gebruik ik ook nooit.
Temperatuurinstelling, auto/eco, ontwaseming wel, maar verder niet.

Koeling handschoenkastje nog niet gebruikt (is nog wel geen zomer geweest sinds ik de O2 heb) - waar blijven jullie dan met de verzekeringspapieren, onderhoudsboekje, .... of worden deze gewoon meegekoeld :crazy:?
Koeling middenconsole: ook nog niet gebruikt
12V in koffer: nog niet gebruikt, lijkt me wel handig om wanneer je op weekend ofzo gaat en eten meeneemt een koelbox op aan te sluiten
knopjes verlichting in het dak: 1 keer gebruikt om de verlichting in de gewenste stand te zetten
knopje CC: nog nooit in de uit stand gezet.
dashboardverlichting en hoogteregeling lampen: een keer om de juiste stand te selecteren
knopje ASR uit: nog nooit gebruikt
knopje parkeersensoren: heel af en toe als ik voorwaarts ergens in parkeer en de achteruit nog niet is ingeschakeld geweest
Totsen climatronic: staat quasi altijd op auto (ontwasemen voor- en achterruit wordt af en toe gebruikt (als het kouder is en terug kom van de sportclub durven de ramen wel eens beslaan)
 

TL@

Forumguru
Waarom alleen voor duitsers? :winkie:
Die stel ik ook altijd in.
Mijn O2 loopt op de teller ruim over de 210km/h. En als de winterbanden er onder zitten (klasse H), staat bij mij de waarschuwing op 210km/h ingesteld. En krijg ik keurig een waarschuwingstoon, als ik die snelheid overschrijdt. Terwijl de zomerbanden een klasse hoger zijn en dus wel die snelheden, voor langere tijd, aankunnen.
Sommige leasemaatschappijen hebben ook de gewoonte winterbanden van een nog lagere klasse te monteren, dan kun je de waarschuwing op 190km/h instellen.
Nee, zo gek vind ik dat nog niet. Immers, alle elektronika (zichtbaar of onzichtbaar) is er om te helpen.

Ik wist niet dat het Nederland toegelaten was om met een lagere snelheidsindex te rijden, in België mag dit namelijk niet. Ik heb dat dus niet nodig, zou het ook niet willen, als de auto harder kan dan 210 dan wil ik harder kunnen rijden (wil niet zeggen dat ik dat zou doen, maar het moet wel kunnen)
 
Ik wist niet dat het Nederland toegelaten was om met een lagere snelheidsindex te rijden, in België mag dit namelijk niet. Ik heb dat dus niet nodig, zou het ook niet willen, als de auto harder kan dan 210 dan wil ik harder kunnen rijden (wil niet zeggen dat ik dat zou doen, maar het moet wel kunnen)
Maar dan kost het je altijd te veel geld:
Of je betaalt meer voor snellere banden die je niet gebruikt (zonde van het geld) of je betaalt de boetes omdat je je snellere banden optimaal gebruikt.
 
Ik las dat mensen dat gebruiken om zonder te remmen of de koppeling in te trappen toch de snelheid 'los te laten' en zo wat langzamer te gaan.

Die mensen hebben gewoon de handleiding gelezen waarin dit aanbevolen wordt.

Onzin, dacht ik. Maar ik gebruik 'm nu ook heel erg vaak op die manier. Je hoeft het knopje maar net in de richting van uit te duwen. Hij gaat dan niet echt uit, maar keert weer terug naar aan. Dus eigenlijk vind ik het een heel nuttig knopje, al gebruik ik 'm wellicht niet helemaal waar ie voor bedoeld is (want echt uit gaat de cruise bij mij nooit).

Geen onzin dus, dacht ik. :D
 

Rolle

Senior Member
Ik wist niet dat het Nederland toegelaten was om met een lagere snelheidsindex te rijden, in België mag dit namelijk niet. Ik heb dat dus niet nodig, zou het ook niet willen, als de auto harder kan dan 210 dan wil ik harder kunnen rijden (wil niet zeggen dat ik dat zou doen, maar het moet wel kunnen)

Je mag in België wel met een lagere snelheidsindex rijden (winterbanden) maar dan moet er een sticker aangebracht worden in het gezichtveld van de bestuurder waarop de max snelheid van de banden vermeld staat (of de functie in de maxidot gebruiken dus)
 
Bovenaan Onderaan