RS IV en stalen (winter) velgen?

Arnie

Actief lid
Deze week kan ik de RS IV gaan ophalen. Nu staat deze momenteel op 19” wielen met zomerbanden en zullen hier dus nog winterbanden op moeten worden gezet.
Vanuit de leasemaatschappij worden de banden altijd op de velgen gewisseld bij Euromaster.

Nu kan ik dus deze route bewandelen maar ik ben even naar een alternatieve optie aan het kijken. Op mijn privé auto’s reed ik in de winter altijd op een stalen set wat ik altijd prima werkbaar vond. Het gaat vaak om een viertal/drietal maanden waarin het toch altijd vuil is op de weg en ik altijd prima leven kon met staal.
Op deze manier spaar je de velgen een beetje in de winter en het constant wisselen op de velg is ook nooit echt ideaal.

ik wil dus eigenlijk kijken of Euromaster mij een tweede offerte kan maken voor een set stalen velgen met winterbanden. Aangezien de wielen dan waarschijnlijk 17” zullen zijn zullen de winterbanden waarschijnlijk ook voordeliger zijn dan de platte 19” varianten wat het verschil een beetje zal opheffen.

Heeft iemand ervaring met 17” staal onder een Octavia (RS)? Gaat dit passen met de remmen etc?
 

hemi24

Forumguru
nope, gaat niet passen. Ik heb toen 18" LM aangeschaft voor winterbanden.

Jammer, maar volgens Skoda gaat het WEL passen, voor zowel de RS met 2.0 TSI als voor de iV RS met 1.4 TSI PHEV (en ook de 2.0 TDI)...

205/55R17 banden om een 6,5Jx17H2 velg met ET46...

Met de juiste motorcodes hier na te lezen: https://www.skoda-auto.de/_doc/a834fde7-2650-4919-9bd5-0665abb80d02


@leon-cupra : als LM past, gaat staal altijd ook passen..! Om de doodeenvoudige reden dat staal altijd slanker is dan LM.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 verschillende online webshops bekeken. Stalen velgen voor een RS niet beschikbaar. Ken je toevallig een webshop die ze wel aanbiedt?
 

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 een LM velg … 100den mogelijkheden maar een stalen velg voor een RS is niet beschikbaar.

eens gekeken naar Alcar zoals je vermeldt. Configurator er op nagekeken. Geen stalen velgen voor een RS beschikbaar. wanneer je een 1.5 of dergelijke selecteert heb je wel de keuze voor een stalen velg.
 

Arnie

Actief lid
Als ik kijk op wheel-size.com dan zie ik onderstaand staan voor de 1.4 RS.

AM-JKLWF8BkNiz-kuPk3jRcnArI1pYa-KOhEzUf3kiz2mXqy5TRoj8gS4vQe3OH8Cfdom2_ceXi6juZM99huqai40PkXtsk7_WpfO0QV6va5D2wcMGyV8D4_pYxQBui5aKf5p_1N1OEP-iBLhGf4MY8JL95agw=w1538-h707-no


Dit zal betekenen dat op de RS inderdaad alleen 18” (en groter) zal passen… Op de andere uitvoeringen wordt wel de 17” en 16” opties gegeven.

Ik denk dat staal voor 17” nog wel een goede stap is maar voor 18” zal het toch minder logisch gaan worden denk ik.
 

Arnie

Actief lid
18” staal is te vinden met (bijna) de juiste maat als je inderdaad een id3 velg pakt. Die heeft alleen een ET maat van 50 in plaats van 48.
 

jongetje

Forumguru
@Arnie Als je leased, wat is er afgesproken? In je contract zitten nu waarschijnlijk banden die om de huidige velgen passen. Mijn lease werd netjes direct op winterbanden afgeleverd. Ik zou dat even navragen bij de leasemaatschappij wat je nu krijgt voordat er dingen niet passen en je kosten maakt door de auto op winter ipv zomerbanden gelevert te krijgen.
 

Arnie

Actief lid
Correct… in de lease worden winterbanden meegenomen op de 19” maat.
Mijn ervaring is dat deze de eerste keer bij de banden partij worden besteld en dan is dat het. (dat was bij de Superb het geval. Zover ik weet komt de auto gewoon op de zomerbanden. (niet over gesproken verder, ga ik vanuit) Ik pik hem morgen op dus wellicht is het toch anders.

Als de kosten van staal icm met band de kosten van een 19” band niet overstijgt dan zal de leasemaatschappij daar niet wakker van liggen. De toekomstige wissel kosten zijn ook lager natuurlijk. Uiteindelijk gaat het bij de leasemaatschappij om het verdienmodel.
 
  • Leuk
Waarderingen: MY00

hemi24

Forumguru
Je kunt noch proberen met het argument dat volgens Skoda, alleen de 17” geschikt zijn voor gebruik met sneeuwkettingen…
Daar kan de leasemaatschappij weinig tegen inbrengen lijkt mij?
 

MY00

Senior Member
Correct… in de lease worden winterbanden meegenomen op de 19” maat.
Mijn ervaring is dat deze de eerste keer bij de banden partij worden besteld en dan is dat het. (dat was bij de Superb het geval. Zover ik weet komt de auto gewoon op de zomerbanden. (niet over gesproken verder, ga ik vanuit) Ik pik hem morgen op dus wellicht is het toch anders.

Als de kosten van staal icm met band de kosten van een 19” band niet overstijgt dan zal de leasemaatschappij daar niet wakker van liggen. De toekomstige wissel kosten zijn ook lager natuurlijk. Uiteindelijk gaat het bij de leasemaatschappij om het verdienmodel.

Maar wat denk je dat de kosten zijn voor de maatschappij als jij iets anders doet dan anderen?
 
Bovenaan Onderaan