Mischa zijn skoda superb

JeSko

Forumguru
Als het niet te veel gedoe is zou ik voor LED gaan, heb ook LED in onze Cactus zitten en dat geeft bakken licht. Weet alleen niet of het qua inbouw en codering goed te doen is, een Superb met standaard Xenon heeft denk ik altijd AFS icm Xenon, maar zeker ben ik niet, kan nog wel eens lastig worden om dat aan te pakken... Makkelijkste gaat een aftermarket Xenon setje van een goed merk zijn, die zijn vaak helderder wit dan de af fabriek Xenon.

Wat de stoelen betreft lijkt mij dat het moet kunnen, heb al wel stoelen van een Cayenne in een S2 zien geplaatst worden, maar wederom zeker ben ik niet.
 

Mischa-superb

Forumguru
Ik wil inderdaad aftermarket... dus dan gaat het mij erom wat beter is.. aangezien ik vaak zie dat led nog geen mooi beeld geeft.

En de stoelen.. door mijn lengte krijg ik last van mijn benen.
 

VAG-man

Forumguru
Ah jou lengte dan is het een ander verhaal. Zelf ben ik 1.90m, maar gelukkig zit ik nog goed.

V.w.b. xenon zou ik gaan voor de OSRAM Cool Blue Boost Xenarc. Deze bevallen mij erg goed en hebben een lichtkleur van 7000K. Ze zijn niet goedkoop. Reken op ca. €150,-
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik ben 2.01m en zit prima in de standaard stoel
Heb wel elektrisch verstelbaar en kantel de zitting dan achterover. Zit stukken beter dan platte plank
 

brepus13

Forumguru
Je hebt originele xenon koplampen als ik het goed zie? Ik zou zeker geen aftermarket dingen dan installeren. Gewoon goede xenon lampen halen zoals reeds genoemd en je hebt weer prima licht!

mocht je geen originele xenon hebben dan heb je iig wel lenskoplampen waardoor het inbouwen van xenon een OEM look geeft. Is geen moeilijke klus.
 

Mischa-superb

Forumguru
Zijn inderdaad alleen lenzen. Daarom ook aftermarket xenon of dus led... maar twijfel tussen deze 2...

En mijn stoelen, ik kon een keer elektrische met memory kopen voor 175 euro... met mijn stomme kop te lang gewacht.. mijn huidige stoelen kunnen alleen in hoogte versteld worden... en dan mis je steun met mijn lange stelten...
 

brepus13

Forumguru
Dan zou ik voor xenon gaan. Vrij makkelijk in te bouwen en komt het meest in de buurt van oem. Gewoon lekker 4300K nemen zodat het origineel oogt.
 

JeSko

Forumguru
Aftermarket Xenon dan Mischa, gaat het mooiste resultaat geven en is de goedkoopste oplossing denk ik. Met een goeie aftermarket Xenon set hoef je er wellicht nooit meer naar om te kijken, dat geld ook voor LED natuurlijk, maar toch, het gaat meer OEM ogen denk ik met opnieuw heldere Xenon erin. Neem dan gelijk 6000 k ofzo, iets witter dan OEM.

550x309.jpg

Wat de stoelen betreft, ik ben maar een kort manneke, 1.78, maar ik heb ook de elektrisch verstelbare stoelen met verwarming en geheugenfunctie, en dat is een waar genot, ze zitten enorm goed en door de mogelijkheid de zitting te kantelen is het ook voor mensen met kortere benen ideaal, het geeft veel ondersteuning onder de benen.
 

eriktv

Forumguru
Kun je niet een setje originele koplampen met xenon scoren op de sloop? Er zijn ondertussen vast genoeg S2’s afgeschreven.

En als je de aangeprezen elektrieke zetels eens wilt proberen staat er 10 km bij je vandaan een exemplaar om proef te zitten.
 

Kanerr

Forumguru
Waarom niet kiezen voor led lampen? Als je halogeen lens lampen hebt zal je gegarandeerd super beeld krijgen met led. Had ik ook in mijn F2 en mijn vriendin is er super tevreden mee.
 

brepus13

Forumguru
@eriktv
Originele xenon lampen hebben andere aansturing (en stekkers?). Dat is een hele klus incl coderen om dat voor elkaar te krijgen. Dan kun je beter (of tenminste, het is minder werk en kosten ) een xenon set inbouwen.

Edit:
Led hetzelfde verhaal natuurlijk maar ben voor oudere autos zelf geen fan van Led. Ik hou zelf van een OEM look en dan past led niet bij die generatie auto’s wat mij betreft. Zo vind ik xenon en led in koplampen zonder projector ook niks maar goed gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde.

edit 2:
Skoda heeft ook lenskoplampen icm halogeen. Deze zaten bijvoorbeeld in de F2 ook. Afgaande op berichten van TS heeft deze ook halogeen koplampen met een projector lens.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Originele xenon lampen hebben andere aansturing (en stekkers?). Dat is een hele klus incl coderen om dat voor elkaar te krijgen. Dan kun je beter (of tenminste, het is minder werk en kosten ) een xenon set inbouwen.

Edit:
Led hetzelfde verhaal natuurlijk maar ben voor oudere autos zelf geen fan van Led. Ik hou zelf van een OEM look en dan past led niet bij die generatie auto’s wat mij betreft. Zo vind ik xenon en led in koplampen zonder projector ook niks maar goed gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde.

Agree to disagree indeed, maar als een auto de optie xenon heeft dan vind ik led niet misstaan in een lens koplamp.. Is eigenlijk hetzelfde maar net anders, niemand van buiten zal het verschil merken in ieder geval
 

Tees

Donateur
Maar xenon of LED inbouwen in de originele koplampen geeft toch in beide gevallen geen origineel-look? Als je een origineel-look wil, dan zou ik toch echt een setje Xenon-koplampen op de sloop zoeken. Denk dat dat niet enorm veel werk is, los van coderen, maar misschien vergis ik me...

Los daarvan: kan je zomaar xenon lampen monteren in de fitting van een (H7 of H4) halogeenlamp? Xenon is toch wel een héél andere techniek, die ook nog eens hoogspanning vereist. Kan me voorstellen dat áls het al zobder meer kan, je ECU daar ook wel van in de war raakt...
 

brepus13

Forumguru
@Tees
Omdat er een lenskoplamp (of projector) op zit lijkt het aardig op OEM als je er een xenon lamp in zet. De xenon set heeft wat eigen elektra die je aansluit op de normale voeding van je lampje. Is een vrij makkelijke upgrade. De xenon setjes zijn verkrijgbaar in diverse fittingen. Je moet alleen een gaatje boren in de afdekkap van je koplamp en je moet de ballast ergens vastmaken. Check YouTube maar eens hoe snel je dit installeert :-)

met een goede set heb je geen last van storingen of foutmeldingen normaal.
 

brepus13

Forumguru
Agree to disagree indeed, maar als een auto de optie xenon heeft dan vind ik led niet misstaan in een lens koplamp.. Is eigenlijk hetzelfde maar net anders, niemand van buiten zal het verschil merken in ieder geval

de kleur van Led is wel veel witter nog heb ik het idee. Ik herken auto’s met aftermarket led vrij makkelijk meestal en het is gewoon niet mijn ding. Mocht de TS het wel mooi vinden dan is het zeker een alternatief voor aftermarket xenon!
 

Eltjo

Forumguru
Licht;
Ik heb mijn xenon lampen vervangen omdat er een stuk was. De nieuwe hadden een iets warmer/gelere kleur dan de originele, wat ik niet zo’n punt vond.
Later heb ik van Ali led lampjes in de dagrij- en stadslampjes vervangen. Deze zijn iets witte dan de huidige xenons. Als je oplet hoeveel Kelvin de kleurtemperatuur van de lampen zijn, dan zou het toch goed moeten komen.
Intern de koplamplens schoonmaken en evt.de buitenkant polijsten kan ook schelen in licht.

Origineel zat er verder overal halogeen in. Dat gaf idd een 2 kleuren verlichting direct naast elkaar in de koplamp; de xenon en het stadslampje (met de originele blauwe coating).
@JeSko op de ring rond de lens in de koplamp staat evt. Bi-Xenon.

De mistlampen zijn Ali halogeen maar met een blauwe coating (en ook hoger Wattage) zodat deze ongeveer even wit zijn als de xenons. Ik heb geen zin in belastingsweerstanden.

Stoel;
Ik ben ook bijna 2 meter en herken jouw steltloper probleem @Mischa-superb. Ik heb nu een af fabriek elektrisch verstelbare leren stoel. Dat was een van aanschaf-voorwaarden want het zitvlak is goed kantelen is. De handverstelbare standaardstoel heeft minder verstelmogelijkheden in dit type Superb, maar heb je al gekeken naar montage met dikke moeren onder de voorkant van de rails en langere bouten?

Een handverstelbare stoel is makkelijker te vervangen door een andere....
Je kunt voor een ASS, König, Recaro of Scheel stoel gaan. Nieuw zijn ze duur, maar je kan er tonnen km’s op zitten in verschillende auto’s.
Voor de montage is een frame (nieuw ca. €150) nodig dat passend is voor de auto. Met een ander frame kan je gewoon weer op dezelfde stoel zitten in je volgende auto.
Op MP is het e.a. te vinden, zelfs elektrisch verstelbaar leer momenteel waar de verkoper €550 voor vraagt. Lastig is dat verkopers er meestal niet bij zetten voor welke grootte persoon de stoel is. Vragen dus, voordat je ergens heen rijdt en het totaal niet is. Ook is er het stoelenpaleis.nl in Werkendam die in autostoelen handelt.

Zelf had ik hele oude ASS stoel gekocht voor € 60 waarop ik in mijn Passats met mijn 120 kg 3 ton heb gezeten. Ondanks dat deze iets te klein was voor mij, zat deze heel veel beter dan de Passat stoel en ook dan de huidige Superb stoel. Die begint langzaam minder te worden met 3 ton op de teller, dus ik kijk ook langzaam uit naar wat anders. Ik rij nu wel minder km’s, zo’n 25-30 dkm p/j.
 
Laatst bewerkt:

Mischa-superb

Forumguru
Een ass of scheel zal het niet worden... vind ik niet mooi.. want ja dat telt ook.
Nu kwam ik de volgende interieur tegen... wil alleen nog vragen of ik een foto van de zijkant mag.. wat er mogelijk is qua afstelling en van de stekkers...
Komt uit een a6 van 2005 .. past dit?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211130-204531_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20211130-204531_Marktplaats.jpg
    273,7 KB · Weergaven: 34
Bovenaan Onderaan