1.6 TDI 2014 zeer lawaaierig

Goedenavond!

Ben sinds ander halve maand troste eigenaar van een Octavia combi 1.6 TDI uit 2014

Helaas vandaag bij het terug rijden naar de zaak begon de motor uit het niets heel erg te klapperen/ratelen, geen idee hoe ik het geluid moet omschrijven.

pechservice kon het ook niet zo vaststellen dus weggesleept naar depo en een vervangende auto mee, morgen maar even rond bellen welke garage er tijd voor heeft om na te kijken.

nu wil ik toch even een wat advies hier vragen, misschien herkent iemand iets of heeft wat tips!

bijgevoegd zijn 2 video ( excuses voor het baggere film werk wou het zo onopvallend doen )

https://youtube.com/shorts/cwDI-HPnxRk?feature=share

https://youtube.com/shorts/Vz-Nxs7Ublg?feature=share


Bedankt
 
En misschien ook even laten weten wie 'm getuned heeft (stage 2 lees ik in je voorsteltopic), hoe lang en hoeveel kilometers geleden, hoeveel km er nu ongeveer op de teller staat.
Misschien de vraag ook bij de tuner neerleggen?

Motor tuning is al in 2018 gebeurd, dsg is gebeurt in mei 2021 bij de dsg megatronic revisie

Nu staat er iets van 220k denk ik.
 

hemi24

Forumguru
Geen enkele foutmelding?

Alle slangen vanaf luchtfilter tot inlaat nog heel en goed op de plek zitten?
 
Geen enkele foutmelding?

Alle slangen vanaf luchtfilter tot inlaat nog heel en goed op de plek zitten?
Nope totaal geen foutmeldingen niks!
Vandaag door het bergingsbedrijf bij de garage afgezet bij de garage! Hij vroeg ik getankt had, was was met de diesel en en hij dacht dat de distributieriem misschien een tandje was verschoven maar dat wist die niet zeker, ze gingen de kappen losmaken en dan zouden ze me nog wat laten horen
Geen enkele foutmelding?

Alle slangen vanaf luchtfilter tot inlaat nog heel en goed op de plek zitten?
 
Ik had de topic indd doorgelezen toen ik net lid werd, maar dat van mij is meer een zwaarder geluid.

En het klonk helaas wel alsof het echt inwendig zat, maar heb er verder ook niet echt goed naar gekeken aangezien ik de motor niet onnodig aan wou hebben aangezien ik het niet erger wou maken
 
update:

zojuist een telefoontje gekregen, waterpomp is helemaal naar de klote en daardoor is de riem een tand versprongen dus dat gaan ze vervangen alenmaal, en dan hopen dat er geen verdere schade is intern
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, maar aan de hand van geluid dacht ik ook aan versprongen distributie, dat lijkt dus juist. Zit de waterpomp bij deze auto ook op de distributie (omdat ie een tandje is versprongen)?
 
Ik zie het topic nu pas, maar aan de hand van geluid dacht ik ook aan versprongen distributie, dat lijkt dus juist. Zit de waterpomp bij deze auto ook op de distributie (omdat ie een tandje is versprongen)?
Auto is weer terug!
De waterpomp is van binnen blijkbaar kapot gesprongen, daardoor is de timing van de distributieriem dus ook 1 tand verschoven.

Distributieriem, waterpomp, multiriem spanrollen etc inclusief nieuwe apk 1027 euro
 

Cordoba

Forumguru
Prijskaartje voor reparatie/onderhoud is natuurlijk behoorlijk, maar met versprongen distributie had dit zomaar een heel ander financieel plaatje kunnen worden. Mooi dat alles weer piekfijn in orde is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Prijskaartje voor reparatie/onderhoud is natuurlijk behoorlijk, maar met versprongen distributie had dit zomaar een heel ander financieel plaatje kunnen worden. Mooi dat alles weer piekfijn in orde is.
Precies! Heb de eerste 100km er op zitten en hij draait goed en klinkt goed, dus ik denk dat ik geluk heb gehad.
 
Bovenaan Onderaan