1.6 TDI 2014 zeer lawaaierig

hemi24

Forumguru
(...), ik heb altijd zwaardere diesel motoren gereden meestal V6/V5 dus ik weet nu niet of dit goed klinkt of niet.

V5 diesel? Met blokhoek van 0 graden, denk ik?!?

Geluid is moeilijk te beoordelen via een dergelijk filmpje, al vindt ik ‘m wel redelijk luid tikken...
Zit er wel genoeg olie in én ook het juiste soort?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Petrosgk

Dat geratel is normaal, heeft mijne ook. Was het blok nog koud in dat filmpje? Mijn ervaring is namelijk dat het geratel verminderd met warmgereden blok. Stationair en koud dan is het een echte rammelkar onder de kap.
 
@Petrosgk

Dat geratel is normaal, heeft mijne ook. Was het blok nog koud in dat filmpje? Mijn ervaring is namelijk dat het geratel verminderd met warmgereden blok. Stationair en koud dan is het een echte rammelkar onder de kap.
ik had er er 7km op zitten, olie was 87 grade, dus ik denk niet dat het nog onder een koude motor valt

maakte me een beetje zorgen op motor schade omdat te timing van de distributie 1 tandje was verschoven door de het vastlopen van de waterpomp.

Ik kan olie wisselen, lampjes wisselen, auto uitlezen, schijven en blokken wisselen etc maar als het om interne dingen gaat dan blijf ik er liever van af
 

JeSko

Forumguru
Je olie is na 7 km geen 87 graden, dat zal je koelvloeistof geweest zijn. Dit is dus gewoon een bijna koude motor. Ik hoor er niets mis aan, mijne maakt ook zo'n geluid.
 
Je olie is na 7 km geen 87 graden, dat zal je koelvloeistof geweest zijn. Dit is dus gewoon een bijna koude motor. Ik hoor er niets mis aan, mijne maakt ook zo'n geluid.

haha nee echt die olie temperatuur in de digitale instrument cluster, maar als ik bij mij de oprit uitrij zit ik meteen op de snelweg, dus de auto is zo op temperatuur.
 

JeSko

Forumguru
Olie pas echt op ideale werkingstemperatuur tussen 100-130 graden. Dus je zit er nog wat onder, in dat geval zou je eens echt 15 km moeten rijden, en nog eens luisteren. Al hoor ik niks geks, het is herkenbaar dat geluid. :)
 
Olie pas echt op ideale werkingstemperatuur tussen 100-130 graden. Dus je zit er nog wat onder, in dat geval zou je eens echt 15 km moeten rijden, en nog eens luisteren. Al hoor ik niks geks, het is herkenbaar dat geluid. :)

100 tot 130 op de 1200km wat ik naar Italië heb gereden kwam de auto niet boven de 105 uit
 

JeSko

Forumguru
Dat is prima hoor, blok doet het goed dan, ik moet straks even 20 km rijden, bij aankomst zal ik voor je even mijn blok filmen, zodat je vergelijkingsmateriaal hebt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Olie pas echt op ideale werkingstemperatuur tussen 100-130 graden.
100 tot 130° als "ideale" temperatuur? :pieker:

Ik reken met minimaal 80°C als criterium voor "op bedrijfstemperatuur". Op provinciale wegen (en ook op snelwegen waar 100 km/u van kracht is) heb ik bij de laatste 3 auto's de temperatuur met de solo-auto nooit veel meer dan 90 tot 93° zien aanwijzen en dat is prima, wat mij betreft.
Bij hogere snelheden of met de caravan erachter wordt het wel meer, zeker als er af en toe ook nog wat geklommen moet worden, maar het hoogste wat ik ooit voorbij heb zien komen was 114° bij de Fabia 1.2TDI Greenline plus caravan door het Massif Central en dat is in mijn ogen wel acceptabel, maar zeker niet ideaal.

En als ik dan bv. op een parking ga stilstaan en de olie blijkt dan (iets) boven de 100° te zijn, dan laat ik de motor stationair draaien totdat de temperatuur is gezakt naar 99° of minder.
 

Tees

Donateur
Het maakt nogal uit welk blok t is, sowieso is een dieselmotor heter dan een benzinemotor, en zijn sommige blokken heter dan andere. Met m'n 1.2 TSI komt de temperatuur tot nu toe ook niet boven de 100 graden uit (maar heb m nog niet echt zwaar belast). Maar met een diesel is boven de 100 vrij standaard
 

Canon-Eye

Forumguru
@JeSko ik heb niet zo'n zin om 179 berichten te gaan zitten doorploegen, maar wel na de eerste pagina steekproefsgewijs wat latere berichten gezien. De algemene tendens lijkt te zijn dat temperaturen boven de 130 echt niet goed zijn wegens verminderde smering, terwijl voor de 1.6TDI een temperatuur ergens tussen de 100 en 110 niks geks is en temperaturen beneden de 100 ook veel voorkomen, afhankelijk van de belasting van het moment.
Daaruit kan ik niet concluderen dat 100 tot 130 de ideale werkingstemperatuur is - dat is op zijn best een geschikte temperatuurrange naar gelang de omstandigheden, met de kanttekening dat het richting 130 steeds minder optimaal wordt.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Canon-Eye , echter ging het me er meer om dat de eerder genoemde 87 graden vrij "koud" is voor olie in een TDI. Dan is hij nog niet op ideale temperatuur.
 
Klopt @Canon-Eye , echter ging het me er meer om dat de eerder genoemde 87 graden vrij "koud" is voor olie in een TDI. Dan is hij nog niet op ideale temperatuur.

heb toevallig gister 100km snelweg gereden, kwam eigenlijk niet boven de 92 grade uit!

Thanks voor het filmpje, voel me al een stuk gerust, maar wat ik het vreemde vond vanmorgen toen ik de auto starten, hoorde ik totaal geen tik, maar toen ik eenmaal begon met rijden en ergens stil stond was de tik weer hoorbaar.
 

JeSko

Forumguru
Dan zal inderdaad 90 olietemperatuur toch ideaal zijn, en was de info op het forum fout. Weet jij @Monteurtje toevallig wat de ideale werktemperatuur is voor de olie in een 1.6tdi?

@Petrosgk

Ja geen zorgen maken lijkt mij, ik hoor een normale TDI draaien, dat getik/geratel hoort erbij. Soms hoor ik het zelf ook harder dan anders.

Dat kan eventueel met regeneratie te maken hebben. Toen je startte, draaide de motor toen geen regeneratie? Dat merk je binnenin aan een verhoog stationair toerental, 1000 tpm ipv 750 tpm (ongeveer), dat verhoogd tpm zorgt er bij mij voor dat het getik/geratel wat verdwijnt, net zoals het verdwijnt bij gewoon rijden. Dat zou verklaren waarom je bij startte het niet hoorde, en wat later weer wel bij stilstand.
 
nee heeft niks met het regenereren te maken! Ik merk wel dat hij toch wel om de dag regenereert want dat ruik je toch echt goed

Ik zal het eens proberen te filmen en dan kijk ik of ik het op film kan krijgen met het tikken en de niet tikkende start van vamorgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan