Columbus: berekening reistijd

Stevala

Actief lid
De optie dynamische route is op het amundson systeem uitgebreider (kodiaq 2021, draadloze smartlink) . Extra keuze in het menu aan te duiden: kiezen om automatisch te herberekenen of enkel melding met vraag of er herberekend moet worden.

Op mijn Columbus kan ik enkel dynamische route aanvinken, geen extra keuze.

TB404

Actief lid
Columbus houdt wel rekening met live verkeer met de 4G kaart (KeepGo, aanrader, mocht je interesse hebben) alleen zelfs dan is de voorspelde aankomsttijd op z'n minst beroerd.

Wat het systeem volgens mij nog steeds niet doet is rekening houden met het feit dat je overdag in NL maar 100 mag op de snelweg.

Als ik bijv los nog andere navigatie aanzet zie ik wel dat de auto actuele informatie via 4G binnenhaalt, de route eventueel aanpast, maar nog steeds een zeer slechte aankomsttijd voorspelt. Waze doet dat bijvoorbeeld veel beter.

CharlesTucker

Forumguru
Wat het systeem volgens mij nog steeds niet doet is rekening houden met het feit dat je overdag in NL maar 100 mag op de snelweg.
Dat idee heb ik ook, terwijl het systeem bij mij sinds de laatste kaart-update wel netjes aangeeft dat je maar 100 mag op de snelweg overdag, vreemd. Ik heb nog te weinig ervaring met de nieuwe kaart om het zeker te weten, maar in de paar ritjes die ik gemaakt heb is ie wel te optimistisch met de inschatting van de aankomsttijd

TB404

Actief lid
Mijn vorige post was van voor de laatste kaartupdate. Die heb ik pas vorige week uitgevoerd op mijn Columbus. Helaas, de maximumsnelheid doet nu standaard wel 100, maar nog steeds zie je de aankomsttijd oplopen als je 100 rijdt wat impliceert dat bij het plannen van de route er nog steeds vanuit gegaan wordt dat je harder gaat.

Ik ben naar Engeland gereden en kwam in lange files op de beruchte M25. Echter liep de aankomsttijd weinig op en dat geeft weer aan dat de verkeersinformatie al wel snel werd ingecalculeerd door de navigatie.

Mixed feelings dus.

Laatst bewerkt door een moderator:

Henrik

Forumguru
Ik heb juist de ervaring dat de aankomsttijd ofwel te ruim is (dus dat ik ruim eerder op de plaats van bestemming kom), ofwel accuraat wordt berekend aan de hand van mijn gereden snelheid.

in het eerste geval ging ik naar Duitsland en vertrok ik ‘s avonds om 23:00 uur. Navi gaf aan dat we daar de volgende ochtend om 9:15 zouden aankomen. We waren er om 5:45.

Afgelopen vakantie met de caravan ruim 4600 km gereden en eigenlijk een zeer nauwkeurige inschatting ervaren van het systeem. Rekening houdend met de maximum snelheid met aanhanger.

Bovenaan Onderaan