Columbus: berekening reistijd

Gege001

Actief lid
Hallo,

Hebben jullie de indruk dat de Columbus bij de berekening van de reistijd steeds rekening houdt met de actuele verkeerssituatie ?
Ik heb in ieder geval de indruk dat dit niet het geval is.
Het zou in ieder geval wel handig zijn...

G.
 

Henrik

Forumguru
Die indruk heb ik ook niet. Best jammer. Als er tips zijn om deze wél mee te laten nemen in de betekening, dan hoor ik die ook heel graag!
 

CDK

Forumguru
ben je verbonden met hotspot van de telefoon? Dan houdt het systeem wel rekening met de actuele reisinfo

Reistijd wordt toch ook rijdende weg aangepast aan de actuele verkeersinformatie ( TMC of Skoda Connect)??

Als je 'online' bent zou het systeem er wel degelijk rekening mee moeten houden, indien niet dan heb je het te trage TMC systeem nog, maar dat wil pas een route aanpassen op het moment dat je al shocking klem staat in een monsterfile ;)
 

Gege001

Actief lid
Er zijn beslist merken die (veel) beter doen...
De navigatie in de Opel Astra van mijn vrouw houdt perfect rekening met de actuele verkeerssituatie bij het berekenen van de reistijd en toestel is reeds meer dan 6 jaar oud ....
 

gdisselkoen

Forumguru
maar dat wil pas een route aanpassen op het moment dat je al shocking klem staat in een monsterfile
Dat ben ik niet met je eens. TMC is inderdaad niet zo accuraat als bijvoorbeeld live traffic info van TomTom, maar het komt regelmatig voor dat ik direct na het instellen van de route al een melding krijg dat er over 16KM verkeersproblemen zijn, en de route aangepast wordt.

Ik ben het met je eens dat de navigatiesystemen in veel auto's nogal eens te wensen overlaten. Maar het perfecte systeem ben ik nog steeds niet tegengekomen. Ook niet voor de telefoon of tablet.
 

Henrik

Forumguru
... Maar het perfecte systeem ben ik nog steeds niet tegengekomen. Ook niet voor de telefoon of tablet.

Hmmm. Weet ik niet. Veel navigatiesystemen voor de telefoon zijn toch wel een heel stuk beter dan die in de auto(’s). Vanmiddag betrapte ik mijzelf er nog op dat ik Google Maps even snel opende om te kijken of er op mijn route nog vertraging was. Columbus gaf niks aan, die zou me op m’n dooie akkertje de file insturen. Even op Google Maps “thuis” invoeren en ik wist dat ik de A12 moest mijden, wilde ik nog met de kinderen kunnen eten. Dat wilde ik weten. Maar dat vertelde Columbus mij niet helaas.

Op de motor vind ik HERE altijd heel prettig. Overzichtelijk, duidelijke instructies, weergave vertragingstijd en snelle herberekening van routes.

ben je verbonden met hotspot van de telefoon? Dan houdt het systeem wel rekening met de actuele reisinfo

En om nou elke keer de hotspot aan te zetten, dat gaat me te ver. Ik ben vooral voor gebruiksgemak. Bedenk dat ik het eigenlijk al te veel moeite vind om een kabeltje in m’n telefoon te steken om ‘m in de auto te kunnen laden. Daarom houd ik zo van actieve Brodit houders.
Dus dan vind ik het helemaal onzin om steeds de hotspot te activeren. Ik heb er nu maar een pre-paid SIM kaart ingestoken. Kijken of dat soelaas biedt.... :arghh:
 

CharlesTucker

Forumguru
En om nou elke keer de hotspot aan te zetten, dat gaat me te ver. Ik ben vooral voor gebruiksgemak.
Eens, in mijn geval is het niet zo zeer dat het te ver gaat, ik vergeet het gewoon. M'n telefoon zit meestal in m'n laptop-tas, en ik vergeet om 'm eruit te halen voordat ik in de auto stap. Maar, gemak dient de mens, dus ik heb "tasker" op m'n telefoon gezet, en een heel simpel scriptje geschreven wat herkent dat de telefoon via bluetooth verbindt met de auto, en dan zelf de hotspot aan zet. Dat werkt een week, bevalt me prima. Als je telefoon overigens het rSAP protocol kent is dat niet nodig, dan kun je ook via bluetooth je internetverbinding met je auto delen. En het systeem houdt prima rekening met het verkeer, vergelijkbaar met de TomTom die ik in m'n vorige auto gebruikte.
 

Rayzman

Actief lid
Toch gaat volgens mij deze navigatie pas rekening houden met verkeer wanneer je de route gekozen hebt. Dat was met de Kenwood/Garmin in mijn vorige auto beter. Die hielt al rekening met verkeer bij het geven van de route keuze, waardoor de snelste route niet altijd via de snelweg was, die vast stond.
 
Toch gaat volgens mij deze navigatie pas rekening houden met verkeer wanneer je de route gekozen hebt. Dat was met de Kenwood/Garmin in mijn vorige auto beter. Die hielt al rekening met verkeer bij het geven van de route keuze, waardoor de snelste route niet altijd via de snelweg was, die vast stond.
Ik heb het gevoel dat de navigatie totaal geen rekening houdt met de file? Ik heb de nieuwste update 2018, maar helaas.

Als je het via Volkswagen update met de nieuwste kaarten 2018/2019, doet dat het beter mer de file?

Heeft iemand ook nog grote verschillen gezien tussen Skoda update 2018 en VW update 2018/2019?
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik krijg regelmatig, na het selecteren van de route, een melding dat er op de route "verkeersproblemen" zijn. Ook krijg ik af en toe een melding dat de route gewijzigd wordt als gevolg van verkeersproblemen op de gekozen route. Eerlijk gezegd weet ik niet of dit ook doorwerkt in de reistijd. bij een aangepaste route wel, dan wordt de nieuwe reistijd getoond.

Mijn systeem werkt met verkeersinformatie via TMC. Volgens mij is dan alleen de lengte van de file bekend, en niet hoeveel vertraging dat oplevert.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mij wordt prima rekening gehouden met files, ook met de veranderende vertraging tijdens de rit. Ook wordt af en toe de route gewijzigd, en dat werkt ook prima door in de reistijd. Ik krijg daar echter geen melding van, en zie het alleen aan de aanwijzingen op het scherm en in de maxidot. @gdisselkoen, is die melding bij jou gesproken, dat zou wel een en ander verklaren, tijdens woon-werkverkeer staan de gesproken meldingen bij mij altijd uit, maar zo'n wijziging is wel handig om te horen. Ik gebruik overigens geen TMC, maar de informatie via internet, komt binnen via m'n telefoon. Ik heb (nog) geen update van het systeem gedaan, dus ik heb de Skoda 2018 versie.
 

CharlesTucker

Forumguru
Thanks, misschien ga ik dan weer eens kijken of ik niet geirriteerd raak van die meldingen bij iedere bocht en afslag (of misschien kan ik met wat beter zoeken in de menu's of handleiding wel iets vinden over selectief laten horen van meldingen)
 

Spector

Forumguru
Mijn vorige Columbus RNS510 gaf ook een gesproken melding bij een vertraging of wijziging in de route gebaseerd op de TMC. Mijn huidige Columbus, gelijk aan die van @CharlesTucker, geeft dezelfde melding bij een mogelijke vertraging en geeft tijdig een alternatieve route door. Ook mijn Columbus krijgt de meldingen via internet en ik moet zeggen dat deze vrij accuraat zijn en (in Duitsland) soms sneller waren dan de meldingen van Waze. De ontstane vertraging door files of omrijden wordt gewoon opgeteld bij de verwachte aankomsttijd.
 

Stevala

Actief lid
Dit topic is al ouder maar toch een vraagje. Ik heb de Columbus infotainment in mijn kodiaq 2020. De navigatie berekent automatisch een nieuwe route bij verkeersproblemen als dynamische route is aangeduid. Wanneer dit niet het geval is, krijg je de melding dat er verkeersproblemen zijn maar is er geen route herberekening of keuze die wordt gegeven. Kan dit worden aangepast zodat je de keuze hebt... Zoa's bv bij TomTom... Daarbij krijg je de melding en kan je zelf beslissen of je de nieuwe route wil nemen of niet....
Bedankt voor de feedback
 

Stevala

Actief lid
Hij berekent automatisch de nieuwe Route bij dynamisch. Kan je bij Columbus een voorblik krijgen langswaar de route zal gaan alvorens te laten herberekenen?
 

hemi24

Forumguru
Als je je scherm op splitscreen zet en het routeoverzicht in het ene deel laat weergeven kun je precies zien wat de actuele route is van positie tot einddoel, mét weergave van de verkeersinfo.

Vervolgens lekker je eigen kop volgen en het systeem berekend telkens wel weer iets nieuws voor je...

Wel even zorgen dat je de online verkeersinfo aan hebt staan!
 
Bovenaan Onderaan