Volkswagen Up - 2013 - 415.602 km - Klokje Rond

bert44

Senior Member

Met dank aan de vorige eigenaar, kunnen we hier wel stellen. Die reed namelijk sinds 2013 dik 95.000 kilometer per jaar met deze Up, om er in 2017 afscheid van te nemen. Tijd voor vader en zoon Lukens om hun slag te slaan en voor een prikkie een keurige VW voor de vrouw des huizes aan te schaffen. De teller is de vier ton gepasseerd, we zijn benieuwd hoe de techniek eraan toe is.
 

SuperBeeb

Forumguru
Wat een zuurpruim, die monteur.
Er is technisch weinig mis met die auto, alleen slijtagedelen. Dat ie traag en kaal is (de auto dan, al geldt t ook voor de monteur :D) hangt niet samen met het aantal km's.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd. Alles naar zijn prijs en vermogen. Ook onzin wat hij zegt over dat chippen, want in de praktijk heb je daar bar weinig aan. Het rijdt gewoon helemaal niet verkeerd, al is het maar 60 pk. En ik ben wel anders gewend natuurlijk ;).
Maar geeft wel vertrouwen naar de toekomst; de onze staat nog maar op nog geen 70 000 km
 
Dacht even dat het een leenauto van VAG-Techniek geweest was maar die daar zit nog minder up....zijn 3 deurs, geen airco, ook niet met een aan-uitknoppie, geen elektrische ramen en centrale vergrendeling.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die van ons heeft, hou je vast, airco, navigatie, centr vergrendeling, start/stop (zet ik altijd meteen uit), cruise control en lm velgen
 

Wullum

Actief lid
Dik vier ton in een Up...? Dat zou mijn rug niet overleven :D
Mijne ook niet, plus een whiplash op elke verkeersdrempel... Heb er ooit eentje van de dealer meegekregen als leenautootje, ik schok me het apenlazarus op verkeersdrempels... Ik werd gelanceerd om vervolgens aan de andere kant van de drempel vertikaal nose-first de bestrating in de duiken...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dik vier ton in een Up...? Dat zou mijn rug niet overleven :D
Er zijn wel in de loop der tijd nieuwe stoelen ingezet en hij was nu wel toe aan nieuwe schokbrekers, aldus de video.
Kreeg laatst wel van logees te horen dat ze achterin behoorlijk zaten te stuiteren, met mijn rijstijl vooral
 

SteGo

Donateur
Toen de keurmeester in het filmpje begon over dat de Up! traag is moest ik wel lachen; als hij die Up! al traag vind zou hij eens een CNG-versie moeten proberen, die zijn nog bijna 2 seconden trager in de 0-100 km/h tijd. :D

Mijn Citigo heeft helaas nog geen klokje-rond-waardige kilometerstand, anders zou hij die wel mogen proberen/keuren. :maakmegek:

Wat de stoelen betreft in zo'n auto; het is maar net wat je gewend bent. Ik heb zelf al meerdere A-segment auto's gehad en de stoelen van de VAG-kleintjes vind ik lang niet slecht. Ga maar eens in een Toyota Aygo of Suzuki Celerio zitten bijvoorbeeld. Er zijn overigens ook zat grotere auto's die zeker geen beter meubilair hebben.

ik schok me het apenlazarus op verkeersdrempels... Ik werd gelanceerd om vervolgens aan de andere kant van de drempel vertikaal nose-first de bestrating in de duiken...
Drempeltjes vinden ze inderdaad niet zo leuk nee. Ik heb met mijn Citigo ook al meermaals de voorbumperlip over de bestrating horen schuren. Het probleem wordt natuurlijk nog verergert doordat zowat alle in Nederland geleverde exemplaren van de VAG-kleintjes 'Bluemotion/Greentech/Ecomotive'-exemplaren zijn. Die liggen dichter bij de grond dan exemplaren zonder die eco-maatregelen.
 

Kanerr

Forumguru
Simpele techniek en een goede eigenaar brengt een auto ver :)
Zo ook de Polo van mijn pa, 4 ton gepasseerd en doet het beter dan de mijne.

1.4i 86pk uit 2009. redelijke opties maar ook niet meer dan dat. Behalve schokdempers waar hij wel echt aan toe is niks bijzonders te melden.. Verbruikt denk ik 1 liter op 15k km.


En zo geldt dat ook voor de up! en eigenlijk alle andere autos. Bewezen techniek is goed doorontwikkeld en met een goede eigenaar en goed onderhoud komt het beestje gewoon ver :)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vind de stoelen in de Up/Mi/ Citigo-trio ronduit ruk. Ik heb na één dag rondrijden al enorm last van mijn rug. En het stuitergedrag van deze auto helpt dan niet, al heb je daar zelf nog wat invloed op. Vandaar dat ik niet aan vier ton in zo'n koekblik moet denken :D
 

CharlesTucker

Forumguru
We gaan binnenkort de Citigo eens voor een lange trip (1500km) gebruiken. Mevr. Tucker blijft daar een tijdje, ik niet, ik kom alleen terug met (air)bus. Ze heeft op de bestemming liever haar eigen autootje dan de Octavia. Ik zal later wel eens laten weten hoe het met de rug zit, maar gebaseerd op een minimale ervaring met die Citigo maak ik me niet echt zorgen. Ik denk wel dat we er een uurtje langer over gaan doen dan gebruikelijk, het ding wordt nogal rumoerig bij hogere snelheden, en daarmee vermoeiend.
 

Me Zelf

Forumguru
Zo zie je maar dat zitcomfort erg persoonlijk is. Voor mijn specieke lichaamsbouw (ik meet een reusachtige 1.70 m en heb niet enorm lange ledematen) zijn de Citigo stoelen prima. Het was even zoeken naar de meest comfy instellingen (stoel kan niet zo laag in een eIV als bij een benzinebroer en het aantal beschikbare klikjes om leuning in een hoek vast te zetten is beperkt) maar nu heb ik dagen dat ik 4 uur in de auto zit en kom er eigenlijk behoorlijk ontspannen uit. Terwijl ik toch gevoelig ben voor rugklachten.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heeft de keurmeester het kapotte lampje van de handrem gemist. ;) Op beeld zie ik inderdaad dat ie er lang over doet om de 60 km/u te halen, mijn ervaring met een leen-Up van Vagtechniek is juist dat ie snel aan die 60 km/u zit, maar boven 70-80 km/u is de fut er wel aardig uit. Nu kan het zijn dat de Up's van Vagtechniek naar de sportschool geweest zijn, en daarom feller zijn dan de normale exemplaren, maar volgens kenteken heeft Vagtechniek 60 pk versies.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De onze heeft een automaat. Wil je versnellen, dan moet je echt even handmatig terugschakelen of het gas flink intrappen zodat hij terugschakelt. Geeft wel een geweldige beleving, al lijkt het qua performance natuurlijk nergens op.
 

s-line

Forumguru
Mijne ook niet, plus een whiplash op elke verkeersdrempel... Heb er ooit eentje van de dealer meegekregen als leenautootje, ik schok me het apenlazarus op verkeersdrempels... Ik werd gelanceerd om vervolgens aan de andere kant van de drempel vertikaal nose-first de bestrating in de duiken...
Verkeersdrempels zijn juist ook om af te remmen dacht ik….. vind de auto ook fijner hoor!
 

Tees

Donateur
Geeft wel een geweldige beleving, al lijkt het qua performance natuurlijk nergens op.

Die ervaring heb ik ook met de (wijlen) Mii van m'n ouders, het lijkt heel wat, maar als je dan een auto naast je hebt blijk je helemaal niet zo hard te gaan :deuk:
 

bert44

Senior Member
Ik heb juist een andere ervaring met mijn gechipte citigo
Heuvel af in België op de autosnelweg net de 200 op de gps aangetikt
Audi rijder gepasseerd en die zat :shocked: achter het stuur toen hij zag wie hem voorbij kwam :D
 
Bovenaan Onderaan