00526 sporadisch ongeloofwaardig signaal

Lizden

Senior Member
Oke heel domme vraag wellicht maar welke zekering moet ik dan checken? Want met de remlichten is alles oke. Alleen de cruise control doet het niet.

Heb net meerdere schema's bekeken.
Maar ik kom er even niet uit welke dan van de remlichtschakelaar zou moeten zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_1848.jpg
    IMG_1848.jpg
    758,9 KB · Weergaven: 32

EdK

Forumguru
Zou eerst eens naar de juiste zekering kast gaan !
Doe je deur bestuurderskant open en dan zie je aan zijkant dashboard als deur open staat een paneel wat loskan
Daarachter zitten een boel meer zekeringen

En anders even in je Manual kijken, je weet wel dat boekje dat hele verhalen over je wagen verteld
 

Lizden

Senior Member
Die zekeringkast met mooi papiertje met symbolen had ik al gevonden. Alleen die manual die zit helaas niet bij de auto!
 

Lizden

Senior Member
Dus voor de gene die wel een manual hebben. Welke moet ik hebben?
 

Bijlagen

  • 98E1AF76-406C-4F6A-8F7E-C036D5E50AF3.jpeg
    98E1AF76-406C-4F6A-8F7E-C036D5E50AF3.jpeg
    413,7 KB · Weergaven: 24

Lizden

Senior Member
@edk je bedoeld het vast goed maar ik ben geen autotechnicus maar een liefhebber. Dit forum is er toch voor om elkaar te helpen? Als ik de manual zou hebben zou ik het toch hier niet vragen?

Ik rijd een 17 jaar oude auto en vind het leuk om met behulp van het forum zoveel mogelijk zelf uit te zoeken. En soms heb ik een beetje hulp nodig.

En ja er zijn weinig dames op het forum maar om dan zo een voor mij serieuze vraag te beantwoorden?
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Hij bedoelt t niet kwaad.

Heus, anders zou hij niet op t forum actief zijn. Soms wat direct.

Mijn vragen zijn voor de technici ook vaak eenvoudig te beantwoorden en het zal je verbazen hoe vaak er een vraag gesteld wordt die in het instructieboekje gewoon beschreven staat.

Hij kon natuurlijk niet weten dat jij t boekje niet (meer) hebt.

BTW: denk dat je die op het alwetende internet nog wel kunt vinden. Kan in sommige situatie handig zijn.
 

Lizden

Senior Member
@PizzaPieter mijn reactie was ook wel een beetje scherp.

De zoektocht naar de juiste zekering irriteerde mij inmiddels mateloos vandaar mijn bericht op het forum.

morgen weer een nieuwe dag!
 

EdK

Forumguru
Alleen die manual die zit helaas niet bij de auto!

Maar goed dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet ruiken. Als daar een kleine vermelding van bij had gestaan dan had ik je ook de link die Hemi24 heeft gegeven je kunnen geven.

@edk je bedoeld het vast goed maar ik ben geen autotechnicus maar een liefhebber. Dit forum is er toch voor om elkaar te helpen?
Ik bedoel het altijd goed, en ik ben ook geen autotechnicus en ook meer een liefhebber. Alleen dan misschien één met een technische achtergrond.
Maar neem één ding van me aan, 99% van de active leden zijn hier om te helpen en als je denkt van ik word afgebekt ? Lees het dan nog eens een keer. Platte tekst heeft namelijk geen emotie of gezichts uitdrukkingen. En word dan vaak genomen door de lezer aan de hand van hoe zijn gemoedstoestand is op dat moment

morgen weer een nieuwe dag!

Ik hoop wat eerder voor je !! Je verzond dit om 1:12 uur (zondag) maw maandag zou je er pas weer overheen zijn ?? :koffie::D
 

Lizden

Senior Member
@EdK je hebt helemaal gelijk. Als je mijn berichten overzicht bekijkt zie je dat ik hier al eerder mee bezig geweest ben.

Wat niemand natuurlijk kan weten is in de tijd dat ik hier minder actief was. Ik ziek ben geweest. K was de boosdoener. Inmiddels kan ik wat weer en liet mij even meeslepen in mijn enthousiasme van en een nieuw speeltje (uitlees apparaat) en het vermoedelijk na bijna 3 jaar vinden van de oorzaak.

Het niet hebben van zoiets simpels als een manual..

Hoe dan ook. Ik heb hem gedownload en ga weer verder prutsen.
 
Laatst bewerkt:

Lizden

Senior Member
Met dank aan @hemi24 en @EdK net de manuaal doorgespit maar ik kom toch uit in de motorruimte?

F7..

Want 14 in het dashboard is alleen van het remlicht?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-06-27 om 11.34.11.png
    Schermafbeelding 2021-06-27 om 11.34.11.png
    69,3 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
F7 lees ik dan ;)
Even eruit halen en doormeten met een multimeter. En als die het niet ie, zal het toch de schakelaar zelf zijn. Meestal zit die direct bij je rempedaal.

Je remlichten zullen vast incidenteel ook niet werken, maar de CC wordt uitgeschakeld door zo'n fout, je remmen gelukkig niet ;)
 

Lizden

Senior Member
@Tees ik heb begrepen dat de remlichtschakelaar 2 contacten heeft. 1 voor de remlichten en 1 voor de cc. Vermoedelijk zou dit dan ook de boosdoener zijn.

Maar we gaan zo eerst even de zekering poetsen en dan de remlichtschakelaar bekijken en met behulp van contactspray even kijken wat hij dan doet.


En anders komt deze op het lijstje van het vervangen van onderdelen.

Heb ergens gelezen dat er een relatie zou zijn tussen het aankoppelen van een aanhanger en deze foutmelding.. Hopelijk gaat dat bij ons niet op want volgende maand hangt de sleurhut er weer achter..
 

Tees

Donateur
Je zou ook nog je remschakelaar door kunnen meten, ik vermoed dat dat een simpele contactswitch is, dus remmen is weerstand nul, niet remmen weerstand oneindig. Dan weet je tenminste ook zeker dat het daaraan ligt en niet aan een kabelbreukje of een slecht contact.
Lastige is dat het een sporadische fout is, die zijn altijd t moeilijkste te vinden.
 

Gbn

Actief lid
's avonds Lizden,

je remlichtschakelaar is de eerste verdachte, deze heeft 2 verschillende contacten, welke beide door de ECU ontvangen worden. zit hier een te groot verschil in, (of mist er 1 van de signalen) dan gaat de cruisecontrol uit. iets met een veiligheids voorziening...
Eerdere generaties hadden nog wel een remlichtschakelaar, waar nog wat aan te af te stellen was, waardoor het mis kon gaan, maar dan hebben we het over < 2003.
vanaf 2000 zijn er vaste schakelaars, wel met 2 verschillende signalen, maar geen afstelmogelijkheid.
Aangezien je remlichten het wel doen, maar de cruisecontrol niet, is de remlichtschakelaar boven je rempedaal de eerste verdachte.
Je auto zit net op het randje van wel/niet volledig canbus, maar als ik het zekeringen schema bekijk lijkt het erop dat bij handgeschakelde auto's de verlichting al vanuit de boord-ECU aangestuurd wordt, bij een automatische versnellingsbak nog niet volledig.
Je hebt het over een trekhaak, ik verwacht dat hiervoor een canbus module geplaatst is, en dan kan dit probleem niet zo snel ontstaan door het aankoppelen van een aanhanger (de canbus module luistert naar signaal als lichten aan, remlichten aan, knipperlichten aan (en allemaal ook weer uit) en zet dit dan om naar stroomsignalen voor de aanhanger/caravan).
Mocht je auto zijn uitgerust met een Automaat, dan moeten je nogmeer zekeringen controleren, maar mogelijk heb je dan ook problemen met het vrijgeven van de vergrendeling van de P en N stand.

Gerard
 

Tees

Donateur
Wat betreft de trekhaak: tis de vraag of er een CAN-bus module geplaatst is. Ik heb recent zelf een trekhaak geplaatst onder m'n F1 (zelfde generatie als de O2) en dat functioneert prima zonder module, ik verwacht dat dat bij de O2 ook zo is, die lijken behoorlijk op elkaar wat betreft electronica. Het is natuurlijk netter als ie met module geplaatst is, laat dat duidelijk zijn.

De remlichtschakelaar zelf is idd wel de grote verdachte wat mij betreft (met slechte contacten of een kabelbreuk als de volgende verdachte).
 

Lizden

Senior Member
Bedankt voor de reacties. Heb inmiddels een nieuwe remlichtschakelaar gekocht en setje verse zekeringen. Canbus module op de trekhaak pfft geen flauw idee. Het is een van de eerste mk2’s uit 2004.

@Gbn het is een handgeschakelde bak.
 
Bovenaan Onderaan